Ανήσυχοι οι Έλληνες προμηθευτές από το ντηλ Sainsbury’s – Asda

Πιέσεις για μείωση τιμών και δυσμενέστερους όρους φοβούνται οι επιχειρήσεις που συνεργάζονται με τις βρετανικές αλυσίδες

sainsbury-asda

Αντιμέτωπες με μια νέα και, όπως όλα δείχνουν, πιο δύσκολη πραγματικότητα, φέρνει τις ελληνικές επιχειρήσεις τροφίμων που εξάγουν στο Ηνωμένο Βασίλειο η συγχώνευση των Sainsbury’s και Αsda, η οποία αλλάζει τις ισορροπίες στη βρετανική αγορά του οργανωμένου λιανεμπορίου.

Η συμφωνία μεταξύ των δύο αλυσίδων, εφόσον εγκριθεί από τις αρμόδιες Αρχές Ανταγωνισμού, δημιουργεί τον μεγαλύτερο όμιλο σούπερ μάρκετ στη χώρα, με ένα μερίδιο που ξεπερνά το 31%, υψηλότερο δηλαδή από το 27% που κατέχει σήμερα η Tesco. Παράλληλα, όμως, φέρνει ξανά τους προμηθευτές στο επίκεντρο ενός πολέμου τιμών, ο οποίος βρίσκεται σε εξέλιξη τα τελευταία χρόνια, με τις περισσότερες παράπλευρες απώλειες να εντοπίζονται στο στρατόπεδο των μικρότερων επιχειρήσεων και, φυσικά, των αγροτών.

Η δήλωση του επικεφαλής της Sainsbury’s, Mike Coupe, ότι στα καταστήματα του νέου σχήματος –τα οποία, σύμφωνα με τις πρώτες ενδείξεις, θα διατηρήσουν στο πρώτο στάδιο τις ξεχωριστές επωνυμίες τους– το καλάθι της νοικοκυράς θα είναι φθηνότερο κατά τουλάχιστον 10%, ήδη ερμηνεύεται από παράγοντες της αγοράς και αναλυτές ως προαναγγελία αυξημένων πιέσεων προς τους προμηθευτές, για να χαμηλώσουν τις τιμές. «Τόσο η Asda όσο και η Sainsbury’s πιθανότατα θα πιέσουν για συνεργασίες με νέους, πιο ευνοϊκούς για τις ίδιες όρους», σχολίασε σχετικά ο James Brown από την εταιρεία Simon-Kucher, που ειδικεύεται σε ζητήματα τιμών, προσθέτοντας ότι «αυτό είναι που κάνει τους πάντες ανήσυχους».

Τον προβληματισμό εντείνει η άμεση «απάντηση» των γερμανικών εκπτωτικών αλυσίδων, οι οποίες, από την πρώτη στιγμή που έγινε γνωστό το ντηλ, έσπευσαν να διαβεβαιώσουν ότι εκείνες θα συνεχίσουν να είναι οι φθηνότερες της αγοράς. «Παραμένουμε απόλυτα δεσμευμένοι στον στόχο να διατηρήσουμε την απόσταση που μας χωρίζει σε επίπεδο τιμών από τους ανταγωνιστές μας», δήλωσε χαρακτηριστικά εκπρόσωπος της Aldi, ενώ στο ίδιο μήκος κύματος, εκπρόσωπος της Lidl ήταν κατηγορηματικός ότι «οι πελάτες μας μπορούν να είναι σίγουροι ότι κανείς δεν πρόκειται να μας νικήσει στο πεδίο των τιμών».

«Ο συγκεντρωτισμός δεν μας ευνοεί»

Οι νέοι συσχετισμοί και το τοπίο που διαμορφώνεται στη βρετανική αγορά λιανικής, είναι εμφανές ότι βάζουν δύσκολα και στις ελληνικές επιχειρήσεις, που έχουν ή φιλοδοξούν να αποκτήσουν παρουσία στα ράφια των εν λόγω αλυσίδων, ιδίως σε ό,τι αφορά τις κατηγορίες των νωπών φρούτων και λαχανικών. «Ήδη, τα τελευταία χρόνια η Ελλάδα χάνει παραγγελίες από την Ισπανία, κατά πρώτο λόγο, και την Ιταλία κατά δεύτερο. Σε αυτές τις χώρες, έχουν δημιουργηθεί κολοσσοί –ιδιωτικοί ή συνεταιριστικοί– οι οποίοι, έχοντας αγοράσει γη και διαθέτοντας πλέον δική τους παραγωγή, έχουν την ευχέρεια να παίξουν με τα περιθώρια κέρδους τους, κάτι που είναι πολύ δύσκολο να κάνει μια ελληνική εξαγωγική εταιρεία, η οποία λειτουργεί ως αγοραστής και μεταπράτης του προϊόντος των αγροτών», λέει στην «Ύπαιθρο Χώρα» επιχειρηματίας από τον κλάδο των οπωροκηπευτικών, με γνώση της βρετανικής αγοράς. «Δυστυχώς ή ευτυχώς, η αύξηση της συγκέντρωσης στο επίπεδο του λιανεμπορίου δημιουργεί την ανάγκη για δημιουργία μεγαλύτερων σχημάτων και στο επίπεδο των προμηθευτών. Και αυτό, για την ώρα τουλάχιστον, κάθε άλλο παρά μας ευνοεί», καταλήγει.