Augmenta: Η βολιώτικη startup που εξελίχθηκε και υποστηρίζει 1,5 εκατ. στρέμματα σε δύο ηπείρους

Από αριστερά προς τα δεξιά: Οι ιδρυτές της Augmenta, Δημήτρης Ευαγγελόπουλος και Γιώργος Βαρβαρέλης.

Eνα από τα πιο επιτυχημένα παραδείγματα νεοφυούς επιχείρησης αποτελεί η εταιρεία αγροτεχνολογίας που ξεκίνησε από τον Βόλο, Augmenta. Μέχρι σήμερα, έχει αντλήσει κεφάλαια συνολικού ύψους 11 εκατ. ευρώ, που της επέτρεψαν να αναπτυχθεί και να δραστηριοποιείται σήμερα με επιτυχία διεθνώς σε Ευρώπη και ΗΠΑ, έχοντας μάλιστα διατηρήσει το μεγαλύτερο μέρος του προσωπικού της στην Ελλάδα.

συνέντευξη στον Αντώνη Ανδρονικάκη

Αξίζει να αναφερθεί ότι, το 2021, η εταιρεία «σήκωσε» κεφάλαια ύψους 8 εκατομμυρίων ευρώ από τον διεθνή κολοσσό γεωργικού εξοπλισμού CNH Industrial. Η Augmenta αναπτύσσει ένα καινοτόμο σύστημα (συσκευή και λογισμικό) εφαρμογής λίπανσης, το οποίο προσαρτάται στο τρακτέρ, «διαβάζει» το χωράφι σε πραγματικό χρόνο και βελτιστοποιεί την εφαρμογή της αζωτούχου λίπανσης. O συνιδρυτής και γενικός διευθυντής της εταιρείας αγροτεχνολογίας, Augmenta, Δημήτρης Ευαγγελόπουλος, παραχώρησε συνέντευξη στην «ΥΧ», παρουσιάζοντας την πρόοδό της την τελευταία διετία.

Κύριε Ευαγγελόπουλε, ας ξεκινήσουμε με ορισμένα στοιχεία από τις επιδόσεις της Augmenta μέχρι σήμερα.

Η εταιρεία μεγαλώνει, αυξάνει το προσωπικό της και προοδεύει. Είμαστε πολύ χαρούμενοι για αυτό. Το 2022 θα ολοκληρωθεί για εμάς με αύξηση πωλήσεων 270%. Η τεχνολογία μας βρίσκεται σε 500 εκμεταλλεύσεις παγκοσμίως, καλύπτοντας 1,5 εκατομμύριο στρέμματα. Εξάγουμε σε 25 χώρες, κυρίως σε Κεντρική Ευρώπη και Βόρεια Αμερική.

Η συνολική χρηματοδότηση που έχουμε λάβει μέχρι σήμερα φτάνει τα 11 εκατ. ευρώ. Η ομάδα μας αποτελείται από 60 άτομα, εκ των οποίων τα 45 βρίσκονται στην Ελλάδα. Αξίζει να αναφέρουμε επίσης ότι την τελευταία διετία διπλασιάσαμε το προσωπικό μας.

Είναι σημαντικό να πούμε ότι η έρευνα, η ανάπτυξη, αλλά και η παραγωγή των συστημάτων γίνεται στην Ελλάδα. Σχετικά με εμένα, είμαι συνιδρυτής της Augmenta, με σπουδές ηλεκτρολόγου μηχανικού και παραγωγός, προερχόμενος από αγροτική οικογένεια με χωράφια στο Περίβλεπτο της Μαγνησίας.

Πώς έχουν εξελιχθεί τα προϊόντα και οι υπηρεσίες σας;

Όπως ξέρετε, ξεκινήσαμε κάνοντας τη λεγόμενη «διαφοροποιημένη λίπανση» αζώτου. Στη συνέχεια, βγάλαμε καινούργιες υπηρεσίες διαφοροποιημένου ψεκασμού ρυθμιστών ανάπτυξης. Για παράδειγμα, στο βαμβάκι, το προϊόν αυτό σταματάει την ανάπτυξη του φυτού σε ύψος, γιατί ο παραγωγός θέλει το φυτό να δώσει τη δύναμή του στην αύξηση του αριθμού των καρυδιών του.

Επειδή το χωράφι δεν είναι ίδιο παντού, το σύστημά μας αναγνωρίζει τις διαφορές και ρυθμίζει την εφαρμογή των ρυθμιστών αυτών της ανάπτυξης του φυτού, βοηθώντας έτσι να αναπτύσσονται τα στελέχη που πρέπει και να ανακόπτεται η ανάπτυξη στα στελέχη που δεν πρέπει. Σε αντίστοιχη λογική, βγάλαμε ακόμα δύο υπηρεσίες για αποφυλλωτικά και ωριμαντικά, σε προϊόντα όπως η πατάτα. Όλα αυτά, τα κάνει μια συσκευή με έξι πολυφασματικές κάμερες υψηλής ανάλυσης.

Η συσκευή τοποθετείται στην οροφή του τρακτέρ και «διαβάζει» μέσω των καμερών 20 μέτρα μπροστά και 40 μέτρα σε πλάτος. Παράλληλα, αντιλαμβάνεται παράγοντες του φυτού, όπως η χλωροφύλλη, η βιομάζα κ.ά., προσαρμόζοντας τους ψεκασμούς των παραπάνω προϊόντων. Τέλος, υπάρχει και μια νέα υπηρεσία για ψεκασμό μυκητοκτόνων.

Σε ποια μεγέθη εκμεταλλεύσεων απευθύνεστε;

Όσο μεγαλύτερη είναι η εκμετάλλευση, τόσο γρηγορότερα γίνεται η απόσβεση της υπηρεσίας μας. Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι απευθυνόμαστε μόνο σε πολύ μεγάλες εκμεταλλεύσεις, που δεν συναντάμε στον ίδιο βαθμό και στην Ελλάδα. Για να δώσουμε μερικά παραδείγματα, η απόσβεση της επένδυσης του συστήματός μας μπορεί να γίνει σε έναν χρόνο σε εκμετάλλευση 1.500 στρεμμάτων με σιτάρι, ή 500 στρεμμάτων με βαμβάκι.

Το τιμολογιακό μας μοντέλο περιλαμβάνει μια αρχική επένδυση για τη συσκευή, ενώ στη συνέχεια υπάρχει ένα κόστος σε μορφή ετήσιας συνδρομής. Είναι σημαντικό να τονίσουμε ότι δεν πουλάμε μια συσκευή και μετά λέμε στον αγρότη «καλή τύχη», αλλά τον υποστηρίζουμε διαρκώς με λογισμικό και υπηρεσίες που έχουν τον χαρακτήρα μιας συμβουλευτικής υπηρεσίας.

Υπάρχει μια δυσκολία που αντιμετωπίσαμε στην αρχή με ορισμένους αγρότες, που συναντήσαμε σε μεγάλο βαθμό και στην Ελλάδα, καθώς ο παραγωγός θέλει να νιώθει ότι ο εξοπλισμός του ανήκει. Παρ’ όλα αυτά, όταν ξεπεραστεί αυτό και αντιληφθεί ο χρήστης τα οφέλη της τεχνολογίας και πόσα χρήματα του μένουν στην τσέπη στο τέλος του μήνα, το ψυχολογικό αυτό εμπόδιο ξεπερνιέται. Στην Ελλάδα, αντιπρόσωπός μας είναι η ΤractorGPS, καθώς και το δίκτυο της «ΠΑΥΛΟΣ ΚΟΝΤΕΛΛΗΣ».

Πόσο εύκολο είναι τελικά για μια ελληνική startup να χρηματοδοτηθεί;

Είναι εύκολο, αν από την πρώτη στιγμή η στόχευσή σου ξεπερνά τη βάση χρηστών μιας μικρής αγοράς, όπως η Ελλάδα. Ένα σύνηθες λάθος, κατά τη γνώμη μου, που κάνουν ελληνικές startups είναι ότι δεν έχουν διεθνή προσανατολισμό.

Ποιες ήταν οι επιπτώσεις του πολέμου στη δική σας αγορά;

Επειδή είχαμε και έχουμε σημαντική παρουσία στην Ουκρανία, ο πόλεμος μας επηρέασε, καθώς το σύστημά μας καλύπτει μια μεγάλη έκταση στη χώρα. Ωστόσο, οι συσκευές που είναι στο πεδίο χρησιμοποιήθηκαν φέτος, παρά τον πόλεμο. Αυτό δείχνει πολλά για αυτούς τους ανθρώπους.

Κάτι άλλο που θα θέλατε να προσθέσετε;

Θα ήθελα να δώσω το μήνυμα σε συναδέλφους και επαγγελματίες του χώρου, προγραμματιστές και απασχολούμενους στην πληροφορική, ότι ο κλάδος του «agtech» παρουσιάζει εξαιρετικές προοπτικές και καλό θα ήταν να τον βάλουν στο μυαλό τους, πέραν των παραδοσιακών εταιρειών τεχνολογίας στις οποίες στοχεύουν συνήθως για να εργαστούν.