Αγροδιατροφική βιομηχανία: Στην κορυφή των εννέα δυναμικών κλάδων

«Υπάρχουν προϊόντα που εισάγουμε σε ποσοστό 90%, ενώ έχουμε πρώτες ύλες να παράξουμε εδώ», τονίζει η υφυπουργός Ανάπτυξης, Θ. Τζάκρη

Ο κλάδος της αγροδιατροφής φιγουράρει μεταξύ των εννέα κλάδων της βιομηχανίας οι οποίοι αναδεικνύονται ως οι δυναμικοί κλάδοι που μπορούν να αποτελέσουν εφαλτήριο για την ανασυγκρότηση και ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας. Αυτό προκύπτει από το πόρισμα που υπέβαλε το φόρουμ βιομηχανίας, ολοκληρώνοντας την πρώτη φάση των εργασιών του. Θα πρέπει, ωστόσο, να σημειωθεί, ότι το φόρουμ, το οποίο απαρτίζεται από εκπροσώπους τόσο της πολιτείας, όσο και παραγωγικών φορέων, δεν χαράσσει πολιτική. Αποτελεί συντονιστικό όργανο για θέματα βιομηχανίας και επιχειρηματικής πολιτικής. Έχει γνωμοδοτικό και συμβουλευτικό χαρακτήρα, συνεπώς, οι όποιες προτάσεις υποβάλλονται στην κατεύθυνση της στήριξης των δυναμικών κλάδων θα παραμείνουν κενό γράμμα, στον βαθμό που δεν υιοθετηθούν από την κυβέρνηση με τρόπο ώστε να πάρουν σάρκα και οστά, με συγκεκριμένες δράσεις και πολιτικές.

Οι βιομηχανικοί κλάδοι, τους οποίους προτείνει ως «πυλώνες» για τη βιομηχανική ανάκαμψη η πρώτη από τις έξι τομεακές ομάδες που λειτουργούν στο πλαίσιο του φόρουμ, η ομάδα των «δυναμικών κλάδων της βιομηχανίας», είναι: η αγροδιατροφή, η χημική βιομηχανία, η υγεία και φαρμακευτική βιομηχανία, ο τομέας των υλικών και κατασκευών, ο τομέας της ενέργειας, ο τομέας της περιβαλλοντικής βιομηχανίας, ο τομέας των πολιτιστικών και δημιουργικών βιομηχανιών, ο τομέας της τεχνολογικής, πληροφορικής και επικοινωνιών, ο τομέας της εφοδιαστικής αλυσίδας.

Οι προτάσεις

Αξιοσημείωτες είναι οι επισημάνσεις και οι προτάσεις των εκπροσώπων φορέων που έχουν άμεση σχέση με τη μεταποίηση, σε ό,τι αφορά τη στήριξη και την προώθηση των συγκεκριμένων κλάδων. Σύμφωνα με αυτές, όπως δήλωσε στην «ΥΧ» η υφυπουργός Ανάπτυξης αρμόδια για θέματα βιομηχανίας, Θ. Τζάκρη, απαιτείται ο σχεδιασμός ειδικότερων κινήτρων προς συγκεκριμένες κατευθύνσεις. «Παρουσιάσαμε στο Κυβερνητικό Συμβούλιο Οικονομικής Πολιτικής και έγινε δεκτό στο ανώτατο κυβερνητικό επίπεδο ένα συνολικό πλαίσιο δράσεων ενίσχυσης των δυναμικών κλάδων της ελληνικής μεταποίησης, ένας από τους οποίους είναι ο αγροδιατροφικός τομέας». Οι κατευθύνσεις που μένει να αξιοποιηθούν στην πράξη είναι:

  • Δημιουργία αλυσίδων αξίας μέσω συνεργατικών σχημάτων και δικτυώσεων.
  • Υποστήριξη της εξαγωγικής δραστηριότητας και της παρουσίας τους στις διεθνείς αγορές.
  • Ενθάρρυνση παραγωγικών επενδύσεων στην καινοτομία, για την παραγωγή προϊόντων υψηλής προστιθέμενης αξίας και νέες παραγωγικές διαδικασίες μέσω οριζόντιων κινήτρων.
  • Αξιοποίηση νέων τεχνολογιών για ψηφιοποίηση των επιχειρήσεων και συνεργατικών σχημάτων και δικτύων με στόχο τη βελτίωση των επιδόσεων των επιχειρήσεων και αξιοποίηση των δυνατοτήτων της «έξυπνης βιομηχανίας».
  • Βελτίωση της ανάπτυξης των δεξιοτήτων του ανθρώπινου δυναμικού τους.

Με την αρωγή της πολιτείας η Ελλάδα θα κερδίσει τις αγορές των Βαλκανίων

Στην κορυφή των εννέα δυναμικών  κλάδων η αγροδιατροδική βιομηχανίαΡωτώντας την υφυπουργό με ποια κριτήρια αναδείχθηκε η βιομηχανία του αγροδιατροφικού τομέα στον πρώτο από τους εννέα δυναμικούς βιομηχανικούς κλάδους, απάντησε στην «ΥΧ»: «Η δουλειά στο Φόρουμ Βιομηχανίας για όλους τους κλάδους ήταν εντατική και η συνεργασία όλων των φορέων, επιτρέψτε μου να πω, ελπιδοφόρα.

Για πρώτη, ίσως, φορά κάθισαν στο ίδιο τραπέζι εκπρόσωποι φορέων με διαφορετικές επιδιώξεις, διαφορετικές αφετηρίες και διαφορετικά συμφέροντα, αλλά με καλή θέληση και διάθεση να παραχθεί ένα κείμενο – οδηγός προς την Πολιτεία για τα θέματα της ελληνικής μεταποίησης.

Σε αυτό το πλαίσιο έγινε η αναγνώριση των δυναμικών κλάδων της οικονομίας. Τα κριτήρια ήταν πολλαπλά. Χρησιμοποιήθηκαν δεκάδες μελέτες που έχουν γίνει τα τελευταία χρόνια, τόσο κλαδικές όσο και συνολικές, μελέτες εξωστρέφειας και ανταγωνιστικότητας. Για παράδειγμα, αναφέρω τη μελέτη του ΚΕΠΕ για την αναγνώριση των εξωστρεφών και ανταγωνιστικών διεθνώς κλάδων. Με βάση τα ποσοτικά και ποιοτικά στοιχεία των μελετών αναδείχθηκε και ο αγροδιατροφικός κλάδος ως ένας από τους εννέα πιο δυναμικούς κλάδους της μεταποίησης. Και δίνουμε μεγάλη έμφαση σε αυτόν, γιατί στηρίζεται σε χιλιάδες επιχειρήσεις, επαγγελματίες και αγρότες σε όλη τη χώρα, σε όλη την ελληνική περιφέρεια.

Γιατί υπάρχουν μοναδικές δυνατότητες ανάπτυξης, όπως αποδείχθηκε, τόσο στην εγχώρια αγορά όσο και με δράσεις εξωστρέφειας. Όσο και αν φαίνεται παράδοξο, η ελληνική αγορά για πλείστα ελληνικά προϊόντα είναι μια παρθένα αγορά. Για παράδειγμα, στη βιομηχανία τροφίμων και ποτών, υπάρχουν προϊόντα που εισάγουμε σε ποσοστό 90% ενώ έχουμε πρώτες ύλες να τα παράγουμε εδώ, από τα αλκοολούχα ως τα αφεψήματα, από κατηγορίες κρεάτων μέχρι τα έτοιμα ενδύματα. Και αναφέρομαι σε κλάδους που βασίζονται στην πρωτογενή παραγωγή.

Η Ελλάδα μπορεί να κάνει πολύ περισσότερα για να κερδίσει μεγάλα μερίδια από την εσωτερική αγορά της και να διεκδικήσει αγορές των Βαλκανίων και του κόσμου. Όλα αυτά, βέβαια, χρειάζονται την αρωγή της πολιτείας, χρειάζονται την συνεργασία όλων των φορέων, χρειάζονται θεσμικούς πυλώνες, έξυπνα χρηματοδοτικά εργαλεία, γενικά χρειάζονται συνεργασία θεσμών-πολιτείας-φορέων, επιχειρηματιών, κοινωνίας. Και αυτό ακριβώς προσπαθούμε να πετύχουμε, με καταλύτη τη θεσμική συνεργασία στο Φόρουμ Βιομηχανίας».

Μελίνα Ζιάγκου