Η καινοτομία στην «ΥΧ»: Οι τρεις πρωτότυπες ιδέες που ξεχώρισαν από το ελληνικό οικοσύστημα των startups

Η ανάδειξη της νεοφυούς επιχειρηματικότητας αποτελεί βασικό πυλώνα της «ΥΧ» στην πολυετή πορεία της
06/06/2025
6' διάβασμα
i-kainotomia-stin-ych-oi-treis-prototypes-idees-pou-xechorisan-apo-to-elliniko-oikosystima-ton-startups-256204

Σε μια εποχή που η επισιτιστική ασφάλεια, η βιώσιμη γεωργία και οι έξυπνες τεχνολογικές λύσεις βρίσκονται στο προσκήνιο, οι αγροδιατροφικές startups φέρνουν στο τραπέζι νέα εργαλεία, προσεγγίσεις και επιχειρηματικά μοντέλα, συνδέοντας την πρωτογενή παραγωγή με την ψηφιακή εποχή και την παγκόσμια αγορά. Από την πρώτη στιγμή λειτουργίας της, η «Ύπαιθρος Χώρα» έχει θέσει ως βασικό άξονα την ανάδειξη ανθρώπων οι οποίοι τολμούν να πάρουν το ρίσκο της επιχειρηματικότητας σε έναν δύσκολο, αλλά παράλληλα δυναμικό κλάδο, όπως ο αγροδιατροφικός. Στις αμέτρητες σελίδες των 500 φύλλων της, η «ΥΧ» έχει δώσει βήμα σε καινοτόμες δραστηριότητες που έχουν ως σκοπό τον εκσυγχρονισμό του αγροδιατροφικού τομέα. Στο παρόν κείμενο, ξεχωρίζουμε μερικές από τις πιο πρωτότυπες ιδέες που έχουν κεντρίσει το ενδιαφέρον μας, μέσα από την πολύχρονη περιήγησή μας στο οικοσύστημα των ελληνικών startups.

Neurohive: Εκσυγχρονισμός της αιγοπροβατοτροφίας μέσω της κτηνοτροφίας ακριβείας

Μια νεοφυής επιχείρηση δίνει στους κτηνοτρόφους της Ελλάδας τη δυνατότητα να βελτιώσουν την αποδοτικότητα της εκμετάλλευσής τους και να διασφαλίσουν την υγεία και την ευζωία των ζώων τους μέσω της κτηνοτροφίας ακριβείας. Ο Κωνσταντίνος Θεμιστοκλέους, κτηνίατρος με διδακτορικό στα παραγωγικά ζώα, και ο Ξενοφών Σπαφαρίδης, ηλεκτρολόγος μηχανικός, ένωσαν τις γνώσεις τους, μα πάνω από όλα την επιθυμία τους για εκσυγχρονισμό της αιγοπροβατοτροφίας σε μία νεοφυή επιχείρηση, τη Neurohive, η οποία έχει αναπτύξει την τεχνολογία του «Digital Farmer» ή, αλλιώς, του «Ψηφιακού Κτηνοτρόφου».

Πιο συγκεκριμένα, μέσα από αισθητήρες, αυτοματοποιείται η καταγραφή πληροφοριών παραγωγικής απόδοσης, υγείας των ζώων και περιβάλλοντος της φάρμας. Τα δεδομένα αυτά μεταφέρονται και αποθηκεύονται σε μία βάση, χωρίς να χρειάζεται ανθρώπινη παρέμβαση, χάρη στην τεχνολογία νέφους (cloud). Μέσα από μία εφαρμογή για smartphone, tablet και Η/Υ, η Neurohive δίνει στον κτηνοτρόφο εξατομικευμένη εικόνα για κάθε ζώο του, αλλά και αναλύσεις για ολόκληρο το κοπάδι, με ασύγκριτη ακρίβεια σε σχέση με τις πρακτικές που εφαρμόζονταν μέχρι σήμερα. Η Neurohive επενδύει στους σύγχρονους κτηνοτρόφους προβάτων και αιγών. Στους ανθρώπους, δηλαδή, που με διαρκή ενημέρωση, τεχνογνωσία και όραμα θέλουν να μετασχηματίσουν την εκτροφή τους σε μια βιώσιμη και σύγχρονη επιχείρηση.

CityCrop: Υδροπονική καλλιέργεια σε ελληνικά σούπερ μάρκετ

Μια εταιρεία αγροτικής τεχνολογίας το 2015 οραματίστηκε να προσφέρει στους Έλληνες καταναλωτές τη δυνατότητα να καλλιεργούν οι ίδιοι στο σπίτι τους λαχανικά και βότανα σε μία κλειστού τύπου συσκευή υδροπονικής καλλιέργειας. Σήμερα, εκτός από την οικιακή συσκευή, έχει δημιουργήσει και την επαγγελματική, την οποία έχει εγκαταστήσει σε σούπερ μάρκετ της Ελλάδας. Η εταιρεία CityCrop, η οποία δημιουργήθηκε από τον Χρήστο Ραυτογιάννη, χρησιμοποιεί ένα υβριδικό μοντέλο, στο οποίο μεγαλώνει τα φυτά μέχρι το 70% στις δικές της εγκαταστάσεις και έπειτα τα μεταφέρει στις συσκευές που έχει τοποθετήσει στα καταστήματα, για να ολοκληρωθεί η ανάπτυξή τους. Με αυτόν τον τρόπο, καταφέρνει να καλύψει τη ζήτηση που υπάρχει και να προσφέρει το πιο φρέσκο προϊόν στην κατηγορία του, καθώς, μόλις το φυτό είναι έτοιμο, μεταφέρεται στο stand, έτοιμο προς πώληση. Επίσης, μέσω της τεχνολογίας της έχει μηδενικά απόβλητα, καθώς δεν πετιέται τίποτα. Ό,τι μένει μέσα στη συσκευή, θα συνεχίσει να μεγαλώνει και να αναπτύσσεται κανονικά, χωρίς να χαλάσει, τη στιγμή που τα σούπερ μάρκετ στα είδη μαναβικής έχουν πολλές καταστροφές, της τάξης του 30%-40% των προϊόντων. Η εταιρεία δίνει στους καταναλωτές τη δυνατότητα να καλλιεργήσουν και στο σπίτι τους τα φυτά που επιθυμούν. Η συσκευή για οικιακή χρήση διατίθεται σε τρία μεγέθη: Micro, One και Twin.

GoNut: Αράπικο φιστίκι και άλλοι ξηροί καρποί μετατρέπονται με φυσικό τρόπο σε βούτυρο

Η πρωτοπορία, το ρίσκο, αλλά και τα σταθερά βήματα βρίσκονται ανάμεσα στα συστατικά της επιχειρηματικής επιτυχίας της Δήμητρας Τσιαμπόκαλου και του Αχιλλέα Γκουτζάνη, οι οποίοι το 2016 πήραν την απόφαση να αφήσουν την Αθήνα και την επαγγελματική τους δραστηριότητα και να μετακομίσουν στη Λιβαδειά. Είχαν αποφασίσει ότι θα ασχοληθούν με τον πρωτογενή τομέα και την καλλιέργεια της γης, εφόσον υπήρχαν διαθέσιμα στρέμματα από την οικογένεια του Αχιλλέα στο χωριό Παύλο Βοιωτίας. Έτσι, λοιπόν, άρχισαν να κάνουν έρευνα για τις πιθανές καλλιέργειες και κάποια στιγμή διάβασαν για το αράπικο φιστίκι και το γεγονός ότι μόνο το 5% που καταναλωνόταν στην Ελλάδα ήταν ελληνικό, το υπόλοιπο ήταν εισαγόμενο.

Επομένως, μετά το αρχικό ρίσκο και τη μετάβαση από την Αθήνα στην επαρχία, η Δήμητρα και ο Αχιλλέας δημιούργησαν την εταιρεία GoNut, μέσω της οποίας μεταποιούν το αράπικο φιστίκι σε βούτυρο για την παραγωγή φιστικοβούτυρου, ενώ προμηθεύονται και άλλους ξηρούς καρπούς από επιλεγμένους παραγωγούς, τους οποίους επεξεργάζονται οι ίδιοι για την παραγωγή και την τυποποίηση βουτύρων ξηρών καρπών χωρίς πρόσθετα ζάχαρης, αλλά με φυσικά γλυκαντικά. Η γκάμα των προϊόντων τους περιλαμβάνει, επίσης, αποξηραμένα φρούτα, μαρμελάδες, μέλι-μελάσα και ταχίνι. Τα προϊόντα της GoNut μπορεί να τα βρει κάθε ενδιαφερόμενος στο eshop gonut.gr και στο φυσικό κατάστημα που έχουν δημιουργήσει η Δήμητρα και ο Αχιλλέας στη Λιβαδειά.