Οι απομιμήσεις απειλούν το ελληνικό γιαούρτι στη Γερμανία

Αν και οι εξαγωγές μας αυξήθηκαν σε ποσότητα τη δεκαετία, η αξία τους μειώθηκε

Μπορεί το ελληνικό γιαούρτι και, πιο συγκεκριμένα, το στραγγιστό να έχει εδραιωθεί στη συνείδηση των καταναλωτών και να παραμένει από τα πιο δημοφιλή προϊόντα στη γερμανική αγορά, ωστόσο το τελευταίο διάστημα «βλέπει» τα μερίδιά του να πιέζονται από τα «ελληνικού τύπου» γιαούρτια και άλλα συναφή προϊόντα που παράγουν οι τοπικές επιχειρήσεις.

Σύμφωνα με στοιχεία που παραθέτει πρόσφατη κλαδική μελέτη του Γραφείου ΟΕΥ στο Μόναχο, σχεδόν το 9% των ποσοτήτων γάλακτος που επεξεργάστηκε το 2020 η γερμανική γαλακτοβιομηχανία μεταποιήθηκε σε προϊόντα γιαουρτιού (βλ. πίνακα 1). Την εκεί αγορά κατακλύζει, επίσης, πληθώρα τύπων και γεύσεων από γαλακτοκομικά προϊόντα που έχουν υποστεί ζύμωση και τα οποία διεκδικούν μερίδιο από τη συνολική αγορά γιαουρτιού.

Είναι χαρακτηριστικό ότι το 2020 η Γερμανία, με ποσοστό 23,47%, κατείχε την πρώτη θέση στην παραγωγή τέτοιων προϊόντων στην ΕΕ. Με την κατά κεφαλήν κατανάλωση στη χώρα να ανέρχεται σε περίπου 15 κιλά και το 44% (6,6 κιλά) να αφορά το φυσικό γιαούρτι, οι πωλήσεις προϊόντων γιαούρτης στη Γερμανία άγγιζαν το 2018 τα 2,678 δισ. ευρώ και, σύμφωνα με την Euromonitor, αναμένεται να φτάσουν τα 3 δισ. ευρώ το 2023.

Κάτω 12,9% η τιμή

Βασικός μοχλός ανάπτυξης για την κατηγορία του φυσικού γιαουρτιού στη γερμανική αγορά, δεν ήταν άλλος από το ελληνικό γιαούρτι. Η δυναμική του αναγνωρίστηκε από την τοπική βιομηχανία, η οποία ενέταξε στην γκάμα της γιαούρτια «ελληνικού τύπου», προκειμένου να πάρει μερίδιο στην κατηγορία, γεγονός που ενίσχυσε τον ανταγωνισμό απέναντι στην ελληνική παραγωγή.

Είναι χαρακτηριστικό ότι η τιμή του ελληνικού γιαουρτιού στη Γερμανία υποχώρησε 12,9% την τελευταία δεκαετία (2011-2020) ή κατά 30 λεπτά/κιλό, σε αντίθεση με την αξία των εισαγωγών από άλλες χώρες της ΕΕ, η οποία αυξήθηκε κατά 12,2% το ίδιο διάστημα (βλ. πίνακα 2). Όπως εξηγεί η μελέτη, αυτή η μείωση οφείλεται στην προσπάθεια των Ελλήνων παραγωγών να ανταγωνιστούν τα φθηνότερα γερμανικά «ελληνικού τύπου» γιαούρτια, εξηγεί η μελέτη.

Πάντως, παρά τη χαμηλότερη τιμή, οι ελληνικές εξαγωγές προς τη συγκεκριμένη αγορά ανήλθαν σε 7,9 εκατ. ευρώ το 2020, σημειώνοντας αύξηση 21% την τελευταία πενταετία, με το εμπορικό ισοζύγιο στην κατηγορία να παραμένει πλεονασματικό για τη χώρα μας στα 4 εκατ. ευρώ, σαφώς αυξημένο από τα 1,48 εκατ. ευρώ του 2016. Για τη συγκεκριμένη αγορά, πρώτη σε κατανάλωση γιαουρτιού στην Ευρώπη, η Ελλάδα αποτελεί τον τέταρτο κατά σειρά προμηθευτή σε αξία, μετά το Βέλγιο, την Αυστρία και το Λουξεμβούργο, με το μερίδιό της να ανέρχεται σε 6,3% επί του συνόλου. Παράλληλα, το 99% των ελληνικών εξαγωγών προς τη Γερμανία αφορά τις κατηγορίες των μη αρωματισμένων και χωρίς προσθήκη φρούτων, κακάο, ζάχαρης ή άλλων γλυκαντικών προϊόντων.

Αξίζει να σημειωθεί ότι, σύμφωνα με στοιχεία της συμβουλευτικής Mordor Intelligence, η ευρωπαϊκή αγορά ελληνικού ή «ελληνικού τύπου» γιαούρτης θα εξακολουθήσει να αναπτύσσεται με έναν μέσο ετήσιο ρυθμό 8% έως το 2024.

Εισαγωγές γιαουρτιού στη Γερμανία
(2016-2020)

Θέση
(2020)

Εισαγωγές Γερμανίας σε εκατ. ευρώ

2016

2017

2018

2019

2020

% επί συνόλου

%
μεταβολή

1

Βέλγιο

32,95

33,50

34,41

32,03

40,90

32,38%

24,10%

2

Αυστρία

41,92

40,27

37,44

36,31

34,06

26,97%

-18,75%

3

Λουξεμβούργο

16,35

18,37

18,72

19,10

18,19

14,40%

11,23%

4

Ελλάδα

6,70

6,36

7,23

7,79

7,95

6,30%

18,59%

5

Ολλανδία

7,0

9,66

7,78

6,20

6,79

5,38%

-3,59%

6

Ισπανία

2,79

0,97

1,20

3,57

6,45

5,11%

131,40%

7

Πολωνία

3,22

3,09

2,21

3,63

3,16

2,50%

-2,08%

8

Ελβετία

2,44

2,30

2,81

3,18

2,94

2,34%

20,81%

9

Γαλλία

2,926

2,52

4,69

2,60

2,46

1,95%

-15,69%

10

Η.Β.

0,003913

1,50

2,92

1,12

1,01

0,80%

25.763,20%

Πηγή: Κλαδική μελέτη Γραφείου ΟΕΥ Μονάχου

 

Στο τραπέζι οι προσφυγές

Στα συμπεράσματά της, η μελέτη εκτιμά ότι οι προοπτικές για ενίσχυση της παρουσίας των εγχώριων γαλακτοβιομηχανιών στη γερμανική αγορά παραμένουν ιδιαίτερα θετικές. Γι’ αυτό και προτείνει, μεταξύ άλλων, να επενδύσουν στα ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα του ελληνικού γιαουρτιού, όπως η άυλη προστιθέμενη αξία της φήμης του, η ποιότητα και η αυθεντική συνταγή και γεύση του.

Από την άλλη, επισημαίνει την πληθώρα περιπτώσεων απομίμησης του ελληνικού στραγγιστού γιαουρτιού που συχνά φέρουν στις συσκευασίες τους αναπαραστάσεις, σύμβολα και εικόνες που παραπέμπουν στην Ελλάδα, κάτι που μπορεί να λειτουργήσει παραπλανητικά για τον καταναλωτή ως προς την πραγματική τους προέλευση.

Συστήνουν, μάλιστα, να εξεταστεί από πλευράς της χώρας μας η δυνατότητα προσφυγής σε ευρωπαϊκά ή εθνικά όργανα, «τουλάχιστον για τις πιο καταφανείς περιπτώσεις παραπλάνησης».