Η αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας του ΥΠΑΑΤ σε νομοσχέδιο που παρουσιάστηκε στο Υπουργικό Συμβούλιο

Αγώνας δρόμου για να σταλούν μέχρι τον Ιούνιο στοιχεία των ακινήτων στο υπουργείο Οικονομικών για τη δημιουργία ενιαίου Μητρώου Ακίνητης Περιουσίας

Στο επίκεντρο των χειρισμών της πολιτικής ηγεσίας του ΥΠΑΑΤ μπαίνει το επόμενο διάστημα η αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας του υπουργείου, καθώς στο νομοσχέδιο που παρουσιάστηκε από τον υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, Λευτέρη Αυγενάκη, στο πρόσφατο υπουργικό συμβούλιο (29 Απριλίου) για τον εκσυγχρονισμό του θεσμού των Διεπαγγελματικών Οργανώσεων, εισάγονται σημαντικές ρυθμίσεις για τη διαχείριση των ακινήτων του υπουργείου, που βρίσκονται διάσπαρτα σε όλη την επικράτεια.

Ειδικότερα, όπως γνωστοποίησε με ενημερωτικό σημείωμά του το ΥΠΑΑΤ, στο σχέδιο νόμου που προωθεί το υπουργείο εισάγεται ειδική ρύθμιση για τα ακίνητα, τα οποία έχουν παραχωρηθεί βάσει του Αγροτικού Κώδικα. Επιπλέον, επιδιώκεται η επιτάχυνση των διαδικασιών παραχώρησης ακινήτων του ΥΠΑΑΤ, η μείωση του διοικητικού βάρους της Διεύθυνσης Διαχείρισης Ακινήτων του υπουργείου και η ευνοϊκή ρύθμιση ανακλήσεων οριστικών παραχωρητηρίων υπό συγκεκριμένους όρους.

Επισημαίνεται ότι αυτή την περίοδο επιχειρείται από το υπουργείο Οικονομικών η καταγραφή της ακίνητης περιουσίας σε όλο το Δημόσιο, ώστε να δημιουργηθεί ένα ενιαίο κεντρικό ηλεκτρονικό Μητρώο Ακίνητης Περιουσίας, που θα αποτελέσει χρήσιμο εργαλείο για την κυβέρνηση, καθώς στόχος είναι η συγκέντρωση των διάσπαρτων μητρώων ακινήτων όλων των υπουργείων.

Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες της «ΥΧ», το υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων είναι ένα από τα ελάχιστα υπουργεία που δεν έχουν αποστείλει ακόμη στοιχεία στις αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου Οικονομικών, ενόψει της δημιουργίας του κεντρικού Μητρώου Ακίνητης Περιουσίας.

Και αυτό γιατί, όπως όλα δείχνουν, είναι δύσκολη η καταγραφή των ακινήτων του ΥΠΑΑΤ. Ιδιαίτερα, δε, για τα εκατοντάδες ακίνητα του υπουργείου στην περιφέρεια, όπου άλλα έχουν λάθος όρια, άλλα είναι καταπατημένα, άλλα έχουν παραχωρηθεί, αλλά δεν αξιοποιούνται σύμφωνα με τη χρήση και τους όρους που δόθηκαν σε φορείς της Αυτοδιοίκησης κ.λπ.

Τα χρονικά περιθώρια στενεύουν και για το ΥΠΑΑΤ, αφού λήγει τον Ιούνιο η προθεσμία που έχουν λάβει τα υπουργεία από τις αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου Οικονομικών, ώστε να στείλουν τα επικαιροποιημένα στοιχεία των ακινήτων. «Στόχος των ρυθμίσεων που εισάγονται στο νομοσχέδιο του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης, το οποίο παρουσιάστηκε πρόσφατα στο υπουργικό συμβούλιο, είναι η καλύτερη αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας του ΥΠΑΑΤ. Όπως έχει γίνει το Κτηματολόγιο για την ακίνητη περιουσία των ιδιωτών, έτσι πρέπει κάποια στιγμή να γίνει η καταγραφή και καταχώριση για τα ακίνητα του Δημοσίου», τονίζει υπηρεσιακό στέλεχος του ΥΠΑΑΤ.

Αξίζει να αναφερθεί ότι δεν είναι η πρώτη φορά που εξαγγέλλεται ένα τέτοιο εγχείρημα τόσο από το ΥΠΑΑΤ όσο και από την πολιτεία. Ανάλογες προσπάθειες είχαν γίνει και στο παρελθόν και παρά το γεγονός ότι ξεκίνησαν με τις καλύτερες προθέσεις από τους ιθύνοντες, εντέλει δεν απέδωσαν καρπούς, λόγω αλλαγής των εκάστοτε κυβερνήσεων και των διοικήσεων.

Υπενθυμίζεται ότι από το 2012 επιχειρήθηκε με τον Ν.4061/2012 η διαχείριση και προστασία ακινήτων του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, ενώ στη συνέχεια δημιουργήθηκε και διαδικτυακή πλατφόρμα αναφορικά με την ενοικίαση δημόσιας γεωργικής γης σε νέους αγρότες ή ανέργους, ένα φιλόδοξο εγχείρημα εκείνης της περιόδου, που ωστόσο στο πέρασμα των χρόνων δεν προχώρησε.

Επίσης, την περίοδο 2013-2014, έπειτα από πιέσεις της τρόικας, τα υπουργεία -ανάμεσα τους και το ΥΠΑΑΤ- είχαν αποστείλει στοιχεία στο υπουργείο Οικονομικών για την ακίνητη περιουσία, χωρίς όμως να προχωρήσει στη συνέχεια η περαιτέρω αξιοποίησή τους.

Άμεσα σε δημόσια διαβούλευση το ν/σ – Προβλέπει τον εκσυγχρονισμό των Διεπαγγελματικών Οργανώσεων

Εκτός από τα ζητήματα που αφορούν τη διαχείριση της ακίνητης περιουσίας του ΥΠΑΑΤ, το εν λόγω νομοσχέδιο που αναμένεται σύντομα να τεθεί σε δημόσια διαβούλευση, όπως εξήγγειλε ο υπουργός, Λ. Αυγενάκης, αφορά τον εκσυγχρονισμό των Διεπαγγελματικών Οργανώσεων και την ενίσχυσή τους με επιπλέον κίνητρα.

Υπενθυμίζεται ότι, μέχρι σήμερα, στη χώρα μας λειτουργούν οκτώ Διεπαγγελματικές Οργανώσεις, ενώ στόχος του υπουργείου είναι μέχρι το τέλος του έτους να διπλασιαστούν. Ήδη, ενδιαφέρον για τη σύσταση Διεπαγγελματικών Οργανώσεων έχει εκδηλωθεί από παραγωγούς, μεταποιητές, εμπόρους και εξαγωγείς προϊόντων, όπως το ελαιόλαδο, η ντομάτα, η γραβιέρα Κρήτης ΠΟΠ, οι υδατοκαλλιέργειες, οι αλιείς κ.ά.

Πέραν των ζητημάτων των ακινήτων, που προαναφέρθηκαν, το σχέδιο νόμου προβλέπει τα ακόλουθα:

✱ Μεταρρύθμιση του νομικού πλαισίου και της νομικής μορφής των Διεπαγγελματικών Οργανώσεων.

✱ Επιβολή εισφοράς σε μη μέλη υπέρ των Διεπαγγελματικών Οργανώσεων.

✱ Σύσταση Εθνικού Συμβουλίου Διεπαγγελματικών Οργανώσεων.

✱ Ρυθμιστικές διατάξεις για τις συγχρηματοδοτούμενες πράξεις του προγράμματος Αλιείας και Θάλασσας 2014-2020.

✱ Δικαίωμα χρήσης του όρου «τοπικός οίνος».

✱ Παράταση των μισθωτικών συμβάσεων παραγωγικών εγκαταστάσεων συνεταιρισμών που τελούν υπό εκκαθάριση.

✱ Παράταση της προθεσμίας διευκόλυνσης πρόσβασης σε χρηματοδότηση των κατά κύριο επάγγελμα αγροτών.

✱ Ρυθμίσεις για τους εποπτευόμενους φορείς του ΥΠΑΑΤ και την ενίσχυση της λειτουργίας τους, όπως και ρυθμίσεις θεμάτων που αφορούν τους υπό εκκαθάριση αγροτικούς συνεταιρισμούς.

Επιπρόσθετα, το ν/σ επιδιώκει να εξασφαλίσει τη συνέχιση λειτουργίας των εθνικών προγραμμάτων εργασίας για τη συλλογή δεδομένων στον τομέα της αλιείας και της υδατοκαλλιέργειας, ενώ επικαιροποιεί τις διατάξεις για τα ομότιμα μέλη του Γεωτεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας και τροποποιεί τις οινολογικές πρακτικές παραγωγής τοπικού οίνου.

Τέλος, περιλαμβάνει ειδική νομοθετική πρόβλεψη για την ενίσχυση των εποπτευόμενων φορέων του υπουργείου, με πρόσληψη προσωπικού με συμβάσεις ορισμένου χρόνου για την κάλυψη έκτακτων αναγκών των Οργανισμών (π.χ. ΕΛΓΑ).Υπενθυμίζεται ότι από το 2012 επιχειρήθηκε με τον Ν.4061/2012 η διαχείριση και προστασία ακινήτων του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, ενώ στη συνέχεια δημιουργήθηκε και διαδικτυακή πλατφόρμα αναφορικά με την ενοικίαση δημόσιας γεωργικής γης σε νέους αγρότες ή ανέργους, ένα φιλόδοξο εγχείρημα εκείνης της περιόδου, που ωστόσο στο πέρασμα των χρόνων δεν προχώρησε