Aτόνησαν οι πτωτικές πιέσεις στο σκληρό σιτάρι

Δεν έχει λόγους να ρίξει κι άλλο τις τιμές ο Καναδάς, ανακάμπτουν τα ναύλα

Σε φάση σταθεροποίησης έχει εισέλθει η αγορά του σκληρού σιταριού, μετά από ένα τρίμηνο σχεδόν έντονων πτωτικών πιέσεων, οι οποίες άφησαν το αποτύπωμά τους και στην εγχώρια εξαγωγή κι ενώ, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις κάποιων παραγόντων της αγοράς, αρχίζει να διαφαίνεται ένα παράθυρο μικρής έστω ανόδου στο διάστημα που μεσολαβεί μέχρι τον αλωνισμό.

Υπέρ του σεναρίου αυτού συνηγορούν κατ’ αρχάς οι έντονοι εξαγωγικοί ρυθμοί του Καναδά, ο οποίος, όντας πολύ κοντά στο να «πιάσει» τους σχετικούς στόχους που έχει θέσει, δεν έχει αυτήν τη στιγμή τουλάχιστον λόγους να ρίξει περαιτέρω τις τιμές, κάθε άλλο μάλιστα… Αν και ιστορικά ο Φεβρουάριος είναι ο πλέον «χαλαρός» μήνας της σεζόν για τις καναδικές εξαγωγές (εξαιρουμένου του Σεπτεμβρίου, που δεν είναι ακόμα διαθέσιμη η νέα σοδειά), την εβδομάδα που ολοκληρώθηκε στις 24 του μήνα «αναχώρησαν» από τα λιμάνια της χώρας 137.300 τόνοι.

Μάλιστα, ο μέσος όρος των εξαγωγών σκληρού σιταριού για τις τέσσερις τελευταίες εβδομάδες ανέρχεται σε 102.300 τόνους έναντι 86.000 τόνων το αντίστοιχο διάστημα της περιόδου 2021/2022 και ενώ την άνοιξη, μετά το λιώσιμο των πάγων και το άνοιγμα των λιμνών, οι ρυθμοί των φορτώσεων παραδοσιακά ανεβαίνουν.

Την ίδια στιγμή, οι τιμές των ναύλων, μετά τη βουτιά των πρώτων εβδομάδων του έτους, έχουν αρχίσει, ανέλπιστα ίσως, να ανακάμπτουν το τελευταίο διάστημα. Χαρακτηριστικά, ο Βaltic Dry Index, βασικός δείκτης ναυλαγορών χύδην ξηρού φορτίου αναρριχήθηκε την Τετάρτη 8 Μαρτίου σε υψηλό 10 εβδομάδων, φτάνοντας τις 1.327 μονάδες και σημειώνοντας ημερήσια άνοδο 29 μονάδων.

Μία εβδομάδα νωρίτερα βρισκόταν στις 990 μονάδες, ενώ στις 16 Φεβρουαρίου είχε υποχωρήσει έως τις 530 μονάδες.

Αντίστοιχα, στα μικρά πλοία 3.000-6.000 τόνων, τα οποία χρησιμοποιούνται κατά κόρον για τη μεταφορά σιτηρών στη Μεσογειακή Λεκάνη, το κόστος στις γραμμές της Αδριατικής που συνδέουν Ελλάδα και Ιταλία ανέρχεται πλέον, σύμφωνα με πληροφορίες από την αγορά, στα 25-26 ευρώ/τόνο από 23 ευρώ/τόνο που ήταν μέχρι πρόσφατα. Αντίστοιχα, για Βουλγαρία και Ρουμανία, από τα 22-23 ευρώ/τόνο, ο ναύλος διαμορφώνεται πλέον στα 27-28 ευρώ.

Στη Φότζια, μετά τη μικρή άνοδο 5 ευρώ/τόνο της περασμένης εβδομάδας, οι τιμές αποθήκης εμπόρου στη λίστα της Τετάρτης 8 Φεβρουαρίου ήταν αμετάβλητες στα 425-430 ευρώ/τόνο για την πρώτη ποιοτική κατηγορία (πρωτεΐνη 12%, ειδικό βάρος 78 kg/hl, υαλώδη 70%) και στα 415-418 ευρώ/τόνο για τη δεύτερη (πρωτεΐνη 11,5%, ειδικό βάρος 76 kg/hl, υαλώδη 60%).

Χαμηλότερα 30 δολάρια ο νέος διαγωνισμός της Τυνησίας

Η πτώση των προηγούμενων εβδομάδων στα ιταλικά χρηματιστήρια αποτυπώθηκε και στους δύο διαγωνισμούς που διενεργήθηκαν αυτή την εβδομάδα σε Τυνησία και Αλγερία, με την πρώτη να προμηθεύεται 100.000 τόνους για παράδοση στο διάστημα 1 Απριλίου-15 Μαΐου.

Η μέση τιμή εκτιμάται στα 457-458 δολ./τόνο C&F, δηλαδή περίπου 30 δολάρια κάτω από τον προηγούμενο διαγωνισμό του Ιανουαρίου, με τρία από τα τέσσερα φορτία των 25.000 τόνων να αναλαμβάνει ο ιταλικός οίκος Καζίλο και ένα η καναδική Viterra.

Λιγότερες ήταν, μέχρι την ώρα που γράφονταν αυτές οι γραμμές, οι διαθέσιμες πληροφορίες για τον διαγωνισμό της Αλγερίας, η οποία έκλεισε 200.000 τόνους σκληρού σιταριού παραδοτέου από την 1η έως τις 30 Απριλίου, με την τιμή για τα μεγάλα καράβια panamax (60.000-70.000 τόνων) να κυμαίνεται, σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς, από 440 έως 442 δολ./τόνο C&F και για τα μικρότερα φορτία με πλοία handysize (15.-30.000 τόνων) γύρω από τα 449 δολ./τόνο. Στον προηγούμενο διαγωνισμό της Αλγερίας, που είχε πραγματοποιηθεί στα τέλη Ιανουαρίου, η μέση τιμή είχε διαμορφωθεί στα 450 δολ./τόνο.

Στα 380 ευρώ η εξαγωγή

Στην ελληνική αγορά και καθώς δεν αναμένεται κάποια σημαντική αύξηση στην κατανάλωση μέχρι την έναρξη της τουριστικής περιόδου, οι μύλοι κινούνται αυτή την περίοδο νωχελικά, προσφέροντας έως και 40 λεπτά/κιλό για καλά σιτάρια με πρωτεΐνη τουλάχιστον 12,5%. Στο πεδίο της εξαγωγής, μετά τους 27.000 τόνους για λογαριασμό του Καζίλο με τιμή 380 ευρώ/τόνο FOB, ένα μικρότερο καράβι των 5.000 τόνων φορτώνει αυτό το διάστημα στα 370 ευρώ/τόνο FOB.

Οι συζητήσεις για νέες εξαγωγικές δουλειές περιστρέφονται γύρω από τα 380 ευρώ/τόνο FOB και εκτιμάται ότι αρκετοί έμποροι που διαθέτουν στοκ θα επιχειρήσουν να «διώξουν» το μεγαλύτερο μέρος του το επόμενο διάστημα, ώστε να κάνουν χώρο στις αποθήκες τους για τη νέα σοδειά. Το εξαγωγικό πλεόνασμα της χώρας μας υπολογίζεται αυτήν τη στιγμή στους 120.000-130.000 τόνους.

Οι πρώτες προσφορές για τη νέα σοδειά

Εν τω μεταξύ, τόσο στην ελληνική όσο και στη διεθνή αγορά, έχουν αρχίσει να κυκλοφορούν οι πρώτες προσφορές για τα σιτάρια της νέας σεζόν από Ιταλία και Καναδά, οι οποίες βέβαια, δεδομένου ότι βρισκόμαστε ακόμα στα μέσα Μαρτίου, θα πρέπει να αντιμετωπίζονται με αρκετή επιφυλακτικότητα.

Ενδεικτικά, καναδέζικο σιτάρι No2 νέας εσοδείας (2023/2024) για παράδοση τον Νοέμβριο με πλοίο panamax προσφέρεται σε Ευρωπαίους αγοραστές στα 415 δολ./τόνο C&F, με την τιμή για τα handysize πλοία να εκτιμάται περί τα 20 ευρώ παραπάνω στα 435 δολ./τόνο ή, με την τρέχουσα ισοτιμία, σε 411-412 ευρώ/τόνο.

Eξίσου ενδιαφέρον είναι και το γεγονός ότι στη γειτονική Ιταλία τοπικοί έμποροι καταθέτουν προτάσεις για ντόπιο σιτάρι στα 395 ευρώ/τόνο παραδοτέο στους εκεί μύλους για το δωδεκάμηνο Ιουνίου 2023-Μαΐου 2024. Αυτό το νούμερο μεταφράζεται σε 350-360 ευρώ/τόνο FOB για την εγχώρια εξαγωγή που, με τη σειρά του, δίνει μια τιμή 32-33 λεπτών/κιλό στον παραγωγό, κάτω δηλαδή από τα 35 λεπτά που προβλέπουν ως μίνιμουμ εγγυημένη τιμή οι συμβάσεις που έχουν υπογραφεί στο πλαίσιο της συμβολαιακής.