Γρεβενά: Παρουσίαση μελέτης-ταυτότητας της «μανιταροπρωτεύουσας» ως παγκόσμιου προορισμού μανιταριών και τρούφας

26/11/2025
3' διάβασμα
grevena-parousiasi-meletis-taftotitas-tis-manitaroprotevousas-os-pagkosmiou-proorismou-manitarion-kai-troufas-367704

Με φόντο την πλούσια φύση της Πίνδου και την αδιαμφισβήτητη ταυτότητα των Γρεβενών ως «μανιταροπρωτεύουσα» της Ελλάδας και των Βαλκανίων, παρουσιάστηκε η νέα μελέτη ενίσχυσης και ανάπτυξης πρωτοβουλιών για την τουριστική ανάδειξη της περιοχής ως διεθνώς αναγνωρίσιμου παραγωγού μανιταριών και τρούφας. Στο επίκεντρο της παρουσίασης της μελέτης ήταν ο γενικός διευθυντής της ΑΝΚΟ Δυτικής Μακεδονίας, Αναστάσιος Σιδηρόπουλος, ο οποίος έθεσε το όραμα που καθοδηγεί συγκεκριμένες δράσεις, προκειμένου να ταυτιστεί η πόλη σε διεθνές επίπεδο με το άγριο μανιτάρι και το αντίστροφο.

Από την αυθεντικότητα στην παγκόσμια ταυτότητα

Η μελέτη στοχεύει στη δημιουργία μιας συνεκτικής, αναγνωρίσιμης και βιώσιμης ταυτότητας προορισμού, όπου τα Γρεβενά θα ταυτίζονται διεθνώς με το άγριο μανιτάρι και την τρούφα. Όπως χαρακτηριστικά λέει ο κ. Σιδηρόπουλος, «όποιος σκέφτεται το αυθεντικό μανιτάρι να έχει top of mind τα Γρεβενά και όποιος σκέφτεται τα Γρεβενά να γνωρίζει για την έντονη φυσική παραγωγή μανιταριών και τρούφας».

Η στρατηγική βασίζεται στη δημιουργία του λεγόμενου «wallpaper effect»: Μια ενιαία, συνεπή εικόνα, που θα διαχέεται σε κάθε σημείο επαφής με τον επισκέπτη, από την επικοινωνία έως την εμπειρία πεδίου. Έτσι, η μελέτη, σύμφωνα με τον γενικό διευθυντή της ΑΝΚΟ, προτείνει ένα πλέγμα δράσεων που συνδυάζει εκπαίδευση και πιστοποίηση συλλεκτών, συνεργασία με πανεπιστήμια για έρευνα και καταγραφή ειδών, δημιουργία μόνιμων ζωνών μανιταροτουρισμού και περιπατητικών διαδρομών, ανάπτυξη e-shop και τοπικού e-book γαστρονομίας, θερμοκοιτίδα επιχειρήσεων για καλλυντικά, superfoods και φάρμακα, αλλά και εκπαίδευση σκύλων για ανεύρεση εδώδιμης τρούφας. Παράλληλα, προτείνεται η αξιοποίηση της κυκλικής οικονομίας με χρήση υπολειμμάτων μανιταριών, καλλιέργεια σε αγροτικά απόβλητα και επαναχρησιμοποίηση συσκευασιών και υλικών.

Η στρατηγική δημιουργία brand

Όπως επισημαίνεται στη μελέτη, η δημιουργία μιας ισχυρής ταυτότητας προορισμού δεν είναι απλώς επικοινωνιακή επιλογή, αλλά στρατηγική ανάγκη. Σύμφωνα με τον κ. Σιδηρόπουλο, η στρατηγική αυτή διαφοροποιεί τα Γρεβενά από τον ανταγωνισμό, δημιουργεί συναισθηματική σύνδεση με τον επισκέπτη, ενισχύει τη φήμη και την αξιοπιστία και οδηγεί σε οικονομική ανάπτυξη και βιωσιμότητα.
Η πρόταση δεν περιορίζεται σε τουριστική αξιοποίηση. Το μανιτάρι αναδεικνύεται ως πολιτισμικό σύμβολο, ως φορέας αυθεντικότητας, ιστορικότητας και βιωματικής εμπειρίας.

Πλεονεκτήματα και αδυναμίες

Στη μελέτη ανάλυσης αναφέρονται οι αδυναμίες, αλλά και τα πλεονεκτήματα του σχετικού εγχειρήματος. Στα θετικά καταγράφονται το μοναδικό φυσικό τοπίο και οι δυνατότητες αξιοποίησης-συσχετισμού με εναλλακτικές μορφές τουρισμού, διατοπικές συνεργασίες με όμορες περιοχές, διερεύνηση συνεργασιών και αξιοποίηση επιχειρηματικών ευκαιριών σε συνάρτηση με τα χρηματοδοτικά εργαλεία που έχουν δοθεί στη Δυτική Μακεδονία κ.ά. Ωστόσο, σχετικά εμπόδια για τη διεθνή ταύτιση της πόλης με τα μανιτάρια και την τρούφα θα μπορούσαν να είναι οι περιορισμένες τουριστικές και άλλες υποδομές, η έντονη δημογραφική συρρίκνωση και γήρανση του πληθυσμού, η ελλιπής οργάνωση στον πρωτογενή τομέα, η ελλιπής πιστοποίηση προϊόντων, branding και στρατηγικού marketing, η περιορισμένη εξαγωγική δύναμη κ.λπ.

ΓΡΑΦΤΗΚΕ ΑΠΟ: