Βασίλης Παπαδόπουλος: Με όπλο την τυποποίηση αντιμετωπίζει τη νοθεία στο βουβαλίσιο κρέας

Οταν η πορεία της εκτροφής βουβαλιού ήταν φθίνουσα και οι άνθρωποι που γνώριζαν τη διατροφική του αξία ήταν λίγοι, κάποιοι πήραν το ρίσκο να επενδύσουν σε αυτό και την προώθησή του. Ένας από αυτούς είναι ο Βασίλης Παπαδόπουλος, ο οποίος σήμερα διαθέτει με την οικογένειά του τη μοναδική καθετοποιημένη μονάδα εκτροφής, επεξεργασίας και τυποποίησης βουβαλιού στην Ελλάδα και βρίσκεται στη λίμνη Κερκίνη.

«Ένας από τους σημαντικότερους στόχους είναι ότι καταφέραμε να συνδεθεί η περιοχή της Κερκίνης με το βουβάλι, αλλά και να μάθει ο κόσμος για την υψηλή διατροφική του αξία, ώστε να εντάξει το βουβαλίσιο κρέας στη διατροφή του», αναφέρει στην «ΥΧ» ο Βασίλης. Μόνιμοι κάτοικοι του χωριού Κερκίνη, ο Βασίλης Παπαδόπουλος και η σύζυγός του, Ελένη, είναι στενά συνδεδεμένοι µε τον αγροτικό τομέα από την παιδική τους ηλικία, καθώς είναι γόνοι οικογενειών µε παράδοση στην κτηνοτροφία και στη γεωργία.

Το 1999, ήταν το έτος αφετηρία για την ενασχόληση της οικογένειας Παπαδόπουλου με την εκτροφή, την παραγωγή και την επεξεργασία του βουβαλίσιου κρέατος. Όπως εξηγεί ο Βασίλης, «έχοντας το κρεοπωλείο, δημιουργήσαμε το εργαστήριό μας με κύριο στόχο την παραγωγή και τη διάθεση βουβαλίσιων προϊόντων και την προώθησή τους ως τοπικό προϊόν, μια που η λίμνη Κερκίνη αποτελεί ένα μοναδικό υδροβιότοπο, προστατευμένο από τη Διεθνή Συνθήκη Ramsar.

Η εκτροφή των βουβαλιών σε ένα περιβάλλον με τόσο πλούσια και αρωματική βλάστηση προσδίδει στο κρέας μοναδικά ποιοτικά και θρεπτικά χαρακτηριστικά. Αρχίσαμε, λοιπόν, να το διαθέτουμε στο κρεοπωλείο μας και να ενημερώνουμε τον κόσμο για την υψηλή διατροφική του αξία και την πλούσια γεύση του. Τα μοναδικά αυτά διατροφικά χαρακτηριστικά ενεργοποίησαν το ενδιαφέρον του καταναλωτικού κοινού στο να το δοκιμάσουν και να ανακαλύψουν τη διαφορά στο βουβαλίσιο κρέας συγκριτικά με τα άλλα είδη κρεάτων. Αργότερα, η ολοένα και αυξανόμενη ζήτηση για βουβαλίσιο κρέας μας έδωσε ώθηση να επενδύσουμε στοχευμένα και αποκλειστικά στην εκτροφή του βουβαλιού, καθώς και στην επεξεργασία και στην τυποποίηση του κρέατός του».

Προώθηση

Η προσπάθεια της οικογένειας για την προώθηση του συγκεκριμένου κρέατος έγινε μέσω της συμμετοχής τους σε πολλές εκθέσεις άλλοτε αυτόνομα και άλλοτε με την υποστήριξη της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας και του Εμπορικού Επιμελητηρίου Σερρών. Όπως τονίζει ο Βασίλης, «παλαιότερα, μέχρι να γίνει γνωστό το προϊόν συμμετείχαμε σε όλες τις εκθέσεις που είχαν σχέση με τα τρόφιμα».

Τυποποίηση

Η επεξεργασία και η τυποποίηση των προϊόντων από την οικογένεια, παράλληλα με την εκτροφή του βουβαλιού, ξεκίνησαν από την ανάγκη για την αποφυγή της νοθείας, αλλά και για τον έλεγχο της ποιότητας σε όλες τις φάσεις της παραγωγικής διαδικασίας. «Δεν διαθέτουμε “χύμα” κρέας και για την παραγωγή των προϊόντων μας εφαρμόζουμε όλες τις διατάξεις της ελληνικής νομοθεσίας, τα οποία ελέγχονται από τον ΕΦΕΤ (κωδικός GRA 340 και GR IMP 308) και έχουν σύστημα υγειονομικού ελέγχου HACCP.

Παράλληλα, ακολουθούμε αυστηρά όλες τις απαιτήσεις του παγκόσμιου προτύπου ασφαλείας και ποιότητας τροφίµων ISO 22000:2005. Έτσι, έχοντας τον απόλυτο έλεγχο της παραγωγής, εξασφαλίζουμε στον καταναλωτή τη γνησιότητα του βουβαλίσιου κρέατος, καθώς έχουν παρατηρηθεί περιπτώσεις νοθείας και παραπλάνησης του αγοραστικού κοινού, λόγω της ακριβότερης τιμής πώλησης συγκριτικά με άλλα ειδή κρεάτων», εξηγεί ο Βασίλης.

Όπως προσθέτει, «τα κορυφαία διατροφικά του χαρακτηριστικά, ο αριθμός του πληθυσμού των βουβαλιών στην ελληνική επικράτεια, αλλά και το γεγονός ότι είναι λιγότερο παραγωγικό σε σχέση με άλλα ζώα, όπως τα βοοειδή, ανεβάζουν την τιμή του».

Τα προϊόντα της οικογένειας Παπαδόπουλου, όπως ποικιλία σε λουκάνικα, μορταδέλα, σαλάμι μπύρας, παραδοσιακό σερραίικο σαλάμι, αλλά και καβουρμά, ένα προϊόν που κατατάσσεται κορυφαίο στις επιλογές των καταναλωτών κυκλοφορούν στην αγορά με την επωνυμία «Kerkini Farm». «Έχουμε δυναμική παρουσία με αυξητικές τάσεις στην ελληνική αγορά, με τοποθετήσεις των προϊόντων μας σε επιλεγμένα καταστήματα delicatessen, παραδοσιακά παντοπωλεία και κρεοπωλεία.

Τα τελευταία χρόνια, έχουμε κάνει είσοδο και στις επιχειρήσεις εστίασης και τουρισμού, όπως εστιατόρια και ξενοδοχεία. Με την παρουσία μας σε διεθνείς εκθέσεις τροφίμων, σημειώνουμε ανοδική πορεία στις εξαγωγές σε ευρωπαϊκές χώρες, όπως η Γερμανία, η Ολλανδία, η Αυστρία και η Τσεχία. Τη χρονιά που πέρασε, το 3,5%-4% του τζίρου μας προέκυψε από τις εξαγωγές.

Νέα γενιά

Έχοντας συμπληρώσει 20 χρόνια δυναμικής πορείας, η οικογενειακή επιχείρηση του Βασίλη έχει βρει τους διαδόχους της, καθώς οι δύο γιοι της οικογένειας, ο 23χρονος Κλεάνθης και ο 21χρονος Σταύρος, συνεχίζοντας την οικογενειακή τους παράδοση, προετοιμάζονται να αναλάβουν την επιχείρηση.

«Ο Κλεάνθης έχει ολοκληρώσει τις σπουδές του στην εμπορία και το μάρκετινγκ, ενώ ο Σταύρος βρίσκεται στο τρίτο έτος στη Γεωπονική Σχολή της Λάρισας, με κατεύθυνση τη ζωική παραγωγή. Έχουν αποφασίσει ότι θα μείνουν στην περιοχή και θα συνεχίσουν να υλοποιούν το στρατηγικό σχέδιο ανάπτυξης και επέκτασης τόσο της εκμετάλλευσης όσο και του εργαστηρίου», αναφέρει ο Βασίλης.

Επόμενα βήματα

Στα μελλοντικά σχέδια της οικογένειας, και με τη συμμετοχή της επόμενης γενιάς, είναι να ξεκινήσει και η επεξεργασία του γάλακτος. Επίσης, όπως εξηγεί ο Βασίλης, «άμεσος στόχος είναι να αυξήσουμε το ζωικό μας κεφάλαιο, διατηρώντας παράλληλα την ποιότητα που διαθέτουμε, καθώς αυτό είναι το όπλο μας για την πορεία μας μέχρι σήμερα στον τομέα αυτόν».