Ανέκαμψαν λόγω της πανδημίας οι ελληνικές εξαγωγές ιχθυηρών στη Γερμανία

Την όγδοη θέση στην κατάταξη των κύριων προμηθευτών της Γερμανίας σε όρους αξίας κατέλαβε η Ελλάδα το 2020 στις εισαγωγές ιχθυηρών και αλιευμάτων, ακολουθούμενη από την Ισπανία και την Τουρκία. Καταφέρνοντας να επωφεληθεί από την τάση για αύξηση της κατανάλωσης φρέσκων προϊόντων που προκάλεσε η πανδημική κρίση, η χώρα μας αύξησε τις εξαγωγές της στη συγκεκριμένη αγορά.

Σύμφωνα με το τελευταίο ενημερωτικό σημείωμα του Γραφείου Οικονομικών και Εμπορικών Υποθέσεων της Ελληνικής Πρεσβείας στο Βερολίνο, οι εξαγωγές της Ελλάδας για το 2020 ανήλθαν σε περίπου 12,13 εκατ. ευρώ, έναντι των 11,58 εκατ. του 2019, χωρίς όμως να φτάνουν τα επίπεδα άνω των 16 εκατ. ευρώ που σημείωναν τη διετία 2017 και 2018.

Κατά σειρά αξίας, τα σημαντικότερα είδη στην κατηγορία που εξάγει η Ελλάδα αφορούν τσιπούρα (7,6 εκατ. ευρώ), καλαμαράκια κατεψυγμένα (5,2 εκατ.), λαβράκι (3,5 εκατ.), ινδικό σκουμπρί (591.000), γαρίδες κατεψυγμένες (427.000) και χταπόδι (422.000), ενώ ακολουθούν με μικρότερες αξίες φιλέτα ψαριού φρέσκα και κατεψυγμένα, σαρδέλες, τόνος και φιλέτα σολομού.

Οι καταναλωτικές προτιμήσεις

Η μετατόπιση της ζήτησης στο λιανεμπόριο και στο ηλεκτρονικό εμπόριο, από τις υπηρεσίες εστίασης, λόγω του κλεισίματος που επέβαλε η πανδημία, παρατηρήθηκε και σε αυτή την κατηγορία.

Στα γενικότερα όμως στοιχεία, η αναγνωρισιμότητα των φρέσκων ψαριών, καθώς και η δημοτικότητά τους στους Γερμανούς καταναλωτές, έχουν οδηγήσει μεγάλες αλυσίδες και εκπτωτικές αγορές τροφίμων να επεκτείνουν τη δραστηριοποίησή τους, δημιουργώντας και ειδικά τμήματα.

Οι καταναλωτές πραγματοποιούν τις αγορές τους κυρίως από εκπτωτικά καταστήματα (48%) και σούπερ μάρκετ (40%) που προχωρούν σε ανάλογες επενδύσεις εκσυγχρονισμού των ψυγείων για τη διάθεση φρέσκων ψαριών.

Πιο δημοφιλές ψάρι στη χώρα για το 2019 ήταν ο σολομός, ακολουθούμενος από τον μπακαλιάρο Αλάσκας και τον τόνο, ενώ κατεψυγμένα και καπνιστά ψάρια είναι επίσης ψηλά στις προτιμήσεις. Για το 2019, η αύξηση της ζήτησης που καταγράφηκε αποδίδεται στις πωλήσεις εκτός σπιτιού, με τις ποσότητες που αγόρασαν τα νοικοκυριά να γράφουν μείωση κατά 3%.

Για την ίδια χρονιά, η κατά κεφαλήν κατανάλωση αυξήθηκε από 14,1 σε 14,4 κιλά, αποδεικνύοντας τη δημοτικότητα που κερδίζει το ψάρι στη γερμανική αγορά, η οποία, σημειωτέον, εμφανίζει χαμηλό επίπεδο αυτάρκειας (μόλις 21% το 2019).