Ben Olive Mill: Παντρεύοντας το ελαιόλαδο με τις τουριστικές υπηρεσίες

O ελαιοτουρισμός άνοιξε νέους δρόμους για την οικογενειακή επιχείρηση των αδελφών Καπλάνη από το Παραπούγκι Μεσσηνίας

Ο Παύλος Καπλάνης κληρονόμησε με τον αδελφό του 3.000 ρίζες ελιές από τον πατέρα τους και αρχικά ξεκίνησε «απλά» να παράγει ελαιόλαδο, όπως όλοι στην περιοχή, δουλεύοντας παράλληλα ως λογιστής σε εταιρείες.

Οι ρίζες είναι πάνω από 200 ετών, εφόσον η ενασχόληση με το ελαιόλαδο πάει πίσω πολλές γενιές στην οικογένεια, ενώ παράλληλα υπήρχε και παλαιό ελαιοτριβείο. Με τον αδελφό του, Άρη Καπλάνη, στην πραγματικότητα είχαν ζήσει από μικροί τη διαδικασία της ελαιοσυλλογής και του ελαιοτριβείου, «τότε που ελαιοτριβείο σήμαινε μαυρίλα και θόρυβος», όπως αναφέρει χαρακτηριστικά στην «ΥΧ».

Στη συνέχεια, τράβηξαν άλλους δρόμους και ο ελαιώνας λειτουργούσε ως συμπληρωματική δραστηριότητα.

«Μου κακοφαινόταν, όμως, να έχουμε μια εταιρεία που άνοιγε μόνο για τρεις μήνες τον χρόνο, όσο δηλαδή μαζεύαμε τις ελιές και τις πηγαίναμε στο ελαιοτριβείο. Μετά έκλεινε, δεν μπορούσες να ενδιαφερθείς γι’ αυτήν, να επενδύσεις σκέψη και χρόνο. Ήταν σαν να υπήρχε και να μην υπήρχε ταυτόχρονα», διηγείται ο κ. Καπλάνης.

«Το 2013-2014 είδαμε για πρώτη φορά τουρίστες στην περιοχή λόγω της λειτουργίας του Costa Navarino. Για πρώτη φορά, η περιοχή μας δεν ήταν απλώς ένα μέρος που κάνουν διακοπές οι συγγενείς των κατοίκων. Σκεφτήκαμε, λοιπόν, ότι δεν είναι δυνατόν να έρχονται τουρίστες σε μια περιοχή που είναι γεμάτη ελαιόδεντρα και την ίδια στιγμή τα ελαιοτριβεία να είναι κλειστά», σημειώνει.

Με οδηγό τα επισκέψιμα οινοποιεία

Κάπως έτσι γεννήθηκε η ιδέα να αξιοποιήσουν τον ελαιώνα και την παραγωγική διαδικασία και για τουριστικούς λόγους, όμως, όπως παραδέχεται ο κ. Καπλάνης, «δεν είχαμε ιδέα τι έπρεπε να κάνουμε». Τα οινοποιεία της περιοχής που παρέμεναν ανοιχτά και επισκέψιμα και το καλοκαίρι ήταν ένας οδηγός, αλλά και πάλι…

Έτσι, τα δύο αδέλφια μαζί με τη συνιδιοκτήτρια, Όλγα Γεωργαντή, αναζήτησαν λύσεις στο εξωτερικό σε συνεργασία με ξένα πανεπιστήμια. «Προσφέραμε την επιχείρηση και τον ελαιώνα για να γίνουν κάποια πρότζεκτ για τον ελαιοτουρισμό και, παράλληλα, μαθαίναμε. Στους πρώτους επισκέπτες που ήρθαν εξηγούσαμε την απειρία μας και ζητούσαμε να μας κατευθύνουν και εκείνοι στο τι θα ήθελαν να δουν και να μάθουν».

Η αλληλεπίδραση μεταξύ επιχειρηματιών και επισκεπτών λειτούργησε και σύντομα στήθηκε η ελαιoτουριστική επιχείριση Ben Olive Mill.

«Αν πηγαίναμε ένα ταξίδι στη Βραζιλία, δεν θα δοκιμάζαμε και ένα coffee tour; Ε, κάτι αντίστοιχο προσφέρουμε εμείς εδώ στον ελαιώνα και στο ελαιοτριβείο», περιγράφει ο κ. Καπλάνης. Τα tours είναι οργανωμένα, ανάλογα με τους συμμετέχοντες, καθώς οι άνθρωποι που έρχονται έχουν πολύ διαφορετική γνώση και στόχευση. Υπάρχουν τουρίστες που δεν έχουν δοκιμάσει ελαιόλαδο, αλλά και ειδικοί διατροφολόγοι και γεωπόνοι που έρχονται για να δουν και να μάθουν συγκεκριμένα πράγματα», λέει ο κ. Καπλάνης.

Τα tours περιλαμβάνουν επίσκεψη στον ελαιώνα και, ανάλογα με την εποχή, επεξήγηση πώς και τι συμβαίνει και στη συνέχεια επίσκεψη στο ελαιοτριβείο.

Η διαδικασία ολοκληρώνεται με γευσιγνωσία ελαιολάδου και ελιών και αγορά μικρών συσκευασιών, αφού για τους περισσότερους επισκέπτες ένα μπουκαλάκι 100 ml είναι αρκετό. Οι επισκέπτες προέρχονται από την Ευρώπη, αλλά και από την Αμερική, τον Καναδά και την Αυστραλία. Σπάνια έρχονται Ασιάτες, καθώς συνήθως ταξιδεύουν ομαδικά με οργανωμένες εκδρομές και η εγκατάσταση δεν υποστηρίζει ακόμα τέτοιες ομάδες.

Business story

Μονόδρομος η βιολογική στροφή

Σήμερα, ο ελαιώνας είναι βιολογικός, καθώς δεν νοείται ένας ελαιώνας να είναι επισκέψιμος και να γίνεται εντός χρήση χημικών. Η βιολογική καλλιέργεια έφερε και πολλά άλλα, εφόσον τώρα ο ελαιώνας είναι ένα ζωντανό τοπίο.

«Γέμισε φυτά και βότανα κάτω από τα δέντρα. Οι επισκέπτες προχθές μάζευαν σπαράγγια. Κάποιες κυρίες που ήρθαν από τη Γαλλία βρήκαν λεμονόχορτο και το συγκέντρωσαν για να φτιάξουν ένα σκεύασμα που διώχνει τα κουνούπια», περιγράφει ο κ. Καπλάνης. Παράλληλα, βέβαια, και το ίδιο το προϊόν που παράγεται έχει βελτιωθεί ποιοτικά και πωλείται σε συγκεκριμένα delicatessen.

Η επιχείρηση εξάγει μικρές ποσότητες, ωστόσο τα προϊόντα της πωλούνται κυρίως στην Ελλάδα. «Εξάγουμε μέσω των τουριστών που μας επισκέπτονται», σημειώνει ο κ. Καπλάνης.

Πρόβλημα ο κατακερματισμός της γης

Ένα από τα κύρια προβλήματα που αντιμετωπίζουν είναι ο κατακερματισμός της γης, εφόσον βέβαια ο ελαιώνας δεν είναι ενιαίος. «Προσπαθούμε να νοικιάζουμε ή και να αγοράσουμε τις ενδιάμεσες εκτάσεις, γιατί εδώ όλη η περιοχή ελαιόδεντρα έχει. Όμως, είναι πολύ δύσκολο, γιατί πολλά τεμάχια έχουν πολλούς ιδιόκτητες και ένας να λείπει ή να είναι άγνωστος δεν μπορούν να γίνουν πράξεις», εξηγεί ο κ. Καπλάνης.

Ο έτερος εκ των ιδιοκτητών, Άρης Καπλάνης, ξεκίνησε πρόσφατα μια καινούργια δραστηριότητα στον ελαιώνα, το «like Picasso»: Μαθήματα ζωγραφικής με επαγγελματίες ζωγράφους. «Υπάρχει μεγάλη ανταπόκριση», τονίζει.

«Μπορεί σε εμάς να φαίνεται παράξενο, αλλά αρέσει πολύ η ζωγραφική σε φυσικό περιβάλλον με τη συνοδεία ενός ποτηριού ωραίου κρασιού», καταλήγουν τα δύο αδέλφια.