1ο ΕΠΑΛ Κιάτου: Τα «έξυπνα» μαρούλια μεταδίδουν τα οφέλη της ευφυούς γεωργίας

-Διαφήμιση-

Κανείς δεν θα περίμενε ότι μία καλλιέργεια μαρουλιού στο Κιάτο θα μετατρεπόταν σε ένα φυτό ωφέλειας για μαθητές, αγρότες, κοινωφελή ιδρύματα, αλλά και για ολόκληρη την τοπική κοινωνία. Τα οφέλη, εκτός από το τελικό προϊόν, σχετίζονται και με τον τρόπο παραγωγής της καλλιέργειας, η οποία είχε ως στόχο να μεταδώσει το μήνυμα ότι οι φυσικοί πόροι δεν είναι ανεξάντλητοι και ότι βρισκόμαστε ήδη σε μία νέα εποχή, στην οποία απαιτούνται ορθές γεωργικές πρακτικές στο χωράφι και συνειδητές καταναλωτικές επιλογές προς όφελος της βιωσιμότητας.

Το 1ο ΕΠΑΛ Κιάτου, με τη βοήθεια της τεχνολογίας και συγκεκριμένα με το σύστημα ευφυούς γεωργίας gaiasense της εταιρείας NEUROPUBLIC, καλλιέργησε στις εγκαταστάσεις του μαρούλι, έχοντας ως στόχο να ενημερώσει τους μαθητές για τη δυνατότητα αξιοποίησης των νέων τεχνολογιών, αλλά και να μεταφέρει στους αγρότες της περιοχής το παράδειγμα και τα αποτελέσματα αυτής της διαδικασίας.

Η τεχνολογία στο σχολείο

Ένα σχολείο πρέπει να είναι συνδεδεμένο με την κοινωνία, να έχει άμεση σχέση με αυτήν, να παρακολουθεί, να αφουγκράζεται τις εξελίξεις και να δημιουργεί συνθήκες προσανατολισμού. Αυτή είναι η άποψη του Παύλου Τζια, εκπαιδευτικού γεωπόνου στο 1ο ΕΠΑΛ Κιάτου, ο οποίος εξηγεί στην «ΥΧ» ότι «η περιοχή της Κορινθίας έχει αγροτικά και ημιαστικά χαρακτηριστικά. Η αυξημένη κατανάλωση του νερού στις καλλιέργειες δημιουργεί υψηλό κόστος, αλλά και προβλήματα στον υδροφόρο ορίζοντα. Έτσι, λοιπόν, ως σχολείο, θέλαμε να δείξουμε ότι υπάρχει μία “έξυπνη” λύση για την ορθολογική διαχείριση του νερού στο χωράφι».

Με σύνθημα «Λιγότερο νερό στο χωράφι, περισσότερο νερό στα φυτά», το ΕΠΑΛ εγκατέστησε έναν μετεωρολογικό σταθμό στον σχολικό αγρό, στο πλαίσιο του προγράμματος «Μία νέα αρχή στα ΕΠΑΛ», συμμετέχοντας στη δράση «Η καινοτομία και το επιχειρείν στο σχολείο».

Τόσο η πρώτη τάξη του σχολείου, όσο και οι μαθητές από τους τομείς «Γεωργίας, Τροφίμων και Περιβάλλοντος» και «Ηλεκτρολογίας, Ηλεκτρονικής και Αυτοματισμών», συμμετείχαν στη διαδικασία της έξυπνης παραγωγής μαρουλιού. Σκοπός του προγράμματος, όπως εξηγεί ο κ. Τζιας είναι «να ενημερώσει του μαθητές για τις καινούργιες συνθήκες, ώστε να λειτουργήσουν ως φορείς μετάδοσης των γνώσεων στην ευρύτερη κοινωνία. Επίσης, στόχος δεν είναι να υπάρχουμε μόνο ως σχολείο, αλλά να αλληλεπιδρούμε με την κοινωνία. Να μπορέσουμε να έχουμε σχέση και με τους παραγωγούς και με τους φορείς άσκησης αγροτικής πολιτικής, έτσι ώστε να υπάρχει μια ώσμωση, μια αμφίδρομη σχέση. Να κατανοούμε τα προβλήματα που υπάρχουν και να προετοιμάζουμε όσο γίνεται τα νέα παιδιά, που στην ουσία θα είναι οι αυριανοί παραγωγοί ή οι διαχειριστές της αγροτικής ανάπτυξης και θα πρέπει να είναι προσαρμοσμένοι στα νέα δεδομένα».

Εκτός, όμως, από τον τομέα της γεωργίας, επωφελούνται και οι μαθητές του τομέα της ηλεκτρολογίας, ηλεκτρονικής και αυτοματισμών, οι οποίοι έρχονται μέσω του προγράμματος σε επαφή με τις νέες τεχνολογίες και τα συστήματα αυτοματισμού. Όπως αναφέρει στην «ΥΧ» η Ελπινίκη Γεωργίου, χημικός μηχανικός στην ομάδα του gaiasense για την ανάπτυξη υπηρεσιών και προϊόντων, «μέσω του τηλεμετρικού σταθμού και των αισθητήρων στο έδαφος συλλέγονται μετεωρολογικά δεδομένα και δεδομένα εδαφικής υγρασίας και με τη συνέχιση του προγράμματος και τον επόμενο χρόνο θα δημιουργηθεί ένα μοντέλο άρδευσης κατάλληλο για το μαρούλι».

Όφελος για την κοινωνία

Η ενημέρωση και η γνώση που κερδίζουν οι μαθητές δεν είναι το μόνο όφελος της διαδικασίας, καθώς τα τελικά αποτελέσματα αναφορικά με το κατάλληλο μοντέλο άρδευσης θα μπορούν να βοηθήσουν ευρύτερα την παραγωγή στην περιοχή. Στόχος είναι να δημιουργηθεί ένα πρωτόκολλο που θα μπορεί να είναι διαθέσιμο και ευρύτερα στους παραγωγούς και μέσα από αυτήν τη διαδικασία, που θα μεταδοθεί μέσω εκδηλώσεων, επιθυμούμε να καταλάβουν οι παραγωγοί την αναγκαιότητα όχι μόνο της ευφυούς γεωργίας, αλλά γενικώς της ψηφιακής γεωργίας», αναφέρει ο κ. Τζιας.

Τα 2.000 φυτά που παράχθηκαν από τους μαθητές δόθηκαν σε κοινωφελή ιδρύματα, όπως το Χαμόγελο του Παιδιού.