Σε αχαρτογράφητα ύδατα η βιομηχανία κομπόστας

Οι ζημιές από τον παγετό έρχονται στον προθάλαμο μιας πολλά υποσχόμενης εμπορικής περιόδου για τις μεταποιητικές βιομηχανίες του κλάδου. Οι επιχειρήσεις ετοιμάζονταν να πιάσουν το νήμα από εκεί που το άφησαν την προηγούμενη σεζόν, όταν οι αναταράξεις που προκάλεσε στην παγκόσμια αγορά η πανδημία, οδήγησαν σε αύξηση των φορτώσεων και σε στροφή στις μικρότερες συσκευασίες, οι οποίες απευθύνονται στο λιανεμπόριο. Την αισιοδοξία ενίσχυε και η κατάργηση των πρόσθετων αμερικανικών δασμών.

Σύμφωνα με στοιχεία της Ένωσης Κονσερβοποιών Ελλάδος (ΕΚΕ), το 2020 οι εξαγωγές κομπόστας ροδάκινου ανήλθαν σε 303.000 τόνους από 262.000 τόνους το 2019. Πλέον, η αβεβαιότητα για την επόμενη μέρα αναγκάζει τις βιομηχανίες να διακόψουν τις συζητήσεις που είχαν ξεκινήσει το τελευταίο διάστημα με τους πελάτες τους ενόψει της νέας σεζόν.

«Υπάρχει έντονη ζήτηση, αυτό δεν το συζητάμε, ωστόσο είναι από δύσκολο έως αδύνατον να την καλύψουμε», λέει στην «ΥΧ» ο πρόεδρος της ΕΚΕ, Κώστας Αποστόλου. «Από τις τρεις βάρδιες που λειτουργούσαν στα εργοστάσια σε μια ‘‘κανονική’’ καμπάνια, είναι ζήτημα φέτος αν θα τρέξουν οι δύο», αναφέρει χαρακτηριστικά.

Το διαφαινόμενο κενό από τη μειωμένη ελληνική παραγωγή είναι αμφίβολο αν θα καλυφθεί από τους ανταγωνιστές μας στην παγκόσμια αγορά. «Οι υπόλοιπες χώρες δεν διαθέτουν τα μεγέθη για να το κάνουν αυτό. Οι ΗΠΑ, για παράδειγμα, τα τελευταία χρόνια μειώνουν συνεχώς την παραγωγή τους και το ίδιο αναμένεται να συμβεί και φέτος», σχολιάζει ο κ. Αποστόλου.

Ο «άγνωστος Χ» είναι η Κίνα, η οποία διαθέτει μεν το εκτόπισμα και τις ποσότητες, παράλληλα όμως έχει να καλύψει και μια τεράστια εσωτερική αγορά. «Το κρίσιμο ερώτημα είναι εάν η αύξηση των τιμών της κονσέρβας που, λόγω της μειωμένης προσφοράς θα πρέπει να θεωρείται δεδομένη, θα λειτουργήσει ως κίνητρο για τους Κινέζους, ώστε να αυξήσουν περαιτέρω την παραγωγή τους», σημειώνει ο ίδιος.

Τις ελληνικές βιομηχανίες, πάντως, δεν ανησυχεί μόνο η βραχυπρόθεσμη επίπτωση στις εξαγωγικές τους ροές. «Το 2003, που είχαμε τη μεγάλη καταστροφή, μας πήρε 3-4 χρόνια να επανέλθουμε σε φυσιολογικά επίπεδα στην παγκόσμια αγορά», υπενθυμίζει ο κ. Αποστόλου, υπογραμμίζοντας τον έντονο ανταγωνισμό που έχει να αντιμετωπίσει η κονσέρβα ροδάκινου από προϊόντα, όπως π.χ. ο μεταποιημένος ανανάς.

 

Το άρθρο δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα «Υπαιθρος Χώρα»
που κυκλοφόρησε την Παρασκευή 23 Απριλίου 2021