Έρωτας των Ιταλών με το ελληνικό γιαούρτι

Πενταπλασιάστηκαν οι εξαγωγές της χώρας μας μέσα σε τέσσερα χρόνια

των Μαρίας Αντωνίου, Γιάννη Τσατσάκη

Τη θέση του στην ιταλική αγορά φαίνεται ότι εδραιώνει τα τελευταία χρόνια το ελληνικό γιαούρτι, με τη χώρα μας να φιγουράρει πλέον σταθερά στη δεύτερη θέση των προμηθευτών πίσω από τη Γερμανία (μεγαλύτερη παραγωγό σε επίπεδο ΕΕ) και τους εξαγόμενους όγκους να αυξάνονται με ταχύτατους ρυθμούς.

Σύμφωνα με στοιχεία του Γραφέιου Οικονομικών και Εμπορικών Υποθέσεων στο Μιλάνο, το 2020 η Ελλάδα κατείχε μερίδιο 32,52% σε αξία και 21,41% σε όγκο στη συνολική αγορά γιαούρτης της γειτονικής χώρας. Ειδικότερα, την εν λόγω χρονιά οι πωλήσεις γιαουρτιού ελληνικής προέλευσης διαμορφώθηκαν σε 36.000 τόνους αξίας 75,54 εκατ. ευρώ όταν το 2016 ανέρχονταν σε 20.398 τόνους και 49,46 εκατ. ευρώ αντίστοιχα.

Η εξέλιξη αυτή έρχεται σε συνέχεια της αλματώδους αύξησης 188,25% που παρουσίασε ο όγκος των ιταλικών εισαγωγών γιαουρτιού από την Ελλάδα την περίοδο 2014-2020, με έναν μέσο ετήσιο ρυθμό της τάξης του 20,54% κι ενώ τα πρώτα στοιχεία του 2021 δείχνουν επιπλέον αύξηση 7,9% στο πεντάμηνο Ιανουαρίου- Μαΐου.

Σημειωτέον ότι το 2020, το 54,71% της αξίας των εισαγωγών γιαουρτιού από Ελλάδα αφορούσε προϊόν αρωματισμένο ή με την προσθήκη συστατικών (π.χ. φρούτα, κακάο κ.ά.) και το 45,85% μη αρωματισμένο και χωρίς την προσθήκη συστατικών προϊόν.

Ετήσια μεταβολή όγκου εισαγωγών από Ελλάδα

Πηγή: Ανάλυση Γραφείου ΟΕΥ, στοιχεία ITC

Κέρδισε μερίδια στην πανδημία

Η πανδημία φαίνεται ότι βοήθησε το ελληνικό γιαούρτι να καθιερωθεί ακόμα περισσότερο στη συνείδηση και… στο καλάθι των Ιταλών καταναλωτών. Σύμφωνα με στοιχεία του ινστιτούτου ISMEA που επικαλείται το Γραφείο ΟΕΥ το 2020, η κατανάλωση γιαουρτιού στην Ιταλία αυξήθηκε κατά 4,4%, καθώς η τηλεργασία ενίσχυσε την κατ’ οίκον κατανάλωση πρωινού, ενώ αυξημένη κατά 8,3% σε σχέση με το 2019 ήταν η κατανάλωση γαλακτοκομικών προϊόντων γενικότερα.

Εξάλλου, η ιταλική Ένωση Παραγωγών Γάλακτος και Γαλακτοκομικών (Assolatte) αναμένει περαιτέρω αύξηση της κατανάλωσης λειτουργικών τροφίμων στα οποία, λόγω προβιοτικών, συγκαταλέγεται και το γιαούρτι. Σύμφωνα, δε, με στοιχεία της IRI, oι πωλήσεις γιαουρτιού σε υπεραγορές, σούπερ μάρκετ και μίνι μάρκετ, αυξήθηκαν κατά 2,2% σε όγκο και 3% σε αξία το διάστημα 11/2019-11/2020, με το ελληνικό στραγγιστό γιαούρτι και το ΣΚΥΡ να αποτελούν την ταχύτερα αναπτυσσόμενη κατηγορία (αύξηση 14,8% σε όγκους και 13,9% σε αξία πωλήσεων έναντι της αντίστοιχης περιόδου έναν χρόνο πριν).

Μάλιστα, το 2019 κι ενώ η συνολική αγορά γιαουρτιού στην Ιταλία σημείωνε ελαφρά πτώση, οι πωλήσεις του ελληνικού γιαουρτιού αυξάνονταν σε ποσοστό 7% φτάνοντας τα 188 εκατ. ευρώ σε αξία και τα 154,5 εκατ. τεμάχια.

 

Όγκος εισαγωγών Ιταλίας 2016-2020 (σε τόνους)

Χώρες

Όγκος 2016

Όγκος 2017

Όγκος 2018

Όγκος 2010

Όγκος 2020

Μερίδιο 2020

Γερμανία

81.279

82.531

83.8S5

84.799

87.089

51,70%

Ελλάδα

20.398

27.944

33.804

32.630

36.025

21,41%

Αυστρία

38.903

34.327

30.895

27.170

29.883

17,76%

Γαλλία

9.747

9.003

8.828

7.000

5.969

3,55°%

Πηγή: Ανάλυση Γραφείου ΟΕΥ, στοιχεία ITC

 

Τα σούπερ μάρκετ ψάχνουν συμφωνίες για private label

Τα εκπτωτικά καταστήματα (discount) αποτελούν αυτήν τη στιγμή τον τομέα της λιανικής με τις καλύτερες επιδόσεις αναφορικά με τις πωλήσεις του ελληνικού γιαουρτιού και, πέρα από τα ουκ ολίγα ελληνικά brands Φάγε, Μεβγάλ, Δέλτα, Όλυμπος κ.λπ.), ισχυρή θέση κατέχουν και τα προϊοντα ιδιωτικής ετικέτας των μεγάλων σούπερ-μάρκετ.

Είναι χαρακτηριστικό ότι στο δωδεκάμηνο 11/2019 – 11/2020, το μεγαλύτερο μερίδιο αγοράς κατείχε η ΦΑΓΕ με 45%, ακολουθούμενη από τα private label προϊόντα με 33%. Αξίζει να σημειωθεί ότι στο ίδιο διάστημα και σύμφωνα πάντα με τα στοιχεία της IRI, οι πωλήσεις γιαουρτιού κάθε είδους πραγματοποιήθηκαν κατά 73% από τα σούπερ μάρκετ, κατά 14,5% από τις υπεραγορές και κατά 12,5% από τα μίνι μάρκετ, ενώ το μεγαλύτερο μερίδιο κατείχαν οι εταιρείες Danone και Muller (συνολικά 36,5%), με τα private label προϊόντα να ακολουθούν από αρκετά μεγάλη απόσταση (14,2%).

Το ελληνικό γιαούρτι διατίθεται στην Ιταλία κυρίως σε πλαστική συσκευασία των 170 ή 150 γρ. ωστόσο κυκλοφορούν και γιαούρτια της ΦΑΓΕ σε συσκευασίες των 500 γρ. και του 1 κιλού, ενώ παράλληλα πραγματοποιούνται και πωλήσεις χύδην στους πάγκους των αλυσίδων. Όπως επισημαίνει το Γραφείο ΟΕΥ, λόγω της αυξανόμενης ζήτησης του ελληνικού γιαουρτιού, ο μεγαλύτερος αριθμός των μεγάλων αλυσίδων σούπερ μάρκετ της Ιταλίας έχει προχωρήσει στη σύναψη συμφωνιών για την παραγωγή ελληνικού γιαουρτιού ιδιωτικής ετικέτας.

 

Αξία εισαγωγών Ιταλίας 2016-2020 (σε χιλιάδες ευρώ)

Χώρες

Αξία 2016

Αξία 2017

Αξία 2018

Αξία 2019

Αξία 2020

Μερίδιο 2020

Γερμανία

92.824

101.269

98.475

96.464

101.191

43,57%

Ελλάδα

49.460

72.671

83.749

64.159

75.541

32,52%

Αυστρία

38.260

32.771

29.379

26.630

27.474

11,83%

Γαλλία

13.806

12.738

12.479

10.164

8.252

3,55%

Πηγή: Ανάλυση Γραφείου ΟΕΥ, στοιχεία ITC

Γίνεται trendy και εκτοπίζει τα «ελληνικoύ τύπου»

Πέραν των γενικότερων τάσεων που πυροδότησε ή ενέτεινε η πανδημία, υπάρχουν κι άλλοι πιο ειδικοί λόγοι που «συνηγορούν» υπέρ του ελληνικού γιαουρτιού και ενισχύουν τη δημοφιλία του στην ιταλική αγορά.

Ένας από αυτούς είναι η καθιέρωσή του ως προϊόντος υψηλής διατροφικής αξίας, τη στιγμή που ολοένα και περισσότεροι Ιταλοί καταναλωτές υιοθετούν έναν πιο υγιεινό τρόπο ζωής. Σε αυτό το πλαίσιο, η υψηλή περιεκτικότητά του σε πρωτεΐνες και σε ασβέστιο (18% – 30% της προτεινόμενης ημερήσιας κατανάλωσης) το καθιστά κατάλληλη επιλογή για τον σύγχρονο διατροφικό τρόπο ζωής, ενώ πρόκειται για ένα σύγχρονο (trendy) προϊόν που μπορεί να χρησιμοποιηθεί και ως συστατικό σε γλυκές και αλμυρές συνταγές.

Αναμφίβολα ενθαρρυντική είναι και η επισήμανση της Olympos Italia, θυγατρικής του ομίλου Όλυμπος που επικαλείται η ανάλυση του Γραφείου ΟΕΥ ότι το ελληνικό γιαούρτι το οποίο παρασκευάζεται από ελληνικές πρώτες ύλες και με την τυπική παραδοσιακή μέθοδο χύτευσης πλέον αντικαθιστά στη συνείδηση των καταναλωτών το αντίστοιχο «ελληνικού τύπου». Βέβαια, είναι γεγονός ότι ο όγκος κατανάλωσης του ελληνικού γιαουρτιού παραμένει χαμηλός σε σχέση με εκείνον των υπόλοιπων κατηγοριών.

Ενδεικτικά, την περίοδο 11/2019- 11/2020 που αφορούσε η προαναφερθείσα μέτρηση της IRI, ο όγκος κατανάλωσης ελληνικού γιαουρτιού ανήλθε σε 31.181 τόνους που αντιστοιχούν στο 9% της συνολικής κατανάλωσης γιαούρτης στην Ιταλία (345.000 τόνοι).

Τα νούμερα αυτά καταδεικνύουν ότι υπάρχουν περιθώρια για ακόμα μεγαλύτερη διείσδυση στην ιταλική αγορά εφόσον, όπως συστήνει το Γραφείο ΟΕΥ, δοθεί ακόμα μεγαλύτερη έμφαση στην προστιθέμενη αξία της φήμης, της ποιότητας και της μοναδικής συνταγής/ γεύσης του ελληνικού γιαουρτιού, που το διαφοροποιούν από τα προϊόντα «ελληνικού τύπου». Στην ίδια κατεύθυνση, θα μπορούσαν να βοηθήσουν η δημιουργικότητα, με το λανσάρισμα νέων γεύσεων και καινοτόμων μειγμάτων, καθώς και η προώθηση περιβαλλοντικά βιώσιμης συσκευασίας, ειδικά στο νότιο τμήμα της χώρας.