Μιχάλης Παναγιωτάκης: Οδηγός το περσινό ρεκόρ στις εισκομίσεις για τη Δωδώνη

Συνέντευξη στους Αντώνη Ανδρονικάκη, Γιάννη Τσατσάκη

Με αύξηση 14% στις εισκομίσεις, που ανήλθαν σε 77.500 τόνους αγελαδινού και αιγοπρόβειου γάλακτος από περισσότερες 5.500 εκμεταλλεύσεις, έκλεισε το 2020 η Δωδώνη, όπως αναφέρει στη συνέντευξη που παραχώρησε στην «ΥΧ» ο αναπληρωτής διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας, Μιχάλης Παναγιωτάκης. Στόχος της ηπειρώτικης γαλακτοβιομηχανίας για τη νέα χρονιά είναι να «χτίσει» πάνω σε αυτό το ρεκόρ, προχωρώντας παράλληλα σε νέα λανσαρίσματα, αλλά και σε ενίσχυση της εξαγωγικής της δραστηριότητας.

Τι γεύση σάς αφήνει η χρονιά που αποχαιρετούμε;

Το 2020 ήταν μια δύσκολη χρονιά για την ανθρωπότητα. Κληθήκαμε και ως άνθρωποι και ως εταιρείες να αντιμετωπίσουμε πρωτοφανείς καταστάσεις. Με την αισιοδοξία που πρέπει να μας διαπνέει, καταφέραμε μέχρι τώρα -και θα το καταφέρουμε πλήρως τον επόμενο καιρό- να αντιμετωπίσουμε την πανδημία και από αυτή την περιπέτεια να διδαχθούμε και να βγούμε σοφότεροι.

Τη χρονιά αυτή, καταφέραμε να ανταποκριθούμε επιτυχώς στις νέες συνθήκες και να διατηρήσουμε μία θετική πορεία, με κυρίαρχους κωδικούς τη φέτα ΠΟΠ Δωδώνη, τη Νο1 φέτα σε πωλήσεις στην Ελλάδα και την κατηγορία των γιαουρτιών μας. Η υγεία και η προστασία της ζωής των εργαζομένων και των παραγωγών μας, καθώς και όλων όσοι μας εμπιστεύονται καθημερινά, αποτέλεσε ασφαλώς προτεραιότητά μας. Σε ό,τι αφορά τον τομέα των γαλακτοκομικών, πιστεύω πως η ζήτηση θα σταθεροποιηθεί, ευελπιστώ βεβαίως ότι η επιστροφή στην κανονικότητα θα επιτρέψει την υλοποίηση νέων λανσαρισμάτων και ενεργειών προώθησής τους, με έμφαση στις νέες διατροφικές συνήθειες και ανάγκες.

Ποιους στόχους θέτετε ενόψει της νέας χρονιάς;

Το 2020 ενισχύσαμε την οικογένεια των γιαουρτιών μας και το 2021 σκοπεύουμε ως Δωδώνη να ενισχύσουμε περαιτέρω το προϊοντικό μας χαρτοφυλάκιο, δημιουργώντας νέα αγνά γαλακτοκομικά προϊόντα, εξαίρετης ποιότητας και υψηλής θρεπτικής αξίας, που ανταποκρίνονται στις τρέχουσες και μελλοντικές τάσεις. Παράλληλα, σκοπεύουμε να ενισχύσουμε περαιτέρω την εξαγωγική μας δραστηριότητα, αυξάνοντας τις πωλήσεις μας στις υπάρχουσες αγορές, που ξεπερνούν τις 50, και αποκτώντας παρουσία σε νέες, καθώς για εμάς τα αγνά ελληνικά προϊόντα αξίζουν να έχουν μία ξεχωριστή θέση, τόσο στα τραπέζια των Ελλήνων, όσο και των διεθνών καταναλωτών.

Ο προγραμματισμός ως προς την παραγωγική διαδικασία είναι κάτι που μπορεί να αλλάξει, όπως και τα πλάνα μίας επιχείρησης. Η πιο συνετή στρατηγική, με δεδομένο ότι αγνοούμε τι μας επιφυλάσσει το μέλλον, είναι να αξιολογούμε την κατάσταση που βρισκόμαστε κάθε φορά και να αναπροσαρμόζουμε τα πλάνα μας με προσοχή, υπευθυνότητα και ασφάλεια, παρακολουθώντας στενά την εξέλιξη της πανδημίας και των διάφορων φάσεών της.

Παρά την συγκυρία λόγω της πανδημίας της Covid-19 και τις δυσκολίες που όλες οι εταιρείες κληθήκαμε να αντεπεξέλθουμε, οι πωλήσεις μας διατήρησαν θετική πορεία, τόσο για τη φέτα ΠΟΠ όσο και το γιαούρτι Δωδώνη Στραγγιστό Κλασικό, το οποίο είναι στα τρία πρώτα σε πωλήσεις στραγγιστά γιαούρτια στη λιανική.

Αναμφίβολα, μελλοντικός μας στόχος είναι να ενισχύσουμε ακόμη περισσότερο την εξαγωγική μας δραστηριότητα, αυξάνοντας τις πωλήσεις στις υπάρχουσες αγορές και αποκτώντας παρουσία σε νέες. Καταφέραμε, μέσω της ανάπτυξής μας, να έχουμε συνολικό τζίρο εξαγωγών στο 50% επί του ετήσιου τζίρου της εταιρείας, με παράλληλη συνολική ανάπτυξη των πωλήσεών μας.

Πέρα από τα προϊόντα και τη θέση της στην αγορά, η Δωδώνη διαχρονικά είναι γνωστή και για την ιδιαίτερα στενή σχέση που έχει καλλιεργήσει με τους κτηνοτρόφους της. Σε τι φάση βρίσκεται αυτή η σχέση σήμερα;

Η σχέση παραγωγών και εταιρείας είναι πολύχρονη και βασίζεται στην αμοιβαία σχέση εμπιστοσύνης που έχει δημιουργηθεί και έχει χτιστεί εδώ και μισό αιώνα. Η τιμή που προσφέρουμε είναι συνδυασμός της ποιότητας της εισκομιζόμενης πρώτης ύλης και, όπως ξέρετε, η Δωδώνη παραλαμβάνει γάλα άριστης ποιότητας και αυτό αναγνωρίζεται και φυσικά ανταμείβεται.

Σε ό,τι αφορά τις υποχρεώσεις της εταιρείας απέναντι στους παραγωγούς, η Δωδώνη ολοκλήρωσε την πολιτική πληρωμών της μέσα στη συμφωνηθείσα χρονική περίοδο, ενώ αξίζει να σημειωθεί ότι το μεγαλύτερο ποσοστό παραμένει στην Ήπειρο, ενισχύοντας έτσι αισθητά το εισόδημα των παραγωγών της, στηρίζοντας και την τοπική οικονομία.

Να σημειωθεί ότι μέσα στο καλοκαίρι η εταιρεία προχώρησε, για ακόμη μία χρονιά, όπως τα τελευταία οκτώ χρόνια, στη διάθεση προκαταβολών προς τους παραγωγούς, ύψους 4 εκατ. ευρώ, ενώ το πρόγραμμα υψηλής ποιότητας ζωοτροφών για τη στήριξη της διατροφής και της ευημερίας του ζωικού κεφαλαίου αναπτύχθηκε περαιτέρω, βοηθώντας τον Ηπειρώτη παραγωγό.

Έπιασε τόπο το πρόγραμμα στήριξης επιλεγμένων μονάδων

Σε επίπεδο πρώτης ύλης, τι ποσότητες γάλακτος παρέλαβε το 2020 η εταιρεία από συνεργαζόμενους παραγωγούς;

Ένα στοιχείο που μας δίνει μια αισιόδοξη νότα για τη νέα χρονιά αποτελεί και το ρεκόρ που σημειώσαμε στην ετήσια εισκόμιση πρώτης ύλης κατά τη γαλακτοκομική περίοδο 2019-2020, κατά την οποία από τους πάνω από 5.500 παραγωγούς παραλάβαμε για επεξεργασία συνολικά 77.500 τόνους αιγοπρόβειου και αγελαδινού γάλακτος, σημειώνοντας θεαματική αύξηση 14% σε σχέση με πέρυσι. Αυτό έρχεται και ως αποτέλεσμα της εφαρμογής πρότυπων επιστημονικών προγραμμάτων που παρέχει η Δωδώνη επί 24ώρου βάσεως στους παραγωγούς της.

Για παράδειγμα, το πρόγραμμα «Δωδώνη 200» που αφορά τη δωρεάν υποστήριξη μονάδων ζωικού κεφαλαίου σε επιλεγμένες μονάδες, απέδωσε τα μέγιστα, καθώς καταγράφηκε αύξηση της ποσότητας γάλακτος κατά 12% και γι’ αυτό η εταιρεία προχώρησε στη διεύρυνση και αναβάθμιση του προγράμματος σε «Δωδώνη 400» με τη συμμετοχή πλέον 400 μονάδων. Το πρόγραμμα αυτό απέδωσε κατά 18% αύξηση της παραγόμενης ποσότητας γάλακτος, με παράλληλη βελτίωση των ποιοτικών της χαρακτηριστικών, συμβάλλοντας έτσι και στην αλλαγή της τιμολογιακής κλίμακας με την επίτευξη ανώτερης τιμής πώλησης της πρώτης ύλης.

 

WHO IS WHO

Ο Μιχάλης Παναγιωτάκης είναι αναπληρωτής διευθύνων σύμβουλος της ηπειρώτικης γαλακτοβιομηχανίας ΔΩΔΩΝΗ ΑΕ. Διετέλεσε γενικός διευθυντής Οικονομικών και Διοικητικών Υπηρεσιών στις Σταθερές Συγκοινωνίες (ΣΤΑ.ΣΥ) ΑΕ., καθώς και γενικός διευθυντής στον ΕΟΜΜΕΧ και στην Τραμ ΑΕ. Το 2000 ανέλαβε γενικός διευθυντής στην εταιρεία Blauel Organic Products.

Σπούδασε στην Ελλάδα και στο εξωτερικό και είναι κάτοχος Master στη Διοίκηση Επιχειρήσεων (ΜΒΑ) από το Πανεπιστήμιο του Hull στο Ην. Βασίλειο.