Ενεργά σχολεία, μια Οικοσυμμαχία

Τον Σεπτέμβρη του 2019, μετά τις καταστροφικές πυρκαγιές του καλοκαιριού στην Εύβοια, 16 νηπιαγωγεία του νησιού ανέλαβαν κοινή δράση για την προστασία των δασών, υλοποιώντας το συνεργατικό ετήσιο έργο «Στης Εύβοιας το δάSOS όλοι μαζί, το μελισσάκι, εγώ κι εσύ».

Τα εξαιρετικά αποτελέσματα της συγκεκριμένης συνεργασίας σε πολλαπλά επίπεδα οδήγησαν τις δύο συντονίστριες, Μαργαρίτα Σαμουτιάν από το Νηπιαγωγείο Αυλωναρίου και Λίλιαν Δούμα από το 1ο Νηπιαγωγείο Λ. Αιδηψού, να συνεχίσουν την προσπάθεια κοινής περιβαλλοντικής εκπαίδευσης και τη φετινή χρονιά. Ήδη, σχεδόν διπλάσιος αριθμός σχολείων από την Εύβοια, αλλά και άλλους νομούς της Στερεάς, έχουν γίνει μέλη του δικτύου με τίτλο «Ενεργά σχολεία, μια Οικοσυμμαχία».

Η επείγουσα κατάσταση που αντιμετωπίζει όλος ο πλανήτης λόγω της κλιματικής αλλαγής δημιούργησε την αναγκαιότητα ανάπτυξης περιβαλλοντικής συνείδησης, η οποία αποτυπώνεται μέσα από τους 17 στόχους για τη Βιώσιμη Ανάπτυξη, θεωρώντας απαραίτητη την υιοθέτηση νέων πρακτικών προς το περιβάλλον. Σύμφωνα με πολλούς ερευνητές, η ηλικία των 4 έως 7-8 ετών έχει χαρακτηριστεί ως η καταλληλότερη περίοδος για τη διαμόρφωση της προσωπικότητας των ατόμων, μια και σε αυτή την ηλικιακή περίοδο οι μαθητές αναπτύσσονται πολύπλευρα, αποκτώντας δεξιότητες που τους υποστηρίζουν στη μελλοντική ζωή τους. Παράλληλα, σε αυτή την ηλικία, οι μικροί μαθητές είναι άμεσα εξαρτημένοι από την οικογένεια, οπότε ταυτόχρονα κάθε προσπάθεια εκπαίδευσής τους μπορεί να αγγίξει και να επηρεάσει και το ευρύτερο περιβάλλον, με την προϋπόθεση πως τα προγράμματα είναι δομημένα με αυτόν τον προσανατολισμό. Επιπλέον, τα αποτελέσματα είναι δυνατόν να έχουν μεγαλύτερο αποτύπωμα, εφόσον υπάρξουν συνεργατικές δράσεις σχολείων πάνω σε έναν κοινό σκοπό.

Στόχοι

Αναφερόμενη στον σκοπό της δημιουργίας αυτού του δικτύου, η κα Δούμα εξηγεί ότι «ο σκοπός της σύμπραξης αυτής είναι η δημιουργία βιώσιμων κοινοτήτων και η εκπαίδευση ενεργών πολιτών μέσα από τέσσερις βασικούς πυλώνες.

Ο πρώτος αφορά τη δημιουργία και τη διατήρηση σχολικών κήπων (λαχανικών, βοτάνων και λουλουδιών) μέσα από την κυκλική παραγωγή. Ο δεύτερος τη διαχείριση των σκουπιδιών μέσα από το τρίπτυχο της μείωσης-επαναχρησιμοποίησης-ανακύκλωσης (συμπεριλαμβανομένης της κομποστοποίησης). Ο τρίτος τη βιώσιμη διατροφή με στόχο τόσο την καλή υγεία όσο και το μικρό οικολογικό αποτύπωμα και, τέλος, ο τέταρτος πυλώνας αφορά την ενέργεια και τις ανανεώσιμες πηγές της».

Στη συνέχεια, η κα Σαμουτιάν επισημαίνει πως «η τέχνη, η φιλαναγνωσία, η ρομποτική αλλά και ο εθελοντισμός, η κοινωνική προσφορά και η ενεργή δράση στην τοπική κοινωνία, συμπληρώνουν το καινοτόμο πρόγραμμα βάζοντας τις βάσεις για τη δημιουργία αειφόρων σχολείων».

Τέλος, είναι σημαντικό να ειπωθεί πως υποστηρικτικές στη σύμπραξη είναι οι συντονίστριες Εκπαιδευτικού Έργου του ΠΕΚΕΣ Στερεάς Ελλάδας. Επίσης, όλα τα σχολεία συμμετέχουν σε δίκτυα της Ελληνικής Εταιρείας Προστασίας της Φύσης, συνεργάζονται με τη WWF, ενώ έχουν δρομολογηθεί και άλλες σημαντικές συνεργασίες με φορείς, οι οποίοι θα ανακοινώνονται, καθώς θα εξελίσσεται το έργο.