BASF: Α ο σπόρος και Ω τα ελληνικά μας ρούχα

Την Τετάρτη 5 Οκτώβρη , σ’ ένα βαμβακοχώραφο στο Νέο Σιδηροχώρι Ροδόπης, φιλοξενήθηκε μια εντυπωσιακή και συνάμα διαφορετική επίδειξη μόδας. Η συλλογή #tovamvaki, υπογεγραμμένη από τις designers της Athos Pallas, Μαρία Παμπόρη και Αλεξάνδρα Μπάτζιου, άνοιξε ένα νέο κεφάλαιο στον κόσμο της μόδας, παρέχοντας ιχνηλασιμότητα στον καταναλωτή.

της Μαρίας Αμπατζή

Ενωμένη η αλυσίδα αξίας του βαμβακιού, παρουσίασε την Τρίτη 4 Οκτώβρη, στην Αλεξανδρούπολη την υπερσύχρονη πλατφόρμα blockchain της BASF, που επιτρέπει την ιχνηλάτηση βαμβακιού, παραγόμενου με βιώσιμο τρόπο. Είναι μια ισχυρή «αλυσίδα» συνεργατών, «Από τον Σπόρο στο Ρούχο», που πέρασε τα γεωγραφικά όρια της Ελλάδας, στη λογική «όσο μεγαλώνει τόσο δυναμώνει».

Συμμέτοχοι της πλατφόρμας είναι μια μεγάλη ομάδα της BASF, πέντε Κομοτηναίοι παραγωγοί που δούλεψαν με τα πρωτόκολλα της προγράμματος Certified Sustainable FiberMax (CSF), με βιώσιμες γεωργικές πρακτικές. Οι Θόδωρος Λεφής, Βασίλης Χάιδος, Γιάννης Μισαηλίδης, Δήμος Λύκογλου και Βασίλης Τομζάς συνεργάζονται με τα Θρακικά Εκκοκκιστήρια που συνεργάζονται με τα Κλωστήρια Θράκης. Το νήμα γίνεται ύφασμα, κόβεται, ράβεται και γίνεται ρούχο. Οι ποικιλίες της BASF δημιουργούν το καλύτερο ποιοτικό προϊόν στην ελληνική αγορά, ενώ η πρωτοβουλία της «Από τον Σπόρο στο Ρούχο» επιτρέπει στη βιομηχανία της μόδας να εξασφαλίσει τα στοιχεία για την ιχνηλάτηση και την εγγύηση προέλευσης του βαμβακιού.

Δηλώσεις

O Abhijeet Sharma είναι σε διεθνές επίπεδο υπεύθυνος δημιουργίας ψηφιακών εργαλείων στην BASF. Εξηγώντας τον ρόλο της τεχνολογίας στην επιλογή του σπόρου, αναφέρει ότι «η τεχνολογία διαδραματίζει καθοριστικό ρόλο, με σκοπό να βοηθήσει τον καταναλωτή να γνωρίσει όλη την αλυσίδα παραγωγής του υφάσματος από την αρχή μέχρι το τέλος».

Ο ίδιος δηλώνει με ικανοποίηση ότι κατέκτησαν το επιθυμητό αποτέλεσμα, λέγοντας ότι «ο χρόνος που αφιερώσαμε για την επιλογή της τεχνολογίας απέδωσε, γιατί η συγκεκριμένη blockchain σε αντίθεση με άλλες έχει μηδενικές εκπομπές». Σε ερώτηση κατά πόσο η κλιματική αλλαγή επηρεάζει την επιλογή της κάθε τεχνολογίας, απαντά ότι «η τεχνολογία ενώνει όλους τους ανθρώπους, ειδικά αυτούς που βρίσκονται κοντά στη γη, τους παραγωγούς. Είναι πολύ σημαντικό ο παραγωγός, ο οποίος θα επιλέξει να χρησιμοποιήσει μια τεχνολογία που θα προσφέρει σε ένα αειφόρο μέλλον, να καρπωθεί την υπεραξία στην οποία συμμετέχει».

Ο Θανάσης Τσούτσας, υπεύθυνος του Τμήματος Σπόρων της BASF, χαρακτηρίζεται ο «πατέρας» του σχεδίου, που ξεκίνησε επτά χρόνια πριν. «Εστιάσαμε στην ποιότητα του βαμβακιού, θέλοντας να αναδείξουμε την ποιότητα των ποικιλιών FiberMax στην ελληνική αγορά, στην οποία ήρθε η αναγνωρισιμότητα που περιμέναμε και σε επίπεδο εκκόκκισης. Με τη συγκεκριμένη εκδήλωση, αναδεικνύουμε την αξία του παραγόμενου στην Ελλάδα προϊόντος από άποψη τόσο ποιότητας όσο και βιώσιμων γεωργικών πρακτικών. Στοχεύουμε και στα brands εκτός ελληνικών συνόρων, που αγοράζουν πρώτη ύλη από την Ελλάδα». Ο ίδιος δηλώνει υπερήφανος, γιατί ο παραγωγός λαμβάνει μπόνους για το ποιοτικό βαμβάκι που παραδίδει και τονίζει πως είναι δύσκολη η διαδρομή μέχρι να φτάσουμε στα brands, καθώς, όπως τονίζει, «απαιτείται μεγάλος συντονισμός, καλές επαφές και διάλογος μεταξύ ανθρώπων που διαμορφώνουν την παραγωγική αλυσίδα και μέχρι τώρα ούτε καν γνωρίζονταν».

Μιλώντας για κλαδική προσπάθεια στο βαμβάκι, ο κ. Τσούτσας εξηγεί πως η BASF λειτούργησε ως καταλύτης μεταξύ παραγωγού και βιομηχανίας, ενώ συνέδραμε και η Διεπαγγελματική Οργάνωση Βάμβακος. Στόχος της εταιρείας είναι η επιτυχία της πλατφόρμας blockchain. «Ενώνονται δύο κύκλοι: Ο κύκλος παραγωγής στο χωράφι με τον κύκλο του τελικού προϊόντος, τους οποίους ως BASF προσπαθούμε να γεφυρώσουμε».

Η Δρ. Μαριάννα Βρεττού – Σούλτες, διευθύντρια Μάρκετινγκ της BASF Ελλάς, σχολιάζει ότι η BΑSF επενδύει στο βαμβάκι, γιατί είναι πολύ σημαντική καλλιέργεια στην Ελλάδα, με παρόν, παρελθόν και μέλλον. «Το κλίμα αλλάζει, έρχονται καινούργιες ασθένειες, εχθροί και ζιζάνια. Τίθεται το θέμα της ανθεκτικότητας των ζιζανίων, οπότε είναι σημαντικό να υπάρχουν καινούργια φάρμακα, ώστε ο παραγωγός να μπορεί να καλλιεργήσει αποδοτικά και οικονομικά».

Η ίδια εξηγεί πως ο ρόλος του σπόρου είναι πολύ σημαντικός και τονίζει ότι προσφέρουν διαρκώς νέα προϊόντα στον σπόρο και στη φυτοπροστασία: «Από το 2018 προστέθηκε ο σπόρος βαμβακιού και φέρνουμε νέες ποικιλίες καλύπτοντας τις ανάγκες του Έλληνα παραγωγού, σε επίπεδο αποδόσεων και ποιότητας. Η έρευνα και η ανάπτυξη στη Γερμανία προσφέρουν καινούργια δραστικά ιδιαίτερα στην Ευρωπαϊκή Ένωση, όπου όλο το νομοθετικό πλαίσιο των εγκρίσεων αυστηροποιήθηκε».

Πρόγραμμα e3 στην Αμερική

Αποδεικνύοντας το ενδιαφέρον της εταιρείας για το βαμβάκι, η κα Βρεττού μεταφέρει ότι στην Αμερική εκπονείται το πρόγραμμα e3, που είναι ανάλογο του προγράμματος CSF. «Η BASF επενδύει στην πλατφόρμα blockchain που λανσάρουμε στην Ελλάδα, ώστε να αποκτήσει όλο και περισσότερους εταίρους, φίρμες και brands».

Από τη γη

Ο Θόδωρος Λεφής ανήκει σε οικογένεια που καλλιεργεί επί τρεις γενιές βαμβάκι και είναι συγκινημένος για τη συμβολή του στο τελικό προϊόν, το ένδυμα. «Ήρθαν πολλοί επισκέπτες στην επίδειξη μόδας. Θέλουμε να δείξουμε τη διαδικασία για την παραγωγή βαμβακιού και με το blockchain επιδιώκουμε την προστιθέμενη αξία». Ο Βασίλης Χάιδος επέλεξε το 2012 να καλλιεργήσει βαμβάκι, παρόλο που δεν προέρχεται από αγροτική οικογένεια. «Οι πέντε παραγωγοί διαπιστώσαμε ότι μπορούσαμε να διαμορφώσουμε μια ομάδα και να εκκοκκίσουμε βαμβάκι που έχει προστιθέμενη αξία».

Την απόλυτη ικανοποίησή της από την επταετή προσπάθεια εκφράζει η Suzanne Barratt, διευθύντρια Επικοινωνίας της BASF για τον σπόρο στην Ευρώπη. «Η βάση ήταν το πρόγραμμα αειφορίας CSF που υφίσταται επτά χρόνια. Είναι συναρπαστική η συνεργασία όλων των εταίρων που βρίσκονται σε ακτίνα 250 χιλιομέτρων από τη Θεσσαλονίκη μέχρι την Κομοτηνή, γεγονός που επιτρέπει επιπλέον τη μείωση του αποτυπώματος άνθρακα». Στην πλατφόρμα blockchain, πέντε Κομοτηναίοι παραγωγοί δημιούργησαν 5.000 μπάλες από πιστοποιημένο και παραγόμενο με βιώσιμες γεωργικές πρακτικές βαμβάκι.

Το CSF αριθμεί συνολικά 1.600 παραγωγούς, δημιουργήθηκαν 55.000 μπάλες βαμβακιού και συμμετέχουν τρεις εκκοκκιστές (Θρακικά Εκκοκκιστήρια, ΒΙΟΛΑΡ, Μάρκου) μαζί με τα Κλωστήρια Θράκης.