Η διαφήμιση στην υπηρεσία της υγιεινής διατροφής

Εάν προβάλλεται ως «κανονική» η κατανάλωση σνακς, γιατί όχι και λαχανικών;

Η διαφήμιση στην υπηρεσία της υγιεινής διατροφής

Οι διαφημιστές είναι ειδικοί στο να μας πείθουν να καταναλώνουμε μπέργκερς, τσιπς και αναψυκτικά, αλλά τι θα γινόταν εάν προσπαθούσαν να μας πουλήσουν κάτι πιο υγιεινό; Σε αυτό επικεντρώνεται άρθρο του BBC News, με τίτλο «μπορεί η βιομηχανία της διαφήμισης να μας πείσει να τρώμε περισσότερα λαχανικά;».

Κατά τη δεκαετία του ‘30, τα κόμικς με ήρωα τον Ποπάυ, που… κατεβάζοντας μια γερή μπουκιά σπανάκι κατατρόπωνε τον γιγάντιο αντίπαλό του Βρούτο, οι πωλήσεις σε σπανάκι στις ΗΠΑ εκτινάχτηκαν κατά 30%.

Σύμφωνα με τον πρώην διαφημιστή Dan Parker, ο οποίος εργάστηκε για 20 χρόνια για λογαριασμό της McDonald’s και της Coca-Cola, πρέπει για άλλη μια φορά «να παρατάξουμε το οπλοστάσιο της βιομηχανίας της διαφήμισης στη μάχη για πιο υγιεινή διατροφή». Σε αυτό το πλαίσιο, εργάστηκε για τη διαφημιστική καμπάνια Peas Please, για την προώθηση της πώλησης αρακά, με τη συνεργασία δυο αναγνωρίσιμων σεφ. Ο στόχος ήταν να ξεδιπλωθεί μια καμπάνια που θα άλλαζε ριζικά την αντίληψη του κοινού για τα λαχανικά.

Σε μια κομβική στιγμή της ζωής του, όταν ανακάλυψε ότι έπασχε από διαβήτη, συνειδητοποίησε πως τα μαθήματα που είχε πάρει προωθώντας διαφημιστικά αναψυκτικά, μπέργκερς και τσιπς, μπορούσαν να το βοηθήσουν να ανατρέψει την εικόνα και να μας πείσει να τρώμε πιο υγιεινά. Έτσι, έκλεισε την εταιρεία του και συνέστησε έναν νέο οργανισμό, το Living Loud, μαζί με άλλους συνεργάτες από τον χώρο της διαφήμισης.

Μιλώντας για τις τακτικές που εφαρμόζει η διαφήμιση, δίνει έμφαση σε δύο από αυτές. Πρώτον, στο να κάνουν την κατανάλωση του προϊόντος που προωθείται να φαίνεται «κανονική» και «φυσιολογική», όπως το να μην παρακολουθείς τηλεόραση χωρίς σνακ στο χέρι. «Εάν η διαφήμιση μπορεί να κάνει αυτές τις συνήθειες να φαίνονται φυσιολογικές, δεν υπάρχει λόγος να μην μπορούν να κάνουν το ίδιο με μια μερίδια λαχανικών στο πιάτο μας», αναφέρει χαρακτηριστικά. Δεύτερον, στην κινητοποίηση του συναισθήματος. Όπως επισημαίνει, «εάν είσαι σε κάποια συναισθηματική κατάσταση, είσαι πιο ευαίσθητος σε μηνύματα που απευθύνονται στο υποσυνείδητο, είναι πιο εύκολο να επηρεαστείς και να αγοράσεις χωρίς να δίνεις προσοχή στο περιεχόμενο του προϊόντος διατροφής ή στο κόστος». Συχνά μάλιστα, όπως τονίζει, η διαφήμιση προκαλεί συναισθήματα διακριτικά.