Διεθνής Έκθεση Παρισιού: Συμφωνίες… διμήνου πρότειναν οι ξένες αλυσίδες στη Sial

Τα προϊόντα που είχαν ζήτηση και αυτά που πιέζονται
Ο απολογισμός της θεσσαλικής παρουσίας στο Παρίσι

Με ανάμεικτα συναισθήματα επέστρεψαν από τη διεθνή έκθεση Sial, που διοργανώθηκε από 15 έως 19 Οκτωβρίου στο Παρίσι, οι θεσσαλικές και γενικότερα ελληνικές επιχειρήσεις που συμμετείχαν σε μία από τις μεγαλύτερες διεθνείς εκθέσεις τροφίμων και ποτών.

Αφενός τα ποιοτικά προϊόντα που παρουσίασαν στο κοινό κέρδισαν τις εντυπώσεις, αφετέρου η επισκεψιμότητα, αλλά και οι συμφωνίες που κλείστηκαν -στο πλαίσιο της έκθεσης- δεν ήταν οι αναμενόμενες.

Μπορεί η έκθεση να επέστρεψε δριμύτερη μετά την πανδημία του κορωνοϊού, καθώς οι συμμετοχές ξεπέρασαν τις 7.200 εταιρείες από 199 χώρες, ωστόσο η σημερινή κρίση που βιώνει ο πλανήτης, απόρροια του πολέμου στην Ουκρανία, άφησε το στίγμα της και στη Sial, ποικιλοτρόπως. Αρχικά, η απεργία που κήρυξαν τα συνδικάτα στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς την Τρίτη, προτελευταία μέρα της έκθεσης, «τρόμαξε» τους επισκέπτες και έτσι όσοι δεν είχαν προγραμματισμένα ραντεβού απέφυγαν την ταλαιπωρία.

Ακόμη, Έλληνες επιχειρηματίες, που συμμετέχουν σε μεγάλες εκθέσεις σε όλο τον κόσμο, επισήμαναν και τη δύσκολη πρόσβαση του κοινού στο εκθεσιακό κέντρο Paris Nord Villepint, καθώς τα δρομολόγια που εκτελούνταν ήταν τα συνήθη, μια και οι αρμόδιοι δεν πέτυχαν να τα αυξήσουν. Γενικότερα, η οικονομική κρίση άφησε το αποτύπωμά της και στις συναντήσεις B2B που είχαν Έλληνες παραγωγοί-μεταποιητές με εκπροσώπους της διεθνούς αγοράς.

Η κρίση άλλαξε τις συμφωνίες

Όπως δήλωσε Λαρισαίος τυροκόμος στην «ΥΧ», που συμμετείχε στη Sial, «η όποια συζήτηση για παραγγελίες και οικονομικές συμφωνίες αφορούσε το διάστημα μέχρι τέλος του χρόνου. Κανείς δεν εμφανιζόταν πρόθυμος για μακροπρόθεσμες συμφωνίες. Είναι φανερό ότι η αβεβαιότητα λόγω του πολέμου και η έλλειψη ρευστότητας που επικρατεί στις αγορές, έχουν επηρεάσει τους πάντες και ιδιαίτερα τη γερμανική και τη γαλλική αγορά».

Όπως προκύπτει από τις επαφές των Ελλήνων στο Παρίσι, ασφυκτικό πρέσινγκ φαίνεται να δέχονται τα προϊόντα που δεν ανήκουν στο λεγόμενο οικογενειακό καλάθι π.χ. ξηροί καρποί, κρασιά, σνακς, ενώ σε καλύτερη μοίρα εμφανίζονται τα προϊόντα-σήματα κατατεθέν της χώρας μας, όπως τυρί, λάδι, ελιές και κομπόστες. Το ενδιαφέρον μεγάλων παικτών της αγοράς στα προϊόντα είναι λογικό να επηρεάζει και τις τιμές, καθώς αλλιώς διαπραγματεύεσαι όταν έχει ζήτηση το προϊόν και αλλιώς όταν υπάρχει δυσκολία.

Παρά τον μεγάλο αριθμό των συμμετοχών που ξεπέρασαν τις 7.200 εταιρείες από 199 χώρες, η σημερινή κρίση που βιώνει ο πλανήτης άφησε το στίγμα της και στη Sial

Δυναμική η παρουσία της Περιφέρειας Θεσσαλίας

Με 13 επιχειρήσεις έδωσε το «παρών» στην έκθεση η Περιφέρεια Θεσσαλίας -οκτώ εκθέτες από τον Νομό Μαγνησίας και πέντε από τον Νομό Λάρισας. Οι εταιρείες από τον Νομό Λάρισας ήταν οι Ιπποκρατικά Βασικά Αγαθά, αποσταγματοποιείο-ποτοποιείο Νικόλαος Κατσάρος, κονσερβοποιία Ελβάκ, Eurofood Markinos και Ζυθοποιία Πηνειού.

Από τον Νομό Μαγνησίας συμμετείχαν οι Downvillage, Γκοφρετοποιία Quartet, Γαλακτομικά Θεσσαλίας, Κ. Μακανίκας ΙΚΕ, Ευσταθία Παπαρίζου-Papastathis Farm, Νικόλαος Γκόμας Μον. ΙΚΕ, Αφοί Γεωργούλα ΑΕ, Αικατερίνη Φώτου και Χριστόδουλος Βηλάρας-Moly, The Mythic Antidote. Να σημειωθεί ότι η Περιφέρεια Θεσσαλίας, μαζί με τα Επιμελητήρια Λάρισας και Μαγνησίας, επιδοτούν την παρουσία μιας επιχείρησης στην Έκθεση σε ποσοστό 33%, ενώ το υπόλοιπο 33% καλείται να καταβάλει ο ίδιος ο εκθέτης.

Ουσιαστικά, οι θεσσαλικές επιχειρήσεις που έδωσαν το «παρών» στη Sial, είναι αυτές που συνήθως δίνουν το «παρών» σε όλες τις μεγάλες εκθέσεις του εξωτερικού, όπως η Anuga του Ντίσελντορφ.

Σύμφωνα με τον αντιπεριφερειάρχη Πρωτογενούς Τομέα, Απόστολο Μπίλλη, «σκοπός αυτών των επιχειρήσεων δεν είναι τόσο να κλείσουν μία συμφωνία για να προωθήσουν τα προϊόντα τους, αλλά να δείξουν στους συνεργάτες τους και σε μεγάλους παίκτες της αγοράς τη δυναμική και την εξωστρέφεια που διαθέτουν και μπορούν να υποστηρίξουν. Είναι λάθος να προσδοκά κάποιος από την πενθήμερη παρουσία του σε μία μεγάλη έκθεση ότι θα κλείσει σημαντικές συμφωνίες».

Υπουργική παρουσία

Να σημειωθεί ότι ο κ. Μπίλλης υποδέχτηκε στο περίπτερο της Περιφέρειας Θεσσαλίας τον υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, Γιώργο Γεωργαντά, τον εμπορικό ακόλουθο της Ελληνικής Πρεσβείας στο Παρίσι, Νίκο Μπελιά, καθώς και τον γραμματέα Διεθνών Οικονομικών Σχέσεων και Εξωστρέφειας του υπουργείου Εξωτερικών, Γιάννη Σμυρλή, πρόεδρο της Enterprise Greece, του αρμόδιου εθνικού φορέα, υπαγόμενου στο ΥΠΕΞ, που προσελκύει ξένες άμεσες επενδύσεις στην Ελλάδα και προωθεί τις εξαγωγές ελληνικών προϊόντων και υπηρεσιών στο εξωτερικό.

Ο υπουργός ΑΑΤ, σε δηλώσεις του στην «ΥΧ», δήλωσε ικανοποιημένος από την ελληνική συμμετοχή στην έκθεση, καθώς οι ελληνικές επιχειρήσεις που συμμετείχαν στη φετινή SIAL ξεπέρασαν τις 300, αριθμός διπλάσιος από την προηγούμενη χρονιά. Η ελληνική συμμετοχή είναι 5η σε αριθμό περιπτέρων, ξεπερνώντας μεγάλες χώρες του εξωτερικού, απόδειξη της δυναμικής των ελληνικών τροφίμων και ποτών.

Να σημειωθεί πως τη θεσσαλική αντιπροσωπεία στο Παρίσι αποτελούσαν ο αντιπεριφερειάρχης Πρωτογενούς Τομέα, Απόστολος Μπίλλης, ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου Λάρισας, Σωτήρης Γιαννακόπουλος, ο γραμματέας του Επιμελητηρίου Μαγνησίας, Βασίλης Ζαχείλας, ο περιφερειακός σύμβουλος, Πέτρος Τσακνάκης, και ο αν. διευθυντής της ΔΑΟΚ της ΠΕ Λάρισας, Δημήτρης Σταυρίδης.