Έτοιμα γεύματα με φασόλι Πρεσπών «ψήνει» η οικογένεια Δημητρόπουλου

Νέες επενδύσεις στη μεταποίηση σχεδιάζει η βορειοελλαδίτικη επιχείρηση

Mέχρι πριν από περίπου τέσσερα χρόνια, το αγρόκτημα της οικογένειας Δημητρόπουλου στον Λευκώνα Πρεσπών ήταν αυτό που λέμε μια «τυπική» αγροτική εκμετάλλευση της περιοχής. Τα φασόλια όλων των τύπων, με ναυαρχίδες φυσικά τα Πλακέ Μεγαλόσπερμα και τους Γίγαντες Πρεσπών, αμφότερα χαρακτηρισμένα ως ΠΓΕ, αλλά και τα υπόλοιπα όσπρια συνέθεταν τον καλλιεργητικό της καμβά και ο αρχηγός της εκμετάλλευσης, Αντώνης Δημητρόπουλος, με τους δυο γιους του, Μανώλη και Βασίλη, κάθε που πλησίαζε η περίοδος της συγκομιδής, είχαν την έγνοια να βρουν αγοραστές για το προϊόν τους, είτε από την Ελλάδα είτε (σπανιότερα) από το εξωτερικό.

Κάπου εκεί, ο Μανώλης και ο Βασίλης αποφάσισαν να εμπλακούν ακόμα πιο ενεργά και με σύμμαχο τις εμπειρίες που είχαν ήδη αποκομίσει και κάποιες οικονομίες που είχαν βάλει στην άκρη, να κάνουν το επόμενο βήμα. Να επεκταθούν στη διαλογή και στην τυποποίηση των οσπρίων, διαθέτοντάς τα παράλληλα στην αγορά ως επώνυμο προϊόν. Η απόφαση αυτή σηματοδότησε και την ίδρυση της Prespa Top Δημητρόπουλος, της εταιρείας δηλαδή που έμελλε να αποτελέσει τη φυσική συνέχεια της ατομικής αγροτικής επιχείρησης του πατέρα τους.

«Το σκεπτικό ήταν να πάρουμε την τύχη στα χέρια μας και να εξελίξουμε την εκμετάλλευση», αναφέρει στην «ΥΧ» ο Μανώλης Δημητρόπουλος, προσθέτοντας ότι «το συσκευαστήριο που στεγάστηκε σε ιδιόκτητο κτήριο είναι αρκετά μεγάλο, ώστε να εξυπηρετεί και την ευρύτερη περιοχή των Πρεσπών». Η δυναμικότητα του διαλογητηρίου που διαθέτει τον πλέον σύγχρονο εξοπλισμό φτάνει τον 1 τόνο οσπρίων/ώρα και η γραμμή παραγωγής, αφού περάσει από το καθαριστήριο, το κόσκινο και τον χρωματοδιαλογέα, καταλήγει στον διαχωρισμό του «σκάρτου» από το «πρώτης ποιότητας» προϊόν. Στη συνέχεια, με αυτοματοποιημένο τρόπο, πραγματοποιούνται η ζύγιση και η τοποθέτηση σε σακιά ή στις μικρότερες συσκευασίες που προορίζονται για τη λιανική. Το κόστος της επένδυσης ανήλθε σε 250.000 ευρώ και εντάχθηκε στα Σχέδια Βελτίωσης.

Τέσσερις κωδικοί με πιπεριά Φλωρίνης

Τη μονάδα αυτή ήρθε να συμπληρώσει ένα εργαστήριο μεταποίησης της κόκκινης πιπεριάς Φλωρίνης, το οποίο ολοκληρώθηκε πρόσφατα και εγκαινιάστηκε με κάθε επισημότητα πριν από λίγες μέρες. Το συγκεκριμένο έργο κόστισε 60.000 ευρώ, υλοποιήθηκε με ίδια κεφάλαια αυτήν τη φορά και ήταν απότοκο της ενασχόλησης της οικογένειας με την καλλιέργεια της πιπεριάς τα τελευταία δύο χρόνια.

«Ξεκινήσαμε συντηρητικά, δειγματίσαμε τα τελικά προϊόντα για να δούμε τι ανταπόκριση θα έχουν και, εν συνεχεία, προχωρήσαμε στην επένδυση», εξηγεί ο Μανώλης Δημητρόπουλος. Η εταιρεία διαθέτει αυτήν τη στιγμή τέσσερις κωδικούς με βάση την πιπεριά: την κλασική Ψητή Πιπεριά Φλωρίνης, την Καβουρδιστή (παραδοσιακή συνταγή της περιοχής) και δύο μαρμελάδες, μια γλυκιά και μια γλυκόξινη.

Ακολουθεί η μεταποίηση οσπρίων

Στα σχέδια της Prespa Top Δημητρόπουλος είναι να προχωρήσει το αμέσως επόμενο διάστημα και στη μεταποίηση του φασολιού. «Είναι κάτι που το σκεφτόμαστε πολύ σοβαρά. Αυτήν τη στιγμή, βρισκόμαστε στη φάση της σύνταξης της μελέτης, προκειμένου να εντάξουμε το έργο σε κάποιο πρόγραμμα, δεδομένου ότι πρόκειται για μια αρκετά μεγάλη επένδυση», σημειώνει ο κ. Δημητρόπουλος. Σε πρώτη φάση, αναμένεται να κυκλοφορήσουν δύο κωδικοί: Έτοιμοι μαγειρεμένοι (με παραδοσιακή τοπική συνταγή) Γίγαντες Πρεσπών και προμαγειρεμένοι, στους οποίους ο καταναλωτής θα μπορεί να προσθέσει τα υπόλοιπα υλικά.

ΕΛΛΗΝΟΠΟΙΗΣΕΙΣ
«Ο καταναλωτής πρέπει να γνωρίζει τι αγοράζει»

Το αγρόκτημα της οικογένειας Δημητρόπουλου εκτείνεται σε 300 στρέμματα και, πέρα από τα δύο αδέρφια, στο εγχείρημα συμμετέχει ενεργά και ο πατέρας τους. Σε χρονιές που η δική τους σοδειά δεν επαρκεί, συνεργάζονται με επιλεγμένους παραγωγούς των Πρεσπών. Μια τέτοια χρονιά είναι και η φετινή, καθώς, όπως εξηγεί ο Μανώλης Δημητρόπουλος, ο παρατεταμένος καύσωνας άφησε το στίγμα του στην παραγωγή.

«Υπολογίζουμε ότι οι ποσότητες φασολιών δεν θα ξεπεράσουν φέτος το 1/3 της περσινής χρονιάς. Αυτό εξηγεί έως έναν βαθμό και την αύξηση των τιμών που βλέπουμε στην αγορά», επισημαίνει. Την ίδια στιγμή, όπως συμπληρώνει, η ζήτηση είναι πολύ ζωηρή και αυτό, κατά τη γνώμη του, είναι ένα στοιχείο που δίνει προοπτική στην καλλιέργεια των οσπρίων.

«Είναι πολύ ενθαρρυντικό ότι η κατανάλωση ανεβαίνει, κάτι που είδαμε και στη διάρκεια της πανδημίας», τονίζει, προσθέτοντας ότι είναι κρίσιμο να αντιμετωπισθούν χρόνιες παθογένειες του χώρου, όπως οι ελληνοποιήσεις. «Είναι σαφές ότι η εγχώρια παραγωγή δεν αρκεί για να καλύψει τη ζήτηση. Το πρόβλημα δεν είναι οι εισαγωγές. Αυτό που ζητάμε εμείς είναι ο καταναλωτής να γνωρίζει κάθε φορά τι αγοράζει. Αυτό, πέρα από τη δική του προστασία και τη σωστή ενημέρωση, εξασφαλίζει και όρους υγιούς ανταγωνισμού», καταλήγει.

 

Πανελλαδική παρουσία και συνεργασίες με τοπικά παντοπωλεία

Παρά το σχετικά μικρό της μέγεθος, η Prespa Top Δημητρόπουλος έχει καταφέρει να είναι παρούσα σχεδόν σε όλη την Ελλάδα. Ο κύριος όγκος των τυποποιημένων προϊόντων της διοχετεύεται στην Αθήνα και σημαντικές ποσότητες στον Βόλο, στη Θεσσαλονίκη, στη Νάξο και στην Κρήτη. Από εκεί και πέρα, μικρότερες ποσότητες διατίθενται σε μεμονωμένες περιοχές, όπως η Κοζάνη.

Στρατηγική επιλογή της επιχείρησης είναι να συνεργάζεται με επιλεγμένα παντοπωλεία, ενώ οι καταναλωτές έχουν τη δυνατότητα να παραγγείλουν και μέσω του e-shop της.

«Είναι δύο κανάλια που λειτουργούν ταυτόχρονα και συμπληρωματικά. Συχνά, οι πελάτες επικοινωνούν μαζί μας για να μάθουν ποιο είναι το κοντινότερο σημείο που μπορούν να βρουν τα προϊόντα μας κι εμείς τους κατευθύνουμε. Μας χαροποιεί ιδιαίτερα που βλέπουμε μια διάθεση στήριξης των τοπικών παντοπωλείων», σχολιάζει ο κ. Δημητρόπουλος. Στόχος της εταιρείας είναι να αντικαταστήσει σταδιακά και στο μέτρο του δυνατού τις κονσέρβες με γυάλινες συσκευασίες.