Άλμα στις εξαγωγές προς Γερμανία με οδηγό τα φρούτα

Αύξηση 42,8% στις ελληνικές εξαγωγές το 2020, ανοίγουν ευκαιρίες και για τα βιολογικά

Με ρυθμό ανάπτυξης που άγγιξε το 10% «έτρεξαν» οι ελληνικές εξαγωγές τροφίμων και ποτών προς τη Γερμανία το 2020, έχοντας ως βασικό μοχλό τα φρούτα, η ζήτηση για τα οποία εκτοξεύτηκε λόγω της πανδημίας.

Όπως προκύπτει από την ανάλυση του Γραφείου Οικονομικών και Εμπορικών Υποθέσεων του ελληνικού προξενείου στο Ντίσελντορφ, την περασμένη χρονιά οι εξαγωγές ελληνικών φρούτων στη Γερμανία αυξήθηκαν κατά 42,8%, φτάνοντας σε αξία τα 167,3 εκατ. ευρώ. Η εξέλιξη αυτή αποδίδεται στην αλλαγή της καταναλωτικής συμπεριφοράς των Γερμανών, οι οποίοι ήδη από την άνοιξη του 2020 στράφηκαν σε πιο υγιεινές διατροφικές επιλογές και, κυρίως, σε φρούτα, προκειμένου να «θωρακιστούν» απέναντι στον κορωνοϊό.

Σημειωτέον εδώ ότι, σύμφωνα με στοιχεία του ομοσπονδιακού υπουργείου Γεωργίας, η κατά κεφαλήν κατανάλωση φρούτων στη χώρα ανέρχεται σε 65,1 κιλά/χρόνο. Όπως αναφέρεται στη μελέτη του προξενείου, παράλληλα με τα φρούτα, άρχισε να παρατηρείται μια άνοδος και στη ζήτηση βιολογικών προϊόντων, η οποία έφτασε το 17% το 2020 και, μάλιστα, προβλέπεται να συνεχιστεί και στο μέλλον.

Ανοδικά και το ελαιόλαδο

Η δεύτερη μεγαλύτερη αύξηση καταγράφηκε στις εξαγωγές ελαίων (κατά κύριο λόγο, ελαιολάδου), οι οποίες «έτρεξαν» με ρυθμό 24,7% φτάνοντας τα 57,4 εκατ. ευρώ. Ανοδικά κινήθηκαν και οι εξαγωγές γαλακτοκομικών, οι οποίες με αύξηση 8,8% διαμορφώθηκαν σε 179,5 εκατ. ευρώ, εκτοπίζοντας από την πρώτη θέση των εξαγόμενων ελληνικών προϊόντων τα παρασκευάσματα φρούτων και λαχανικών (κατά κύριο λόγο κομπόστες).

Τα τελευταία σημείωσαν άνοδο 5% στα 178,1 εκατ. ευρώ, ενώ την ίδια ακριβώς ποσοστιαία άνοδο κατέγραψαν και οι εξαγωγές λαχανικών, οι οποίες έφτασαν τα 47,4 εκατ. ευρώ. Μεταξύ άλλων, το γραφείο ΟΕΥ διαβλέπει περισσότερες ευκαιρίες για τα ελληνικά προϊόντα ΠΟΠ/ΠΓΕ λόγω της στροφής του μέσου Γερμανού καταναλωτή σε ποιοτικότερα προϊόντα, η οποία επιταχύνθηκε τους τελευταίους μήνες. Όπως αναφέρει η μελέτη, η αναγραφή στη συσκευασία των σημάτων πιστοποίησης έχει αποδειχθεί ότι ελκύει το ενδιαφέρον των καταναλωτών, καθώς λειτουργεί ως απόδειξη ποιότητας.

Το lockdown έπληξε τα κρασιά

Στον αντίποδα, μείωση 7,6% σημειώθηκε στις ελληνικές εξαγωγές αλκοολούχων (69,9 εκατ. ευρώ από 75,7 εκατ. ευρώ το 2019), γεγονός που οφείλεται στη μη λειτουργία των εστιατορίων το μεγαλύτερο μέρος του έτους εξαιτίας της πανδημικής κρίσης.

Το μεγαλύτερο πλήγμα υπέστησαν τα κρασιά, οι εξαγωγές των οποίων υποχώρησαν στα 19,5 εκατ. ευρώ από 27,4 εκατ. ευρώ το 2019, την ώρα που τα υπόλοιπα αλκοολούχα ποτά κινήθηκαν ανοδικά (38,5 από 35,7 εκατ. ευρώ το 2019). Στο σύνολό τους, οι ελληνικές εξαγωγές τροφίμων και ποτών προς τη Γερμανία διαμορφώθηκαν το 2020 σε 845,6 εκατ. ευρώ από 771 εκατ. ευρώ ένα χρόνο πριν, σημειώνοντας αύξηση 9,6% και συνεχίζοντας την ανοδική πορεία της τελευταίας δεκαετίας.

Την ίδια χρονιά, οι γερμανικές εξαγωγές τροφίμων και ποτών προς τη χώρα μας υποχώρησαν κατά 6,3% σε σχέση με το 2019, φτάνοντας τα 705,5 εκατ. ευρώ. Τα κυριότερα προϊόντα που εισάγει η Ελλάδα από τη Γερμανία είναι τα γαλακτοκομικά και το κρέας, τα οποία αθροιστικά αντιστοιχούν σε πάνω από 50% των συνολικών γερμανικών εξαγωγών.

Το 2020, η αξία των γερμανικών εξαγωγών γαλακτοκομικών προς την Ελλάδα ανήλθε σε 236,4 εκατ. ευρώ, ούσα αυξημένη κατά 7,7% σε σχέση με το 2019, ενώ στις εξαγωγές κρέατος σημειώθηκε μείωση 20,53% στα 130,3 εκατ. ευρώ.

Νέος νόμος για τις συσκευασίες

Κάτι που πρέπει να έχουν υπόψη τους οι Έλληνες παραγωγοί και εξαγωγείς φρούτων είναι ότι τον προσεχή Ιούλιο θα τεθεί σε ισχύ ο τροποποιημένος νόμος για τις συσκευασίες «VerpackG», που εγκρίθηκε τον Ιανουάριο και ο οποίος προβλέπει κυρώσεις έως 100.000 ευρώ για πιθανή μη συμμόρφωση από εταιρείες που εξάγουν σε αυτήν τη χώρα.

Όπως εξηγεί ο Γιώργος Πολυχρονάκης, ειδικός σύμβουλος του Συνδέσμου Ελληνικών Επιχειρήσεων Εξαγωγής, Διακίνησης Φρούτων Λαχανικών και Χυμών Incofruit-Hellas, η τροποποίηση του νόμου (που ενισχύει τον ρόλο του Κεντρικού Μητρώου Συσκευασίας ως κεντρικής αρχής ελέγχου) αποσκοπεί στην αύξηση της κυκλικής οικονομίας, με την υποχρέωση καταχώρισης άλλων τύπων συσκευασιών, όπως βιομηχανικές συσκευασίες, μεταφορές κ.ά. 

Υπενθυμίζεται ότι από το 2019 απαγορεύεται η πώληση προϊόντων στη Γερμανία, των οποίων τα δοχεία και οι συσκευασίες δεν συμμορφώνονται με τις νομικές απαιτήσεις.