Γ. Κριτσωτάκης: Από την Ένωση Δωδεκανήσου στα φυτικά καλλυντικά

Μια νεοσύστατη ελληνική εταιρεία καλλυντικών, με ιστορία μόλις 1,5 έτους, έχει κατορθώσει να βάλει τα προϊόντα της στα ελβετικά φαρμακεία και έχει φτάσει να δέχεται παραγγελίες μέχρι και από τη Νέα Ζηλανδία.

Γ. Κριτσωτάκης: Από την Ένωση Δωδεκανήσου στα φυτικά καλλυντικά

Ο λόγος για την εταιρεία «Aeolis» (Αιολίς), που έχει έδρα στην Αθήνα, εγκαταστάσεις τόσο στη Ρόδο όσο και την Κρήτη και έχει πάρει το όνομά της από τους «Αιολείς», μια από τις φυλές της αρχαίας Ελλάδας. Διευθύνων σύμβουλος της επιχείρησης είναι ο άλλοτε διευθυντής της Ένωσης Αγροτικών Συνεταιρισμών Δωδεκανήσου, Γιώργος Κριτσωτάκης. Τα στελέχη της επιχείρησης έχουν καταφέρει μέσα σε ελάχιστο χρονικό διάστημα να ανοίξουν τη στρόφιγγα των εξαγωγών στο φυτικό καλλυντικό και έως το καλοκαίρι ετοιμάζονται να παρουσιάσουν 18 νέα προϊόντα στην αγορά.

«Η Ελλάδα έχει μια από τις πιο πλούσιες χλωρίδες παγκοσμίως. Το σύμπλεγμα των χιλιάδων νησιών της έχει ιδιαιτερότητες και μοναδικά μικροκλίματα, που ευνοούν την ανάπτυξη φαρμακευτικών φυτών και βοτάνων, εκ των οποίων μερικά είναι γνωστά ήδη από την αρχαιότητα», εξηγεί στην «ΥΧ» ο κ. Κριτσωτάκης, ο οποίος, προτού δραστηριοποιηθεί στο ελαιόλαδο και το κρασί, είχε ασχοληθεί συστηματικά με τον καπνό. Σπούδασε στο Γεωπονικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, έκανε μεταπτυχιακές σπουδές στα Πανεπιστήμια Duke και Hkust πάνω στις βιολογικές καλλιέργειες και δούλεψε σε ξένες εταιρείες της Ευρώπης, της Ασίας και της Αμερικής.

Στα βήματα των «μεγάλων»

Αφορμή για να δημιουργηθεί η εταιρεία στάθηκε η συγκυρία που συνένωσε διαφορετικά μυαλά με κοινό στόχο: «Η Ελλάδα έχει τεχνογνωσία άνω των 30 ετών στη χρήση φυτικών εκχυλισμάτων, λόγω του Κορρέ και της Apivita, εταιρείες με σημαντικά αποτελέσματα στη διεθνή αγορά», λέει. Σήμερα, η εταιρεία «Aeolis» έχει τζίρο άνω των 100.000 ευρώ και το μέγεθός της διαρκώς μεγαλώνει, λόγω των εξαγωγών.

Οι μόνες πρώτες ύλες που φέρνει από το εξωτερικό είναι λάδι argan, από το Μαρόκο της Αφρικής, wild yam από την Αμερική, cyathea cumngii από τη Νέα Ζηλανδία και πράσινο τσάι, τα οποία χρησιμοποιούνται κατά κόρον στη βιομηχανία καλλυντικών. Όπως εξηγεί, υπάρχουν συστατικά που δεν παράγονται εδώ, ενώ δύσκολη είναι η αναζήτηση ξύλου κέδρου (σ.σ. τα δάση κέδρων στην Ελλάδα θεωρούνται κατά κανόνα προστατευόμενο είδος). Τα καλλυντικά της εταιρείας φτιάχνονται από βιολογικό λάδι, θυμάρι, φασκόμηλο, δάφνη, μαντζουράνα, ιπποφαές, μέντα, λεμόνι, ηλίανθο, δεντρολίβανο, αμύγδαλο, καλέντουλα, αλλά και από προϊόντα της κυψέλης: μέλι, βασιλικό πολτό, πρόπολη.

Επόμενο βήμα οι συνεργασίες με πιστοποιημένους Έλληνες καλλιεργητές

Ο κύριος όγκος των καλλυντικών που διακινούνται μέσω του καναλιού του φαρμακείου, αφορά προϊόντα που παράγονται στην ελληνική ύπαιθρο όχι με απευθείας συνεργασία με τους παραγωγούς, αλλά μέσω πιστοποιημένου εργαστηρίου, με στόχο να εκμηδενιστεί ο κίνδυνος χρήσης αλλεργιογόνων ουσιών. Η εταιρεία έχει ως πρώτο στόχο να σταθεροποιηθεί στην αγορά και στη συνέχεια να προχωρήσει σε συνεργασίες και με Έλληνες παραγωγούς, που ενδιαφέρονται να παραγάγουν πιστοποιημένα βιολογικά φυτικά προϊόντα ή βιολογικά προϊόντα κυψέλης.

Η παραγωγή της εταιρείας απορροφάται, εκτός από την Αθήνα, την Κρήτη κ.ά., στις ΗΠΑ, τη Φινλανδία, την Αυστραλία, τη Νέα Ζηλανδία κ.ά. Το βιολογικό λάδι, λέει ο κ. Κριτσωτάκης, έχει εκπληκτική εφαρμογή στην αγροβιομηχανία καλλυντικού, διότι είναι βάση για κρέμες και προϊόντα που αφορούν μαλλιά, πρόσωπο, σώμα, νύχια κ.ά. Χρησιμοποιεί την τελευταία λέξη της τεχνολογίας με βλαστοκύτταρα φυτών, ενώ τώρα ετοιμάζεται να βγάλει νέα προϊόντα στην αγορά προϊόντα με πρώτη ύλη, κυρίως το βιολογικό ρόδι. Ο κύριος όγκος της κατευθύνεται στις εξαγωγές, πάλι μέσω του καναλιού του φαρμακείου, που έχει αποδείξει ότι είναι μεταξένιος δρόμος για την ελληνική αγορά.