Δρ. Μαρ. Γιαννόπουλος, Διευθύνων Σύμβουλος Enterprise Greece: «Οι ελληνικές εξαγωγές σημειώνουν εντυπωσιακές επιδόσεις τα τελευταία πέντε χρόνια»

Παρθένο ελαιόλαδο, φέτα, ακτινίδια και Νavel πορτοκάλια τα κυριότερα εξαγωγικά προϊόντα για το 2023.
05/09/2024
8' διάβασμα
dr-mar-giannopoulos-diefthynon-symvoulos-enterprise-greece-oi-ellinikes-exagoges-simeionoun-entyposiakes-epidoseis-ta-teleftaia-pente-chronia-331246

Στο νέο μοντέλο ανάπτυξης που προωθεί η ελληνική κυβέρνηση και το οποίο ευνοεί την εγχώρια επιχειρηματικότητα και την προσέλκυση άμεσων ξένων επενδύσεων αναφέρθηκε, μιλώντας στην «ΥΧ», ο Δρ. Μαρίνος Γιαννόπουλος, διευθύνων σύμβουλος της Enterprise Greece. Σύμφωνα με τον ίδιο, οι ελληνικές εξαγωγές σημειώνουν εντυπωσιακές επιδόσεις τα τελευταία πέντε χρόνια παρά τις τεράστιες δυσκολίες που προκάλεσαν διαδοχικά ο κορωνοϊός, ο πόλεμος στην Ουκρανία και οι εξελίξεις στη Μέση Ανατολή.

Κύριε Γιαννόπουλε, πώς συμβάλλει η Enterprise Greece στο θέμα των επενδύσεων;

H ελληνική κυβέρνηση έχει θέσει σε εφαρμογή ένα νέο μοντέλο ανάπτυξης, το οποίο ευνοεί την εγχώρια επιχειρηματικότητα και την προσέλκυση άμεσων ξένων επενδύσεων. Οι πυλώνες αυτής της στρατηγικής εστιάζουν στην ψηφιακή και πράσινη οικονομία, ενώ διασφαλίζεται ένα φιλικό επιχειρηματικό περιβάλλον, ανταποκρινόμενο στις ανάγκες της σύγχρονης εποχής.

Στο νέο μοντέλο ανάπτυξης, εντάσσεται και η οικονομική διπλωματία, ενισχύοντας την εξωστρέφεια και την εικόνα της χώρας. Υπό την εποπτεία του υπουργείου Εξωτερικών, η Enterprise Greece, σε συνεργασία με το δίκτυο των Γραφείων Οικονομικών και Εμπορικών Υποθέσεων στις πρεσβείες στο εξωτερικό, κατάρτησε και υλοποιεί ένα στρατηγικό επιχειρησιακό σχέδιο που ακολουθεί το νέο οικονομικό μοντέλο. Αυτό το σχέδιο θέτει συγκεκριμένους στόχους ανά γεωγραφική περιοχή, λαμβάνοντας υπόψη τις διεθνείς εξελίξεις και τις θέσεις της χώρας.

Η Enterprise Greece συμβάλλει στη μακροπρόθεσμη οικονομική ανάπτυξη, προσελκύοντας ξένες άμεσες επενδύσεις στην Ελλάδα και διευκολύνοντας τους ήδη εγκατεστημένους επενδυτές να επεκτείνουν τα επιχειρηματικά τους σχέδια. Σε αυτό το πλαίσιο, η εταιρεία δίνει έμφαση στα εξής:

  • Την προβολή της Ελλάδας ως ελκυστικού επενδυτικού προορισμού.
  • Την υποστήριξη των ξένων επενδυτών καθ’ όλη τη διάρκεια της επενδυτικής διαδικασίας.
  • Την προβολή του brand «Greece» ως επιχειρηματικού προορισμού.
  • Τη διοργάνωση επενδυτικών εκδηλώσεων εκτός χώρας σε χώρες – εξαγωγείς επενδυτικών κεφαλαίων.
  • Τη συμμετοχή σε διεθνή επενδυτικά events.
  • Τη χαρτογράφηση και την ανάδειξη επενδυτικών ευκαιριών.
  • Την υποδοχή και την υποστήριξη ξένων αποστολών.
  • Τη λειτουργία Τμήματος Υποδοχής Αιτημάτων (Front Office) για παροχή ολοκληρωμένης πληροφόρησης για το επιχειρηματικό-επενδυτικό περιβάλλον της χώρας.

Ποιοι είναι οι πλέον ελκυστικοί εξαγωγικοί τομείς της Ελλάδας και πού κατατάσσεται η αγροδιατροφή;

Οι ελληνικές εξαγωγές σημειώνουν εντυπωσιακές επιδόσεις τα τελευταία πέντε χρόνια παρά τις τεράστιες δυσκολίες που προκάλεσαν διαδοχικά ο κορωνοϊός, ο πόλεμος στην Ουκρανία και οι εξελίξεις στη Μέση Ανατολή. Τα πρόσφατα στοιχεία από την ΕΛΣΤΑΤ για το 2023 έδειξαν ότι οι εξαγωγές τροφίμων/αγροτικών προϊόντων κατά SITC 1 ξεπέρασαν τα 10 δισ. ευρώ, αυξημένα κατά 12,8%, προσφέροντας έτσι σημαντική στήριξη στον πρωτογενή τομέα, τη μικρομεσαία επιχειρηματικότητα και την απασχόληση. Η ανάδειξη της ελληνικής κουζίνας ως βασικής εκπροσώπου της υγιεινής μεσογειακής διατροφής αποτελεί βασικό παράγοντα, που επηρεάζει τη συνεχή αύξηση στη ζήτηση των ελληνικών τροφίμων.

Σύμφωνα με το Trade Μap του International Trade Center, τα κυριότερα εξαγωγικά προϊόντα για το 2023 ήταν το παρθένο ελαιόλαδο, η φέτα, τα φρέσκα ακτινίδια και τα φρέσκα Νavel πορτοκάλια, τα οποία παρουσίασαν αύξηση σε αξία εξαγωγών σε σύγκριση με το 2022. Σύμφωνα, επίσης, με τα στοιχεία από ITC-EPM-Greece, οι πιο ελκυστικοί τομείς με τη μεγαλύτερη εξαγωγική προοπτική είναι οι εξής:

  • Φαρμακευτικά προϊόντα (οι ανεκμετάλλευτες εξαγωγικές δυνατότητες ανέρχονται σε 1,7 εκατ. δολάρια).
  • Μέταλλα (με 1,9 εκατ. δολάρια).
  • Προϊόντα τροφίμων (1,4 εκατ. δολάρια).
  • Μηχανές/ηλεκτρική ενέργεια (1,7 εκατ. δολάρια).
  • Πλαστικά (με 1,2 εκατ. δολάρια).

Όσον αφορά τις χώρες προορισμού των ελληνικών προϊόντων την ίδια χρονιά, οι κυριότερες ήταν οι Ιταλία, Γερμανία, ΗΠΑ, Ην. Βασίλειο, Βουλγαρία, Κύπρος και Ρουμανία. Αναφορικά με την αγροδιατροφή, η συμβολή της είναι ζωτικής σημασίας για την ελληνική οικονομία, ενισχύοντας τον πρωτογενή τομέα και δημιουργώντας θέσεις εργασίας. Η αναγνώριση της ελληνικής κουζίνας και της μεσογειακής διατροφής ως προτύπων υγιεινής διατροφής έχει ενισχύσει τις εξαγωγές αυτού του τομέα. Η καινοτομία και η ποιότητα των προϊόντων είναι, επίσης, καθοριστικοί παράγοντες που καθιστούν την αγροδιατροφή έναν από τους πλέον ελκυστικούς εξαγωγικούς τομείς της Ελλάδας.

Οι φυσικές εκθέσεις εξακολουθούν να αποτελούν βασικό πυλώνα προώθησης των ελληνικών προϊόντων και, δη, των αγροδιατροφικών στο εξωτερικό;

Οι εκθέσεις αποτελούσαν ανέκαθεν ένα από τα βασικά εργαλεία προώθησης των ελληνικών προϊόντων. Μετά από μια μακρά περίοδο δραστικού περιορισμού ή και ματαίωσής τους κατά τη διάρκεια της πανδημίας, οι εκθέσεις έχουν επανέλθει δυναμικά και αποτελούν μια καλή πλατφόρμα για τις εταιρείες να παρουσιάσουν τα προϊόντα τους και για τους αγοραστές τον πιο αποτελεσματικό τρόπο να συναντήσουν συνεργάτες, να γνωρίσουν νέες εταιρείες και προϊόντα και να ενημερωθούν για διατροφικές τάσεις.

Ως Enterprise Greece, έχουμε την τιμή να διοργανώνουμε την εθνική συμμετοχή στις μεγαλύτερες εμπορικές εκθέσεις σε όλο τον κόσμο, δίνοντας την ευκαιρία σε εκατοντάδες ελληνικές εταιρείες να παρουσιάσουν τα προϊόντα τους, να δικτυωθούν με αγοραστές και να επεκτείνουν την επιχειρηματική τους δραστηριότητα.

Παράλληλα με την οργάνωση των περιπτέρων, υλοποιούμε προωθητικές δράσεις σε συνεργασία με κλαδικούς φορείς, όπως γευσιγνωσίες, εκπαιδευτικά προγράμματα, B2B συναντήσεις, συναντήσεις επιχειρηματικής δικτύωσης κ.λπ. Ενδεικτικά, το 2023, περισσότερες από 600 εξαγωγικές εταιρείες τροφίμων και ποτών συμμετείχαν στις δράσεις μας και πραγματοποίησαν πάνω από 60.000 B2B συναντήσεις με αγοραστές από όλο τον κόσμο.

Ποιες οι προσδοκίες από την 88η ΔΕΘ;

Η ΔΕΘ αποτελεί αναμφισβήτητα ένα μεγάλο οικονομικό και εμπορικό γεγονός για τη χώρα μας. Ωστόσο, η 88η ΔΕΘ αποκτά ακόμη μεγαλύτερη σημασία, καθώς φέτος η Γερμανία είναι η τιμώμενη χώρα. Μιλάμε, φυσικά, για τη μεγαλύτερη οικονομία της Ευρώπης και έναν από τους βασικούς εμπορικούς εταίρους της Ελλάδας. Περίπου 130 γερμανικές εταιρείες δραστηριοποιούνται στη χώρα μας σε βασικούς κλάδους της οικονομίας μας.

Είναι γνωστό ότι η Ελλάδα και η Γερμανία διατηρούν ισχυρές και μακροχρόνιες διμερείς επενδυτικές και εμπορικές σχέσεις. Σύμφωνα με τα στοιχεία του 2022, οι εισαγωγές από τη Γερμανία ανήλθαν σε 8,589 εκατ. ευρώ, παρουσιάζοντας αύξηση κατά 19,7% σε σχέση με το προηγούμενο έτος. Αντίστοιχα, οι εξαγωγές της Ελλάδας προς τη Γερμανία έφτασαν τα 3,536 εκατ. ευρώ, αυξημένες κατά 20,9%.

Υπάρχουν, φυσικά, περιθώρια για ενίσχυση της εμπορικής δραστηριότητας των δύο χωρών, δίνοντας κυρίως έμφαση σε κλάδους όπως είναι τα ορυκτά, τα μέταλλα και τα προϊόντα αυτών, τα χημικά, τα μηχανήματα και ο ηλεκτρονικός εξοπλισμός, καθώς και τα επεξεργασμένα τρόφιμα και οι ζωοτροφές.

Σε αυτή την κατεύθυνση, είμαστε σίγουροι ότι θα συμβάλει η φετινή ΔΕΘ, αλλά και οι δικές μας δράσεις στο πλαίσιο της έκθεσης, με τη διοργάνωση εξειδικευμένων εκδηλώσεων που έχουμε προγραμματίσει σε συνεργασία με θεσμικούς εταίρους. Αυτές οι δράσεις θα περιλαμβάνουν B2B συναντήσεις, ενημερωτικές εκδηλώσεις και άλλες δραστηριότητες που θα ενισχύσουν τη συνεργασία και τις εμπορικές σχέσεις μεταξύ των δύο χωρών.