super-market-times
-Διαφήμιση-
Σπούδασε την αγροτική ειδικότητα που σου αρέσει εντελώς ΔΩΡΕΑΝ!

Ακριβή παραμένει η Ελλάδα όσον αφορά στις τιμές των βασικών καταναλωτικών αγαθών και κυρίως στα τρόφιμα, σύμφωνα με στοιχεία που δημοσίευσε η Ευρωπαϊκη Ένωση στις 21 Ιουνίου, σε σχέση με την αγοραστική δύναμη των κατοίκων της. Παρά την οικονομική κρίση και τη μείωση των εισοδημάτων των Ελλήνων, η Ελλάδα κατατάσσεται στη 17η θέση ανάμεσα στις 28 της ΕΕ, όσον αφορά στο σύνολο των εξόδων των νοικοκυριών για βασικά αγαθά. Τα οικογενειακά έξοδα χωρίζονται σε τέσσερις βασικές κατηγορίες: Φαγητό και μη αλκοολούχα ποτά (που απορροφούν ποσοστό κατά μέσον όρο 18% των οικογενειακών εξόδων), καπνό και αλκοολούχα ποτά (ποσοστό 5% των οικογενειακών εξόδων), ρούχα (ποσοστό 4% των οικογενειακών εξόδων) και παπούτσια (ποσοστό 1% των οικογενειακών εξόδων). Στα οικογενειακά έξοδα, τα οποία υπολογίζει η Eurostat προκειμένου να συλλέξει τα σχετικά στοιχεία, συμπεριλαμβάνονται επίσης η ενέργεια, τα έπιπλα και οι οικιακές συσκευές, αλλά και τα έξοδα μετακίνησης, επικοινωνίας, τα εστιατόρια και τα ξενοδοχεία. Χαρακτηριστικά, το υψηλότερο κόστος για αγαθά και υπηρεσίες στην Ευρωπαϊκή Ένωση το 2017 έχει η Δανία, 42% πάνω από τον κοινοτικό μέσον όρο και το χαμηλότερο η Βουλγαρία, 52% κάτω από τον κοινοτικό μέσον όρο. Ταυτόχρονα, η Δανία είναι η πιο ακριβή χώρα στην ΕΕ όσον αφορά το φαγητό και τα μη αλκοολούχα ποτά και η Σουηδία όσον αφορά τα ρούχα.

Η τιμή δεν αντιπροσωπεύει την αγοραστική δύναμη

Είναι σαφές ότι για να προκύψουν ασφαλή συμπεράσματα σε σχέση με το επίπεδο ζωής των κατοίκων, αλλά και την οικονομία της κάθε χώρας, τα στοιχεία των τιμών πρέπει να συνεκτιμηθούν με το κατά κεφαλήν ακαθάριστο προϊόν (ΑΕΠ). Οπως σημειώνεται στα στοιχεία που δημοσιοποίησε η Eurostat, οι υψηλότερες τιμές μπορεί να «κάνουν» μια οικονομία να φαίνεται υγιέστερη από ό,τι πραγματικά είναι, εφόσον υψηλές τιμές συνήθως οδηγούν στο συμπέρασμα ότι οι κάτοικοι μιας χώρας έχουν αντίστοιχα μεγάλη αγοραστική δύναμη, κάτι που όμως μπορεί να μην ισχύει (χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα της Ελλάδας).

-Διαφήμιση-
Corteva agriculture

Το επίπεδο των τιμών βασικών αγαθών στην Ελλάδα βρίσκεται στο 84,3% του μέσου όρου των χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Αντίστοιχα, το κατά κεφαλήν ΑΕΠ στην Ελλάδα βρισκόταν στο 67% του κοινοτικού μέσου όρου, με τη χώρα να βρίσκεται μόλις στην τέταρτη θέση από το τέλος μεταξύ των χωρών της ΕΕ, όσον αφορά τα εισοδήματα. Συγκεκριμένα, χαμηλότερα από την Ελλάδα βρίσκονται μόνο η Βουλγαρία, με ποσοστό κατά κεφαλήν ΑΕΠ 49% του κοινοτικού μέσου όρου, η Κροατία, με ποσοστό 61% και η Ρουμανία (63% κατά κεφαλήν ΑΕΠ). Το υψηλότερο κατά κεφαλήν ΑΕΠ στην ΕΕ έχει το Λουξεμβούργο (253%) και ακολουθούν η Ιρλανδία (184%), η Αυστρία (128%), η Ολλανδία (128%), η Δανία (125%), η Γερμανία (123%), η Σουηδία (122%), το Βέλγιο (117%), η Φινλανδία (109%), το Ηνωμένο Βασίλειο (105%), η Γαλλία (104%), η Λιθουανία (96%), η Ιταλία (96%), η Ισπανία (92%), η Τσεχία (89%), η Σλοβενία (85%), η Κύπρος (84%), η Λιθουανία (78%), η Σλοβακία (77%), η Πορτογαλία (77%), η Εσθονία (77%), η Πολωνία (70%), η Ουγγαρία (68%) και η Λετονία (67%).

Με αυτά τα δεδομένα είναι σαφές ότι το κόστος ζωής στην Ελλάδα είναι δυσανάλογα ακριβό, εφόσον βασικά αγαθά είναι ακριβά, ενώ η αγοραστική δύναμη των πολιτών της χώρας είναι πολύ χαμηλή.

Οι πιο ακριβοί και οι πιο φτηνοί

Ανάμεσα στα κράτη-μέλη, η πιο ακριβή χώρα όσον αφορά το κόστος τροφίμων, υπόδησης και ένδυσης είναι η Δανία, ενώ η Ιρλανδία είναι η ακριβότερη όσον αφορά τα αλκοολούχα ποτά και τον καπνό. Εξετάζοντας τα Ευρωπαϊκά κράτη εκτός Ευρωπαϊκής Ενωσης τα οποία επίσης έχει συμπεριλάβει η Eurostat στις μετρήσεις της*, στην Ελβετία το κόστος τροφίμων και μη αλκολούχων ποτών είναι το ακριβότερο και η Ισλανδία είναι η ακριβότερη χώρα όσον αφορά τα αλκοολούχα ποτά και τον καπνό, υπόδηση και ένδυση. Η ΠΓΔΜ είναι η φθηνότερη χώρα ανάμεσα στις 38, τις οποίες εξετάζουν τα στοιχεία της Eurostat όσον αφορά φαγητό, μη αλκοολούχα ποτά και καπνό, ενώ η Τουρκία είναι η πιο φθηνή όσον αφορά ένδυση και υπόδηση.

Μεταξύ των κρατών-μελών, η Ρουμανία είναι η πιο φθηνή χώρα στο φαγητό και τα μη αλκοολούχα ποτά και η Βουλγαρία η φθηνότερη για αλκοόλ, καπνό, ρούχα και παπούτσια.

Οι μεγαλύτερες διαφορές μεταξύ των τιμών ανάμεσα στα κράτη από τα οποία συλλέχθηκαν στοιχεία αφορούν στα αλκοολούχα ποτά και τον καπνό, κυρίως λόγω των μεγάλων διαφοροποιήσεων στη φορολόγηση των συγκεκριμένων προϊόντων από κράτος σε κράτος.

Ενέργεια, επίπλωση και είδη ευρείας κατανάλωσης

Σε αυτές τις κατηγορίες, οι διαφοροποιήσεις στις τιμές ανάμεσα στα κράτη-μέλη είναι μεγάλες. Μακράν η ακριβότερη χώρα όσον αφορά στην ενέργεια είναι η Δανία και η φθηνότερη η Αλβανία. Ανάμεσα στα κράτη-μέλη, το Λουξεμβούργο είναι η ακριβότερη πόλη στα έπιπλα, με τη Βουλγαρία στον αντίποδα. Στις οικιακές συσκευές, η Μάλτα είναι έχει τα πρωτεία, αλλά η Δανία και η Γαλλία είναι οι ακριβότερες, από άποψη κόστους των ηλεκτρικών ειδών, με την πιο φθηνή να είναι η Πολωνία.

Ιδιωτικά μέσα μετακίνησης, δημόσια μέσα μεταφοράς, επικοινωνία, εστιατόρια και ξενοδοχεία

Σε αυτές τις κατηγορίες, τα νοικοκυριά δαπανούν περίπου το 3% του προϋπολογισμού τους και το 9% στην περίπτωση των ξενοδοχείων.

Στα ιδιωτικά μέσα μετακίνησης, οι διαφορές ανάμεσα στα κράτη-μέλη δεν είναι πολύ μεγάλες. Τα αυτοκίνητα στη Δανία και τη Νορβηγία είναι ακριβότερα κυρίως λόγω της αυξημένης φορολογίας, ενώ τα φθηνότερα αυτοκίνητα πωλούνται στην Αλβανία. Ανάμεσα στις χώρες της ΕΕ, η Σλοβακία είναι η φθηνότερη στην πώληση των αυτοκινήτων.

Ωστόσο, το κόστος για τα δημόσια μέσα μεταφοράς, την επικοινωνία και τα ξενοδοχεία διαφέρει πολύ από κράτος σε κράτος. Οπως αναφέρει η Eurostat, εντός της ΕΕ, αλλά και στο σύνολο των χωρών από τα οποία συλλέχθηκαν στοιχεία, η απόκλιση στις τιμές των υπηρεσιών είναι μεγαλύτερη από αυτές των προϊόντων.

η απόκλιση στις τιμές των υπηρεσιών είναι μεγαλύτερη από αυτές των προϊόντωνΟσον αφορά τα ΜΜΕ, η Ισλανδία έχει τις ακριβότερες τιμές, αλλά ανάμεσα στα κράτη-μέλη αυτή την… τιμή την έχει η Ολλανδία. Φθηνότερα είναι στην Αλβανία, ενώ για τις εντός ΕΕ χώρες, φθηνότερη είναι η Βουλγαρία.

Στην υπηρεσίες επικοινωνίας η Ελλάδα έχει τις ακριβότερες τιμές, ενώ η Πολωνία τις χαμηλότερες. Τα ακριβότερα εστιατόρια και ξενοδοχεία βρίσκονται στην Ισλανδία και τη Νορβηγία, ενώ τα φθηνότερα στην Αλβανία. Ανάμεσα στις χώρες της ΕΕ, ακριβότερα είναι τα ξενοδοχεία και τα εστιατόρια στη Δανία και τα φθηνότερα στη Βουλγαρία.

Τα ελληνικά δεδομένα

Οσον αφορά την Ελλάδα, το 2017, οι τιμές των τροφίμων και ποτών (όχι αλκοολούχων) ήταν 4% πάνω από τον μέσον όρο των χωρών της Ευρωπαϊκής Ενωσης.Τα αλκοολούχα ποτά ήταν 5% χαμηλότερα, στα ρούχα οι τιμές βρίσκονται στον μέσον όρο (όχι όμως και οι αμοιβές) και στα παπούτσια σκαρφαλώνουν 2% πάνω από τον μέσον όρο.

Στον τομέα της ενέργειας, η Ελλάδα είναι ελάχιστα πιο ακριβή (1%) σε σχέση με τον κοινοτικό μέσον όρο. Στο τομέα της επίπλωσης, των χαλιών και των πατωμάτων βρίσκεται 2% κάτω από τον μέσο όρο και όσον αφορά στις οικιακές συσκευές, βρίσκεται 12% κάτω. Στα ηλεκτρικά είδη ευρείας κατανάλωσης, η Ελλάδα είναι ακριβώς στον μέσον όρο.

«Ατιμωτική» πρωτιά κατέχει η χώρα μας στην επικοινωνία (54% πάνω από τον κοινοτικό μέσον όρο). Οσον αφορά στο κόστος αγοράς και συντήρησης αυτοκινήτου, η Ελλάδα βρίσκεται 7 μονάδες κάτω από το μέσον όρο, τα μέσα μαζικής μεταφοράς είναι 24% φθηνότερα, ενώ ξενοδοχεία και εστιατόρια κοστίζουν στην Ελλάδα 18% λιγότερο από τον μέσο όρο στην ΕΕ.

 

 

*Τα στοιχεία βασίζονται στις τιμές από 2.000 διαφορετικά προϊόντα και υπηρεσίες. Εκτός από τις 28 χώρες της ΕΕ, ελήφθησαν τιμές και από Ισλανδία, Σουηδία και Νορβηγία, όπως επίσης από το Μαυροβούνιο, την Τουρκία, την Αλβανία, τη Σερβία, την ΠΓΔΜ, το Κόσοβο και τη Βοσνία-Ερζεγοβίνη. Έτσι, το σύνολο των κρατών στα οποία συγκρίνονται οι τιμές είναι 38. Εχει γίνει επίσης προσπάθεια να συνυπολογιστούν οι διαφορές στη νομισματική ισοτιμία.
 
-Διαφήμιση-
συνεδριο αγροτεχνολογιας