Το Facebook ένωσε 5.000 παραγωγούς με καταναλωτές

Το πρώτο ψηφιακό marketplace αγροτικών προϊόντων μέσω της πλατφόρμας κοινωνικής δικτύωσης

Hταν αρχές του 2021 όταν ο παραγωγός Θεόδωρος Σιαμαντάς (φωτό δεξιά), που έχει πορτοκάλια και λεμόνια στην Άρτα, συνειδητοποίησε ότι από την πώληση των προϊόντων του για ακόμα μια φορά θα του έμεναν ελάχιστα χρήματα. «Και να φανταστεί κανείς ότι είμαι αυτό που λέμε μεγαλοπαραγωγός, δεν έχω και μικρές ποσότητες», λέει στην «ΥΧ».

Τα έβαλε, λοιπόν, κάτω και υπολόγισε: «Οι έμποροι παίρνουντα Μέρλιν από τους παραγωγούς για 8-10 λεπτά το κιλό και στο σούπερ μάρκετ πωλούνται 80 λεπτά. Το κόστος συσκευασίας και τα μεταφορικά για την Αθήνα είναι περίπου 17 λεπτά. Θα μπορούσα, επομένως, να τα πουλήσω 20 λεπτά και, προσθέτοντας το κόστος μεταφορικών, να φτάσουμε τα 40 λεπτά/κιλό. Με αυτή την τιμή, θα κερδίσω και εγώ, θα επωφεληθούν και οι καταναλωτές που θα αγοράσουν το προϊόν στη μισή τιμή», εξηγεί.

«Υπολόγισα, επίσης, ότι χρειαζόμουν περίπου 2.000 οικογένειες, οι οποίες στο διάστημα Νοεμβρίου- Απριλίου, που είναι η περίοδος πώλησης του πορτοκαλιού, θα αγόραζαν από 50 έως 100 κιλά, ώστε να μπορέσω να διαθέσω τη σοδειά μου».

Με το… καλημέρα 7.000 μέλη

Κάπως έτσι γεννήθηκε στο Facebook η σελίδα «Καινοτόμοι Έλληνες Παραγωγοί και Καταναλωτές». O κ. Σιαμαντάς μίλησε σε μερικούς φίλους για το σχέδιό του και τους ζήτησε να τον στηρίξουν, έπειτα έφτιαξε τη σελίδα και περίμενε…

«Αυτό που ακολούθησε δεν το πίστευα. Το ίδιο βράδυ είχα 150 μέλη και την επόμενη μέρα 250. Μέσα σε έναν μήνα στη σελίδα είχαν εγγραφεί 7.000 μέλη-καταναλωτές», διηγείται.

Τότε ήταν που σκέφτηκε ότι πολλοί ακόμα παραγωγοί θα επιθυμούσαν να ακολουθήσουν τον ίδιο δρόμο και να διαθέσουν τη σοδειά τους απευθείας στους καταναλωτές. Και πάλι μέσω Facebook κάλεσε όποιον ήθελε να «ανεβάσει» τα προϊόντα του με τον όρο να τα πουλά 50% πάνω σε σχέση με τον χονδρέμπορο και 30% φθηνότερα απ’ ό,τι διατίθενται στα σούπερ μάρκετ.

Ειδικά για τα βιολογικά προϊόντα, ο κάθε παραγωγός υποχρεούται να ποστάρει και τη σχετική πιστοποίηση.

«Τόπος συνάντησης»

«Οι παραγωγοί έρχονται οι ίδιοι σε απευθείας συνεννόηση με τους καταναλωτές για την τιμή, την παράδοση και την ποσότητα. Εγώ δεν εμπλέκομαι καθόλου, ο καθένας είναι υπεύθυνος για το προϊόν του», λέει ο Θεόδωρος Σιαμαντάς. «Έχει φτιαχτεί πλέον ένας κοινός τόπος, όπου παραγωγοί και καταναλωτές μπορούν να συναντήσουν ο ένας τον άλλο και να κλείσουν μια συμφωνία», προσθέτει. Σήμερα, η ομάδα έχει περίπου 5.000 μέλη-παραγωγούς και 193.078 μέλη-καταναλωτές.

«Φυσικά, το νούμερο αυτό αλλάζει καθημερινά», επισημαίνει ο κ. Σιαμαντάς. «Ο στόχος είναι εγώ, αλλά και όλοι οι παραγωγοί να καταστούμε βιώσιμοι, γιατί η κατάσταση είναι τραγική», λέει χαρακτηριστικά.

Μέσα στον ενάμιση χρόνο περίπου που λειτουργεί το «σύστημα», πολλοί παραγωγοί έχουν βοηθηθεί. Ένας κτηνοτρόφος από τον Όλυμπο κατάφερε να διαθέσει 5 τόνους φέτας και, όπως λέει ο ίδιος, σώθηκε οικονομικά, προσέλαβε κόσμο και αγόρασε περισσότερα ζώα. Παραγωγός με αμύγδαλα από τη Λάρισα πούλησε τη σοδειά του έναντι 10 ευρώ/κιλό σε καταναλωτές, ενώ ο έμπορος του έδινε 4 ευρώ.