Με Άροσις στα όσπρια και Melizz στο μέλι η Μάρκα του Καταναλωτή

Πρόσβαση σε μια ακόμα μεγαλύτερη δεξαμενή πελατών από την Κρήτη μέχρι τη Μακεδονία δίνει στη «Μάρκα του Καταναλωτή» η συνεργασία με την Κρητικός, που ανακοινώθηκε πριν από λίγες μέρες.

Πρόκειται για την τρίτη αλυσίδα στην οποία αποκτά παρουσία η πρωτοβουλία, μετά την ΑΒ Βασιλόπουλος και τη Μy Market (ΜΕΤΡΟ) και, μάλιστα, μία από τις ταχύτερα αναπτυσσόμενες τα τελευταία χρόνια.

Είναι χαρακτηριστικό ότι, βάσει των πιο πρόσφατων δημοσιευμένων οικονομικών καταστάσεων, το 2020 οι πωλήσεις της Κρητικός σε επίπεδο ομίλου έτρεξαν με ρυθμό 11,43%, ξεπερνώντας τα 390 εκατ. ευρώ, ενώ σε επίπεδο εταιρείας ο τζίρος υπερέβη τα 355 εκατ. ευρώ, σημειώνοντας αύξηση 12,17%. Για το 2021, οι εκτιμήσεις τοποθετούσαν την ανάπτυξη κοντά στο 5%. Και στις δύο χρονιές, οι ρυθμοί είναι υψηλότεροι εκείνων του συνόλου της αγοράς, τοποθετώντας την αλυσίδα στην 6η θέση του κλάδου (7η αν συμπεριληφθεί και η Lidl Eλλάς, που δεν δημοσιεύει ισολογισμό).

Όπως εξηγεί στην «ΥΧ» ο συνιδρυτής και συντονιστής της πρωτοβουλίας, Λάμπης Κώτσου, έχει ήδη ξεκινήσει η τοποθέτηση των δύο κωδικών παστεριωμένου γάλακτος και των ισάριθμων κωδικών γιαουρτιού σε 118 ιδιόκτητα καταστήματα της Κρητικός, ενώ τις επόμενες μέρες αναμένεται να τοποθετηθεί και το ελαιόλαδο, συμβατικό και βιολογικό.

«Είναι πολύ σημαντικό ότι πλέον έχουμε τη στήριξη και της Κρητικός. Πέραν όλων των άλλων, μας δίνει τη δυνατότητα να καλύψουμε ακόμα περισσότερα σημεία πώλησης στην επαρχία, όχι μόνο μικρές πόλεις, αλλά και χωριά», σημειώνει ο κ. Κώτσου.

Την ίδια στιγμή, στo πλαίσιο της συνεργασίας που ήδη τρέχει με τα My Market, η «Μάρκα του Καταναλωτή» αναμένεται μέχρι το φθινόπωρο να βρίσκεται σε περισσότερα από 150 σημεία πώλησης πανελλαδικά, ενώ, πέρα από το γιαούρτι και το παστεριωμένο γάλα, στα ράφια της αλυσίδας θα προστεθεί από την επόμενη σεζόν και το ελαιόλαδο.

Στην ΑΒ Βασιλόπουλος, η μάρκα έχει προς το παρόν παρουσία με όλα τα προϊόντα της σε επτά Μega καταστήματα, ενώ το αμέσως επόμενο διάστημα και ύστερα από τις τελευταίες διοικητικές εξελίξεις στην αλυσίδα, αναμένεται να ξεκινήσουν συζητήσεις για επέκταση σε ακόμα μεγαλύτερο κομμάτι του δικτύου.

Η αλυσίδα-βαρόμετρο

Βέβαια, ο μεγάλος και διόλου κρυφός στόχος της πρωτοβουλίας είναι η είσοδος στα καταστήματα του Σκλαβενίτη κάτι που, όπως αναφέρει ο κ. Κώτσου, «βάσει των δεδομένων που προέρχονται από την εφαρμογή για κινητά που έχουμε αναπτύξει με τη βοήθεια του προγράμματος Plutos αποτελεί και επιθυμία των ίδιων των καταναλωτών».

Σε αυτή την κατεύθυνση, η «Μάρκα του Καταναλωτή» έχει εντείνει το τελευταίο διάστημα τις προσπάθειες να ανοίξει ένα κανάλι επικοινωνίας με τη διοίκηση του μεγαλύτερου, βάσει πωλήσεων, λιανέμπορου της χώρας. «Η αλήθεια είναι ότι περιμέναμε να αγκαλιάσει την προσπάθεια από την πρώτη στιγμή και ελπίζουμε να το κάνει σύντομα. Θεωρούμε ότι είναι η αλυσίδα-βαρόμετρο και ότι μια συνεργασία μαζί της θα άλλαζε τα πάντα για το εγχείρημα στην Ελλάδα. Θα έδινε τη δυνατότητα σε εμάς να στηρίξουμε ακόμα περισσότερους παραγωγούς και σε πολλούς περισσότερους καταναλωτές να βρουν τα προϊόντα μας», υπογραμμίζει ο συνομιλητής μας.

Μέσα στο καλοκαίρι η φέτα

Παράλληλα με την επέκταση σε επίπεδο λιανικής, η «Μάρκα του Καταναλωτή» προχωρά και στον εμπλουτισμό του κωδικολογίου της. Μέσα στο καλοκαίρι, ενδεχομένως και στις αρχές Ιουνίου, αναμένεται να κάνει την εμφάνισή της στα ράφια των συνεργαζόμενων σούπερ μάρκετ η φέτα, σε συσκευασία των 400 γραμμαρίων.

Όπως και με το γιαούρτι, την παραγωγή έχει αναλάβει η δραμινή ΝΕΟΓΑΛ και, σύμφωνα με τον κ. Κώτσου, η καθυστέρηση στο λανσάρισμα οφείλεται στην απόφαση της πρωτοβουλίας να «ξαναδεί», λόγω των έκτακτων συνθηκών, το ζήτημα της τιμής παραγωγού. «Αποφασίσαμε να κάνουμε άλλη μια σύντομη μελέτη και μια έκτακτη ψηφοφορία, ώστε η τιμή που θα προκύψει να είναι βιώσιμη για τους παραγωγούς στο πλαίσιο των καινούργιων δεδομένων», εξηγεί ο συνομιλητής μας.

«Εξυπακούεται ότι θα ακολουθεί τον βηματισμό της αγοράς. Σε κάθε περίπτωση, εμείς εξετάζουμε τη βιωσιμότητα σε ορίζοντα τριετίας. Υπενθυμίζω ότι στο αγελαδινό γάλα μπορεί οι τιμές στη χώρα μας να έχουν εσχάτως ανέβει, ωστόσο εδώ και δύο και πλέον χρόνια οι παραγωγοί που συνεργάζονται μαζί μας αμείβονται με 48 λεπτά/κιλό, όταν η αγορά ήταν κάτω από τα 40 λεπτά/κιλό», προσθέτει.

Διαφάνεια σε όσπρια και μέλι

Τη σκυτάλη παίρνουν στη συνέχεια τα όσπρια και το μέλι που έχουν ήδη επιλεγεί οι κατάλληλοι συνεργάτες. Ειδικότερα, στα όσπρια η παραγωγή θα γίνεται από την Άροσις και θα αφορά όλες τις κατηγορίες, με το πρόγραμμα να καλύπτει συνολικά 130 αγροτικές οικογένειες της Βόρειας Ελλάδας.

Όπως τονίζει ο κ. Κώτσου, οι αγρότες θα υποστηριχθούν με τεχνολογία ευφυούς γεωργίας μέσω του συστήματος gaiasense και της NEUROPUBLIC, που αποτελεί το στρατηγικό εταίρο της «Μάρκας του Καταναλωτή» στο πρόγραμμα Plutos 2020. «Το αξιοσημείωτο είναι ότι η ίδια η Άροσις εξέφρασε ενδιαφέρον να συνεργαστούμε και από την πρώτη συνάντηση φάνηκε ότι βρισκόμαστε στο ίδιο μήκος κύματος. Διαπιστώσαμε πλήρη ταύτιση στις αξίες που υποστηρίζουμε για τη διαφάνεια, τη στήριξη των παραγωγών και την προστασία του περιβάλλοντος», επισημαίνει.

Για το μέλι η πρωτοβουλία θα συνεργαστεί με τη Μelizz, μια σχετικά νέα (ιδρύθηκε το 2015) εταιρεία που εδρεύει στην Ημαθία. Το σχετικό ερωτηματολόγιο ψηφίζεται αυτό το διάστημα από τα μέλη της πρωτοβουλίας και αναμένεται να κλείσει στο τέλος του μήνα. Όπως εξηγεί ο κ. Κώτσου, πέραν της σωστής και βιώσιμης αμοιβής του μελισσοκόμου, εξίσου σημαντικό είναι ότι όλη η παραγωγική διαδικασία θα γίνεται με πλήρη διαφάνεια και με εφαρμογή αρχών ιχνηλασιμότητας. «Σκανάροντας το QR code πάνω στη συσκευασία, οι καταναλωτές θα μπορούν να βλέπουν τις αναλύσεις του προϊόντος και να γνωρίζουν τι μέλι καταναλώνουν», υπογραμμίζει.

Επίσης, μέρος των εσόδων από τις πωλήσεις θα διοχετεύεται σε δράσεις για την αύξηση της βιοποικιλότητας και την προστασία των μελισσών, τόσο σε αστικές όσο και σε αγροτικές περιοχές, οι οποίες θα υλοποιηθούν σε συνεργασία με τον οργανισμό The Bee Camp. Η κοινωνική διάσταση, άλλωστε, είναι κάτι συνυφασμένο με τη «Μάρκα του Καταναλωτή», καθώς, μεταξύ άλλων, μέρος των εσόδων από τις πωλήσεις φέτας θα διατεθούν στον αγώνα κατά του παιδικού καρκίνου.

Έξτρα αμοιβή στους ελαιοπαραγωγούς, στα 3,54 ευρώ/κιλό το συμβατικό ελαιόλαδο

Η πρόβλεψη της πρωτοβουλίας ένα μέρος των χρημάτων από τις πωλήσεις του ελαιολάδου να… πηγαίνει στην άκρη για τη δημιουργία ενός Ταμείου Στήριξης των Παραγωγών αποδείχθηκε φέτος κομβική, καθώς οι έκτακτες συνθήκες κατέστησαν αναγκαία τη στήριξη των ελαιοπαραγωγών.

Όπως αποκαλύπτει ο κ. Κώτσου, για τις αγορές ελαιολάδου εσοδείας 2021/2022, που πραγματοποιούνται αυτό το διάστημα, οι συνεργαζόμενοι ελαιοπαραγωγοί αμείβονται με επιπλέον 30 λεπτά/κιλό για το συμβατικό εξαιρετικά παρθένο ελαιόλαδο και με έξτρα 41 λεπτά/κιλό για το βιολογικό, ποσά που έρχονται να προστεθούν στα 3,24 ευρώ/κιλό και 4,24 ευρώ/κιλό που είχαν συμφωνηθεί από πέρυσι.

Έτσι, η τελική τιμή που θα λάβουν οι καλλιεργητές διαμορφώνεται στα 3,54 ευρώ/κιλό για το συμβατικό και στα 4,65 ευρώ/κιλό για το βιολογικό ελαιόλαδο. «Κρίναμε αναγκαίο να δώσουμε αυτή την έξτρα αμοιβή, ώστε να καταφέρουν οι παραγωγοί να παραμείνουν βιώσιμοι στη σημερινή δύσκολη συγκυρία», τονίζει ο κ. Κώτσου.

Υπενθυμίζεται ότι η εμφιάλωση του ελαιολάδου για λογαριασμό της «Μάρκας του Καταναλωτή» γίνεται από την Pure Olea που εδρεύει στον Υψηλάντη Βοιωτίας και διαθέτει ελαιοτριβείο-τυποποιητήριο με μηχανήματα τελευταίας τεχνολογίας (δύο φάσεων) ψυχρής έκθλιψης.