Αύξηση εξαγωγών, αλλά και ελλείψεις πρώτων υλών για την ποτοποιία

Νέες διατάξεις που θα βγάζουν στη σέντρα όσους πωλούν νοθευμένα προαναγγέλλει ο Πιτσιλής

Δυναμικές επιδόσεις, παρά τις δυσμενείς συνθήκες, καταφέρνει η ελληνική ποτοποιία, όσον αφορά τις εξαγωγές, που εμφανίζουν διαρκή αύξηση από το 2020 και μετά, σύμφωνα με τα στοιχεία της Eurostat. Την ίδια στιγμή, ωστόσο, αντιμετωπίζει μεγάλες δυσκολίες λόγω της αύξησης των τιμών της ενέργειας, αλλά, κυρίως, των ελλείψεων στις πρώτες ύλες, με κυρίαρχο το γυαλί.

Δυστυχώς, οι ελλείψεις στα γυάλινα μπουκάλια δεν αναμένεται να ξεπεραστούν σύντομα, σύμφωνα με τους εκπροσώπους των εισαγωγέων. Στη Γενική Συνέλευση του ΣΕΑΟΠ (Σύνδεσμος Ελλήνων Παραγωγών Αποσταγμάτων και Αλκοολούχων Ποτών), που πραγματοποιήθηκε την Τετάρτη, τέθηκε για ακόμα μια φορά το θέμα των διήμερων αποσταγματοποιών, η παραγωγή των οποίων δεν ελέγχεται.

Όπως, ωστόσο, τόνισε ο Γιώργος Πιτσιλής, γενικός γραμματέας Δημοσίων Εσόδων του υπουργείου Οικονομικών, προετοιμάζεται από το υπουργείο σχέδιο διατάξεων, το οποίο θα επιτρέπει τη δημοσιοποίηση των ονομάτων των καταστημάτων που πωλούν νοθευμένα ποτά.

Ο ίδιος τόνισε ότι το πρώτο τρίμηνο του 2022 τα έσοδα από τον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης σημείωσαν αύξηση κατά 35% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2021, ενώ, επίσης, τα δημόσια έσοδα από τον ΦΠΑ σημείωσαν αύξηση κατά 40%. «Δίνουμε καθημερινή μάχη για την αύξηση των δημοσίων εσόδων με την καταστολή του λαθρεμπορίου, αλλά κυρίως για την προστασία της δημόσιας υγείας από την κυκλοφορία νοθευμένου αλκοόλ».

Κυριότερος προορισμός η Γερμανία

Σύμφωνα με τα στοιχεία της Eurostat (Ιούνιος 2022) που επεξεργάστηκε ο ΣΕΑΟΠ, οι εξαγωγές ελληνικών αλκοολούχων ποτών (εντός ΕΕ 27 & εκτός ΕΕ 27) σημειώνουν αύξηση τόσο σε αξία όσο και σε ποσότητα το 1ο τρίμηνο 2022, σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο του 2021 και του 2020.

Ειδικότερα, το α΄ τρίμηνο του 2022 σε σύγκριση με το αντίστοιχο του 2021, εμφανίζεται αύξηση σε αξία +5% (+1 εκατ. ευρώ.) και σε ποσότητα 15% (+1,2 εκατ. κιλά), ενώ σε σύγκριση με το 2020 εμφανίζεται αύξηση σε αξία 36% (+ 5,5 εκατ. ευρώ) και σε ποσότητα 23% (+1,6 εκατ. κιλά).

H Ευρώπη συνεχίζει να κατέχει σταθερά το μεγαλύτερο μερίδιο των εξαγωγών, σε ποσότητα και αξία με ποσοστό 68%. Με τη Γερμανία να αποτελεί τη χώρα με το μεγαλύτερο μερίδιο εξαγωγών, κατέχοντας το 41,4% της ποσότητας και το 33,5% της αξίας του συνόλου των εξαγωγών.

Στη θέση του οδηγού το ούζο

Ναυαρχίδα των εξαγωγών είναι το ούζο, το οποίο παρόλο που έχει να ανταγωνιστεί αντίστοιχα ποτά από χώρες όπως η Ιταλία, Ισπανία, Γαλλία κ.λπ., έχει καθιερωθεί διεθνώς λόγω της υψηλής ποιότητάς του.

Αποτελεί διαχρονικά το κυριότερο εξαγόμενο προϊόν της ελληνικής ποτοποιίας, καταλαμβάνοντας το α΄ τρίμηνο του 2022 το 66% της αξίας και το 75% της ποσότητας του συνόλου των εξαγωγών των ελληνικών αποσταγμάτων. Το ούζο συνεχίζει την ανοδική του πορεία και παρατηρείται αύξηση των εξαγωγών του. Το α΄ τρίμηνο του 2022 σημειώνεται αύξηση +15% σε αξία και +24% σε ποσότητα σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2021.

Το εμφιαλωμένο τσίπουρο, αν και σημειώνει άνοδο, βρίσκεται ακόμα σε πολύ χαμηλά επίπεδα, οπότε και δεν λαμβάνεται ιδιαίτερα υπόψη στα συνολικά στοιχεία.

Απαρχαιωμένο το πλαίσιο για την παλαίωση

Ο αντιπρόεδρος του Συνδέσμου, Κώστας Ράπτης, στάθηκε στα προσκόμματα που δημιουργεί η υφιστάμενη ελληνική νομοθεσία, την οποία χαρακτήρισε «πεπαλαιωμένη» στην ανάπτυξη του κλάδου.

Σημείωσε ότι υπάρχουν προοπτικές για την ανάπτυξη και άλλων ειδών αλκοολούχων ποτών, ωστόσο, οι ποτοποιοί διστάζουν, δεδομένου ότι η νομοθεσία δεν τους καλύπτει. «Δεν αρκεί η εξαγωγή όγκου αλκοολούχων ποτών, αλλά και η υπεραξία των εξαγωγών», τόνισε. «Τα παλαιωμένα αποστάγματα χαίρουν ιδιαίτερης εκτίμησης από τους καταναλωτές ειδικά στο εξωτερικό, ωστόσο το θεσμικό πλαίσιο για παλαιώσεις στην Ελλάδα είναι απαρχαιωμένο», εξήγησε. Με τη νομοθεσία που ισχύει είναι αδύνατη η διαδικασία παλαίωσης και πιστοποίησης σε μεγάλους όγκους, καθώς τα βαρέλια πρέπει να σφραγγίζονται ένα ένα, σύμφωνα με τον κ. Ράπτη.

Τι ζητάει ο κλάδος

Ο Χάρης Μαυράκης, γενικός γραμματέας του Συνδέσμου Ελλήνων Παραγωγών Αποσταγμάτων και Αλκοολούχων Ποτών (ΣΕΑΟΠ), συνοψίζοντας ανέφερε τα βασικά αιτήματα του κλάδου προς την πολιτική ηγεσία:

✱ Προσαρμογή του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης στον μέσο όρο της ΕΕ ως απάντηση στο κύμα των ανατιμήσεων και στο παράνομο εμπόριο.

✱ Διαύγεια στο καθεστώς απόσταξης των διήμερων. Δημιουργία ξεχωριστού μητρώου με δυνατότητα διασταύρωσης της παραγωγής και των πωλήσεων.

✱ Μείωση του ΦΠΑ στην εστίαση, ώστε να περιοριστεί και η φοροδιαφυγή μέσω του ότι δεν κόβονται αποδείξεις.

✱ Εκσυγχρονισμός και απλοποίηση της νομοθεσίας για την παραγωγή.

✱ Άμεση διεκπεραίωση της διασάφησης της εξαγωγής από τον Πειραιά, η οποία εκκρεμεί πολλές φορές έως και τρεις μήνες, ώστε να φεύγουν πιο γρήγορα τα φορτία.

 

Ηλ. Βαλαβάνης
Δυσεύρετο το γυαλί

Ο Ηλίας Βαλαβάνης, της ομώνυμης υαλουργίας, περιέγραψε τις δυσκολίες που έχουν δημιουργηθεί εξαιτίας της ενεργειακής κρίσης, αλλά και της γεωπολιτικής κρίσης στη συνέχεια. «Οι ελλείψεις οφείλονται στην επιβράδυνση της παραγωγής στα εργοστάσια της Κίνας και της Ινδίας, ενώ την ίδια στιγμή η υαλουργία της Ευρώπης δεν κατάφερε να καλύψει το κενό», τόνισε.

Παράλληλα, καθώς είχε μειωθεί η διάθεση στο κανάλι του HORECA και αυξήθηκε η ζήτηση σε εκείνο του λιανεμπορίου, δημιουργήθηκε η ανάγκη για περισσότερα μπουκάλια.

Από την πλευρά της Sanglass, η Ουρανία Κωνσταντάκη τόνισε ότι δεν θα ξαναδούμε γρήγορα ή εύκολα τις τιμές του παρελθόντος. Δεν λειτουργούν πλέον οι οκτώ υαλουργίες της Ουκρανίας, ενώ και η Ρωσία έχει σταματήσει τις εξαγωγές. «Εμείς ως ενδιάμεσοι έχουμε πρόβλημα, γιατί προσπαθούμε να πιέσουμε τις βιομηχανίες και να τους πείσουμε να εξυπηρετήσουν την ελληνική αγορά, ενώ προτιμούν τους μεγάλους αγοραστές».