Επιτραπέζιο σταφύλι: Δύσκολο καλοκαίρι φέρνει ο συνδυασµός υπερπροσφοράς και υποκατανάλωσης

της Ελένης Ριζάκη

Σε ιδιαίτερα χαμηλά επίπεδα, ιδίως σε σύγκριση με την περσινή χρονιά, κινούνται οι τιμές του επιτραπέζιου σταφυλιού τις τελευταίες δύο εβδομάδες, τη στιγμή που οι παραγωγοί αδυνατούν να καλύψουν τα κόστη τα οποία βρίσκονται στα ύψη.

Όπως προκύπτει από το ρεπορτάζ της «ΥΧ», ο συνδυασμός υπερπροσφοράς και υποκατανάλωσης έχει δημιουργήσει ένα εκρηκτικό κλίμα στην αγορά, το οποίο, μαζί με τις τιμές, επηρεάζει και τις εξαγωγές του ελληνικού σταφυλιού. Είναι χαρακτηριστικό ότι, σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία του Συνδέσμου INCOFRUIT ΗΕLLAS, μέχρι το τέλος της περασμένης εβδομάδας οι εξαγωγές σταφυλιών κατέγραφαν μείωση 45,3% σε σχέση με πέρυσι. Ο ειδικός σύμβουλος του Συνδέσμου, Γιώργος Πολυχρονάκης, διαπίστωνε ότι «η ζήτηση και οι τιμές στις καταναλωτικές αγορές πιέζονται για διατήρηση στα ίδια ή χαμηλότερα επίπεδα με την αντίστοιχη περυσινή περίοδο».

Ζορίζονται και τα συσκευαστήρια

Ο πρόεδρος του Αγροτικού Συλλόγου Πήγασος «7 Grapes», Μάρκος Λέγγας, τονίζει για ακόμα μία φορά ότι «ο στόχος φέτος δεν είναι τα κέρδη, αλλά να μη “γράψουμε” στο τέλος της ημέρας ζημιές».

Εκφράζοντας τον προβληματισμό του, ο κ. Λέγγας κάνει λόγο για έναν αγώνα δρόμου που δίνουν παραγωγοί και συσκευαστήρια ώστε να επιβιώσουν από το υψηλό κόστος παραγωγής -απόρροια του πολέμου και του πληθωρισμού- και τις χαμηλές τιμές που προέρχονται από το συνδυασμό υπερπροσφοράς και υποκατανάλωσης: «Είναι ο πόλεμος στη μέση. Έχουν καταρρεύσει οι αγορές. Δηλαδή ό,τι σταφύλι και να έχεις αυτήν τη στιγμή, αν θες να το διαθέσεις, θα πρέπει να μειώσεις τις τιμές σου. Μη νομίζετε ότι με τις τιμές αυτές θα μπορέσει να βγει κοστολογικά ο Ιταλός ή ο Ισπανός», σημειώνει. Εκτιμά μάλιστα ότι «μάλλον είμαστε σε χειρότερο σημείο από ό,τι αναμέναμε, τουλάχιστον για το επόμενο δεκαπενθήμερο» και προσθέτει ότι η Αίγυπτος πλέον είναι εκτός συναγωνισμού.

Δίνοντας μια εικόνα για το ύψος των δαπανών, ο κ. Λέγγας αναφέρει πως φέτος το κόστος της οδικής μεταφοράς έχει αυξηθεί 30% συγκριτικά με πέρυσι, ενώ οι υλικές δαπάνες 20%. Κρούει επίσης τον κώδωνα του κινδύνου για τα συσκευαστήρια καθώς, όπως εξηγεί, το κόστος ενέργειας έχει ανέβει 60%, παρεμποδίζοντας τη λειτουργία τους. Αυτό, σύμφωνα με τον ίδιο, μπορεί να αποτελέσει «ταφόπλακα για τις εξαγωγές από την Ελλάδα», γι’ αυτό καλεί για «άμεσο κυβερνητικό σχέδιο οικονομικής ενίσχυσης και για τους παραγωγούς και για τα συσκευαστήρια».

Δεν βοηθά ο τουρισμός

Ο κ. Λέγγας δεν βλέπει επίσης κάποια θετική μεταβολή ούτε στην εσωτερική αγορά: «Δεν έχει αλλάξει κάτι. Αναρωτιόμαστε όλοι, στη λαχαναγορά, στα συσκευαστήρια, τι τρώνε οι τουρίστες. Δεν αντιστοιχεί η μεγάλη τουριστική εισροή με την κατανάλωση. Εκτιμώ ότι έχει να κάνει με το ότι οι πληθυσμιακές ομάδες που έχουν έρθει είναι κυρίως νέοι με μικρή αγοραστική δύναμη», σημειώνει.

Παρόμοια εικόνα δίνει και ο κ. Πολυχρονάκης, προσθέτοντας ωστόσο ότι ο Αύγουστος είναι για την εγχώρια αγορά «μήνας υποκατανάλωσης και διακοπών» και ενδέχεται η επιστροφή των καταναλωτών στη… βάση τους να αλλάξει τα πράγματα προς το καλύτερο. Όμως, την προκειμένη στιγμή, το πρόβλημα είναι υπαρκτό και οδηγεί σε χαμηλά εβδομαδιαία κλεισίματα εξαγωγών έναντι «υπέρμετρα αυξημένου κόστους καλλιέργειας και συσκευασίας σε παραγωγικές χώρες».

Επιστροφή στο 2019 για την κατανάλωση

Παράλληλα, όπως σημειώνει, παρατηρούνται και «προβλήματα στη συγκομιδή πρώιμων ποικιλιών σε εγχώρια και εξωτερική αγορά», λόγω αδυναμίας εύρεσης συνεργείων εργατικών χεριών. Όπως αναφέρει, αν και υπάρχουν παρόμοιες δυσκολίες και στην Ιταλία, στην Ισπανία η κατάσταση είναι κάπως καλύτερη

Επιστρέφοντας στα της Ελλάδας, ο κ. Πολυχρονάκης σχολιάζει ότι οι εξαγωγές των υπερπρώιμων ποικιλιών έφεραν κάποιες πωλήσεις, συμπληρώνει ωστόσο ότι οι τιμές στην εγχώρια αγορά αυξήθηκαν 10%, τη στιγμή που τα κόστη αυξήθηκαν περίπου 30%. Όσον αφορά στην κατανάλωση, επισημαίνει ότι φέτος σε όλα τα φρούτα φαίνεται ότι επιστρέψαμε στα επίπεδα του 2019 «μετά τη στροφή στην υγιεινή διατροφή που παρατηρήθηκε στα χρόνια του κορωνοϊού».