Διελκυστίνδα αλυσίδων-προμηθευτών για το «καλάθι του νοικοκυριού»

Εργώδεις διαπραγματεύσεις για το ποιος θα επωμιστεί το βάρος της συγκράτησης των τιμών

Αδιευκρίνιστο παραμένει ακόμα ποιος θα… πληρώσει τη συγκράτηση των τιμών στα προϊόντα τα οποία απαρτίζουν το «καλάθι του νοικοκυριού». Όλοι οι εμπλεκόμενοι παραγωγοί, προμηθευτές και καταστήματα λιανικής, αναμένουν την τελική ρύθμιση από το υπουργείο Ανάπτυξης για να πάρουν θέση.

Στο μεταξύ, δύο νέα προϊόντα μπαίνουν στο καλάθι, ενώ δύο από αυτά που είχαν ενταχθεί τελικά δεν θα περιέχονται, έτσι ώστε ο τελικός αριθμός των προϊόντων να παραμείνει στα 50. Συγκεκριμένα, δεν θα περιέχονται το εμφιαλωμένο νερό και τα αναψυκτικά. Όπως αναφέρουν πηγές του υπουργείου Ανάπτυξης, το νερό είναι μεν σημαντικό αγαθό, αλλά από την άλλη δεν έχουν σημειωθεί ιδιαίτερες αυξήσεις το τελευταίο χρονικό διάστημα, ενώ εκτιμάται ότι ο ανταγωνισμός στον κλάδο θα υποστηρίξει τις χαμηλές τιμές.

Την ίδια στιγμή, όσον αφορά τα αναψυκτικά, από τη μία βρίσκονται πολλές φορές στο ελληνικό τραπέζι και καταναλώνονται καθημερινά, από την άλλη δεν πρόκειται για προϊόντα πρώτης ανάγκης.

Σημείο αναφοράς οι τιμές στις 5 Οκτωβρίου

Τη θέση των δύο παραπάνω προϊόντων θα πάρουν το αλεύρι και τα όσπρια, σαφώς είδη πρώτης ανάγκης. Το καλάθι αναμένεται να τεθεί σε εφαρμογή από τις 2 Νοεμβρίου και θα ισχύσει για τουλάχιστον πέντε μήνες, ενώ ως τιμές αναφοράς θα λειτουργήσουν αυτές που είχαν τα προϊόντα στις 5 Οκτωβρίου. Η συγκεκριμένη ημερομηνία επιλέχτηκε ώστε να καθοριστεί σημείο εκκίνησης πριν από την ανακοίνωση του μέτρου και να μην υπάρχει πιθανότητα να ανέβει επίτηδες η τιμή, ώστε να μειωθεί μετά εικονικά.

Πάντως, οι διαβουλεύσεις για το πώς τελικά θα διαμορφωθεί και θα λειτουργήσει το καλάθι δεν είναι καθόλου εύκολες. Μάλιστα, υπάρχουν και εκείνοι που σημειώνουν ότι, στην πραγματικότητα, το υπουργείο Ανάπτυξης και κατ’ επέκταση η κυβέρνηση, προσπαθούν με την εξαγγελία του καλαθιού να προσεταιριστούν τα οφέλη από τις προσπάθειες συγκράτησης των τιμών που ήδη έχουν γίνει ή θα δρομολογηθούν από όλους -και ειδικά τη βιομηχανία.

«Θα υιοθετήσουν αυτό που ήδη συμβαίνει και θα το προβάλουν ως δική τους επιτυχία και παρέμβαση προς όφελος των καταναλωτών», τονίζει στην «ΥΧ» στέλεχος της βιομηχανίας τροφίμων. «Όταν σε όλα τα προϊόντα η πρώτη ύλη αυξάνεται διαρκώς, πώς θα απορροφήσουν το κόστος οι εταιρείες; Ήδη, οι προμηθεύτριες εταιρείες έχουν μειώσει το ποσοστό κέρδους τους, απορροφώντας τις ανατιμήσεις στην πρώτη ύλη», σημειώνει.

Το ποια εταιρεία θα συμμετέχει θα το αποφασίσει ο λιανέμπορος, το σούπερ μάρκετ δηλαδή. «Αυτό δεν είναι λογικό, είναι αθέμιτος ανταγωνισμός και παρέμβαση στις δικές μας εταιρείες», επισημαίνει ο ίδιος άνθρωπος. Σημειώνει, πάντως, ότι σε κάθε περίπτωση τα σούπερ μάρκετ έχουν τα private label, τα οποία έχουν πολύ χαμηλότερη τιμή από τα επώνυμα προϊόντα και τα οποία αγοράζουν ένας στους δύο καταναλωτές. «Αυτές τις τιμές δεν μπορούν να τις πλησιάσουν τα επώνυμα προϊόντα», τονίζει.

Όσον αφορά τους προμηθευτές, οι οποίοι προσφέρουν προϊόντα με ελάχιστη επεξεργασία, όπως π.χ. κρέας ή κοτόπουλο, τονίζεται ότι οι αυξήσεις στο κόστος λειτουργίας των μονάδων πρωτογενούς παραγωγής δεν επιτρέπουν μειώσεις τιμών. Για παράδειγμα, ο κλάδος των νωπών κοτόπουλων δουλεύει με μεικτό κέρδος της τάξης του 7%-9%. «Αν γίνει μείωση της τάξης του 2%, δεν έχει νόημα για τον καταναλωτή», τονίζει στην «ΥΧ» εκπρόσωπος του κλάδου.

Σημειώνει ότι πιθανότατα αυτός είναι και ο λόγος που στο καλάθι εντάχθηκαν τα συσκευασμένα κοτόπουλα, στα οποία το σούπερ μάρκετ μπορεί να απορροφήσει μέρος της αύξησης της τιμής.

Πάντως, εκπρόσωποι του Συνδέσμου Ελληνικών Βιομηχανιών Τροφίμων (ΣΕΒΤ), στη συνάντησή τους, την προηγούμενη εβδομάδα, δεσμεύτηκαν να συμμετέχουν στην προσπάθεια. Το «καλάθι του νοικοκυριού» θα ανανεώνεται ανά τακτά χρονικά διαστήματα (ανά 7 ή 14 μέρες πιθανότατα), η συμμετοχή των επιχειρήσεων θα είναι όμως εθελοντική.

Από την άλλη, τα σούπερ μάρκετ είναι υποχρεωμένα να τοποθετήσουν ειδική σήμανση στα προϊόντα που συμπεριλαμβάνονται, ενώ πρέπει να υπάρχουν ενημερωτικά φυλλάδια, αλλά και αναλυτική λίστα με όλα τα προϊόντα που βρίσκονται στο «καλάθι» στις εισόδους των καταστημάτων.