Οι εκκρεμμότητες της Επιστρεπτέας Προκαταβολής 5 και η παγίδα του κωδικού 312 για τους αγρότες

Εντός της ημέρας (Δευτέρα 25 Ιανουαρίου) αναμένεται να δημοσιοποιηθεί η ΚΥΑ με τα ακριβή κριτήρια της Επιστρεπτέας Προκαταβολής 5, προκειμένου να πραγματοποιηθούν οι αιτήσεις χορήγησης της ενίσχυσης και να ξεκινήσει από την Τετάρτη 27 Ιανουαρίου η πίστωση των ποσών στους λογαριασμούς των δικαιούχων.

Τα αιτήματα εκδήλωσης ενδιαφέροντος ξεπέρασαν, σύμφωνα με το υπουργείο Οικονομικών, τα 732.000 ωστόσο οι επαγγελματίες που θα ενισχυθούν θα είναι περί τους 400.000. Αυτό γιατί, όπως αναφέρουν από το υπουργείο Οικονομικών, οι υπόλοιποι φέρονται να έχουν εμφανίσει είτε αύξηση τζίρου στο εξεταζόμενο διάστημα είτε μείωση μικρότερη του 20% σε σχέση με πέρυσι. Κάποιοι άλλοι, δε, φαίνεται ότι δεν πληρούν το κριτήριο του μίνιμουμ τζίρου των 150 ευρώ.

Όπως με νόημα δηλώσει στη διάρκεια της περασμένης εβδομάδας ο υπουργός Οικονομικών, Χρήστος Σταϊκούρας, «το ότι έχει γίνει αίτηση δε σημαίνει κατ’ ανάγκη ότι κάποιος είναι και δικαιούχος». Το συνολικό ποσό που θα διατεθεί μέσω της Επιστρεπτέας Προκαταβολής 5 ανέρχεται σε 1,5 δισ. ευρώ.

Διαφορετική αντιμετώπιση

Σε ό,τι αφορά τους αγρότες οι οποίοι, όπως και στην Επιστρεπτέα Προκαταβολή 4, εκδήλωσαν μαζικά το ενδιαφέρον τους και στο νέο κύκλο, ένα από τα σημαντικότερα προβλήματα που ήρθαν στην επιφάνεια τις προηγούμενες μέρες έχει να κάνει με τον κωδικό 312.

Όπως έγραψε η «ΥΧ» στο φύλλο της περασμένης Παρασκευής 22 Ιανουαρίου, πρόκειται για τον κωδικό ο οποίος λαμβάνεται υπόψη ως σημείο αναφοράς για τον προσδιορισμό της μείωσης του τζίρου καίτοι, όπως εύστοχα έχουν επισημάνει πολλοί φοροτεχνικοί, είναι ένα πεδίο ΦΠΑ.

Το ζήτημα που προκύπτει εδώ έχει να κάνει με την αντιμετώπιση των αγροτικών επιδοτήσεων από τις φορολογικές αρχές και, πιο συγκεκριμένα, από το διαφορετικό τρόπο με τον οποίο τις αντιμετωπίζουν τα τμήματα Φορολογίας Εισοδήματος και ΦΠΑ. «Οι αγροτικές επιδοτήσεις έχουν ως σκοπό την ενίσχυση των αγροτικών εκμεταλλεύσεων. Δεν θεωρούνται και δεν είναι τζίρος σύμφωνα με τον χαρακτήρα που έχουν και για τον λόγο που δίνονται. Το τμήμα ΦΠΑ ωστόσο θέλει να προσμετρήσει στον κύκλο εργασιών όλες τις επιδοτήσεις, ανεξάρτητα αν είναι αφορολόγητες», εξηγεί στην «ΥΧ» η λογίστρια-φοροτεχνικός, Φωτεινή Μακρή.

Τα πράγματα περιπλέκονται από τη στιγμή που, σύμφωνα με πρόσφατες οδηγίες της ΑΑΔΕ κατόπιν ερωτημάτων φοροτεχνικών, οι επιδοτήσεις έπρεπε να καταχωρούνται στον κωδικό 312. Όπως σημειώνει η κα Μακρή, «με τις  ΠΟΛ. 1082/2015 , ΠΟΛ. 1191/2015 και 1093/2016 αναφέρεται ότι στον κωδικό 312 έχει δοθεί η οδηγία για την αναγραφή του κύκλου εργασιών για σκοπούς ΦΠΑ της φορολογικής περιόδου που χρησιμοποιείται για τις ανάγκες διακανονισμού του ΦΠΑ των εισροών, και διευκρινίστηκε ότι στο ποσό του κωδικού αυτού δεν καταχωρούνται οι εξαιρούμενες πράξεις που έχουν καταχωρηθεί στον κωδικό ‘310’ π.χ. αποζημιώσεις, μέρισμα δικηγορικού συλλόγου κλπ, με εξαίρεση τις επιδοτήσεις και τις επιχορηγήσεις σύμφωνα με τα οριζόμενα στην ΠΟΛ. 1056/2002, οι οποίες συνεχίζουν να καταχωρούνται στον κωδικό αυτό».

Ο συνυπολογισμός των αγροτικών επιδοτήσεων στο συνολικό τζίρο, όπως εξηγεί η κα Μακρή, δημιουργεί τεράστια προβλήματα αφού από το 2014 με την ΠΟΛ.1003/31.12.2014 που καταργήθηκε η έκδοση τιμολογίου για τις επιδοτήσεις, οι περισσότεροι δεν καταχωρούν στο έντυπο της περιοδικής δήλωσης ΦΠΑ τα ποσά των επιδοτήσεων και πόσο μάλλον του 312».

Εν ολίγοις, καταλήγει η κα Μακρή, «με το σκεπτικό της μη καταχώρησης στην περιοδική δήλωση ΦΠΑ, οι αγρότες με μειωμένο τζίρο δικαιούνται την επιστρεπτέα προκαταβολή, όμως σε περίπτωση ελέγχου ενδέχεται να τους ζητηθούν τα ποσά του ‘κρατικού δανεισμού’ πίσω».