Ήλια Γάγγου (Διευθ. Σύμβουλος Medilco Hellas): «Η επιλογή λιπάσματος είναι μια επένδυση επί αποδώσει»

Νέα προϊόντα και υπηρεσίες μέσω των οποίων η Medilco Hellas θα είναι σε θέση να προσφέρει στους Έλληνες καλλιεργητές ακόμα περισσότερες λύσεις υψηλής προστιθέμενης αξίας προαναγγέλλει, μέσω της αποκλειστικής συνέντευξης που παραχώρησε στην «ΥΧ», η διευθύνουσα σύμβουλος της εταιρείας, Ήλια Γάγγου.

Η ίδια εξηγεί ακόμα την έννοια «επένδυση επί αποδώσει», με την οποία επιχειρεί να μπολιάσει τους Έλληνες παραγωγούς, αλλά και τους λόγους που, κατά τη γνώμη της, η Medilco Ηellas βρίσκεται σε πλεονεκτική θέση, ώστε να ανταποκριθεί στις προκλήσεις με τις οποίες βρίσκονται αντιμέτωπες οι επιχειρήσεις λιπασμάτων.

Συνέντευξη στον Γιάννη Τσατσάκη

Kυρία Γάγγου, η Medilco Ηellas αγγίζει πλέον τα 30 χρόνια ζωής. Ποιες είναι οι βασικές αρχές με τις οποίες έχει πορευτεί σε αυτήν τη διαδρομή;

Στη Μedilco Ηellas μοιραζόμαστε την αγάπη και την τεχνογνωσία μας τα τελευταία 28 χρόνια με τον αγροτικό κλάδο. Τι σημαίνει αυτό; Ότι από την απελευθέρωση της αγοράς λιπασμάτων στην Ελλάδα, προμηθεύουμε την ελληνική γεωργία, από τις βιομηχανίες λιπασμάτων μέχρι τα γεωπονικά καταστήματα, με πρώτες ύλες και προϊόντα θρέψης άριστης ποιότητας και προηγμένης τεχνολογίας.

Στόχος μας είναι η εκπαίδευση του επαγγελματία καλλιεργητή, η μεταλαμπάδευση της έννοιας «επένδυση επί αποδώσει» και η παροχή ολοκληρωμένων προτάσεων και λύσεων στοχευμένης θρέψης. Προτάσεων που δίνουν πραγματικά λύσεις στις ανάγκες τις αγοράς του σήμερα και του αύριο.

Όντας παραγωγοί φωσφόρου και καλίου, ως αποκλειστικό δίκτυο της ICL, στη Medilco δεν αρκούμαστε στο να είμαστε απλά ανταγωνιστικοί στην αγορά. Στόχος μας είναι να συμβάλουμε πραγματικά στη δημιουργία αξίας του τελικού προϊόντος και στη βελτίωση του εισοδήματος του παραγωγού. Πιστοί στη φιλοσοφία μας, επιλέγουμε ό,τι κάνουμε να το κάνουμε διαφορετικά, να καινοτομούμε και μέσω της διαφοροποίησης να επωφελούνται οι συνεργάτες και το δίκτυό μας.

Ευρισκόμενοι στο κατώφλι μιας νέας δεκαετίας, ποια είναι τα μελλοντικά σχέδια της Medilco Hellas;

Προσωπικά και επιχειρηματικά, τα στοιχήματα και οι προκλήσεις είναι πολλά. Αυτό που μπορώ να πω με σιγουριά είναι ότι θα είναι μια κομβική δεκαετία σε εθνικό και παγκόσμιο επίπεδο στο κομμάτι της θρέψης. Σε προσωπικό επίπεδο, νιώθω ότι μπαίνω σε μια από τις πιο δημιουργικές δεκαετίες της ζωής μου. Τι σημαίνει αυτό επιχειρηματικά για τη Medilco; Νέες καινοτομίες, νέες επενδύσεις, νέα προϊόντα, νέα άτομα και νέες συνεργασίες, πρότζεκτ που έχουν ήδη ξεκινήσει και άλλα που θα ανακοινωθούν εν καιρώ. Στην παγκοσμιοποιημενη πλέον αγορά που δραστηριοποιούμαστε, μια αγορά που συνεχώς αλλάζει, όπως και οι ανάγκες, η αλλαγή είναι απαραίτητη, εάν θέλεις να επιβιώσεις.

Στη δική μας περίπτωση, όμως, είναι κάτι παραπάνω, είναι η υλοποίηση ενός «ονείρου», του πατέρα μου Μιχαήλ Γάγγου (ιδρυτή της εταιρείας) και του δικού μου που μας οδηγεί. Μπορεί να ακούγεται ρομαντικό στον ανδροκρατούμενο χώρο που δραστηριοποιούμαστε, αλλά εμείς στη Medilco αισθανόμαστε ότι δουλεύουμε για έναν απώτερο σκοπό: για την επάρκεια (ποσοτική και ποιοτική) της τροφής, της δικής μας και των παιδιών μας. Στελεχώνουμε την οικογένεια της Medilco με άτομα ταλαντούχα που μοιράζονται το ίδιο πάθος με εμάς, προσπαθούμε συνεχώς να καινοτομούμε και να κάνουμε τη διαφορά με τον δικό μας τρόπο.

Πιστεύουμε ότι η πολυετής εμπειρία της Medilco στην ελληνική αγορά, με τη τεχνογνωσία της ΙCL και τη σταθερή και άριστη ποιότητα των πρώτων υλών από τα δικά μας ορυχεία μπορεί αφενός να προσαρμοστεί στις περιβαλλοντικές, νομοθετικές, καλλιεργητικές προκλήσεις του μέλλοντος, αλλά και να δώσει λύσεις που πραγματικά θα συνεισφέρουν στην ελληνική γεωργία, προσδίδοντας αξία στο τελικό προϊόν και ενισχύοντας το εισόδημα του παραγωγού.

Ποιες είναι, κατά τη γνώμη σας, οι πιο ενδιαφέρουσες εξελίξεις στον χώρο της θρέψης, οι οποίες θα μπορούσαν να ιδωθούν και ως προκλήσεις για τον κλάδο;

Σίγουρα ο Νέος Κανονισμός Λιπασμάτων (Καν.1009/2019) που αντικαθιστά τον παλαιό 2003/2003 και προβλέπει τρία χρόνια ως μεταβατικό στάδιο για την εφαρμογή του θα απασχολήσει τους εμπλεκόμενους στον χώρο. Οι κυριότερες αλλαγές στη φιλοσοφία του νέου κανονιστικού πλαισίου, σε σχέση με το προηγούμενο, είναι ότι: Προάγει την κυκλική οικονομία και περιλαμβάνει όρους και προϋποθέσεις κυκλοφορίας όλων των κατηγοριών προϊόντων λίπανσης που κυκλοφορούν στην αγορά, σε αντίθεση με τον προηγούμενο κανονισμό που περιελάμβανε μόνο τα ανόργανα λιπάσματα.

Πρώτη φορά βλέπουμε να ορίζεται τι είναι προϊόν λίπανσης, από ποια συστατικά υλικά μπορούν αποκλειστικά να αποτελούνται τα προϊόντα λίπανσης, καθώς επίσης συγκεκριμένες προδιαγραφές και απαιτήσεις, για κάθε κατηγορία προϊόντος λίπανσης και για κάθε κατηγορία συστατικών υλικών, τόσο ως προς την περιεκτικότητά τους σε θρεπτικά στοιχεία, όσο και ως προς τους στόχους της αποδοτικότητάς τους στη θρέψη φυτών.

Σε παγκόσμιο επίπεδο, λαμβάνοντας υπόψη τις σημαντικότερες τάσεις, ήτοι τους ρυθμούς που αυξάνεται ο πληθυσμός, τη μείωση των καλλιεργήσιμων εκτάσεων, τα ταλαιπωρημένα εδάφη, τις εκτάσεις που χρησιμοποιούνται για βιοκαύσιμα, τη βελτιωμένη ποιότητα ζωής των αναπτυσσομένων χωρών και τους περιβαλλοντολογικούς περιορισμούς, είναι προφανές ότι η επάρκεια της τροφής θα αποτελέσει ένα πολύ σημαντικό πρόβλημα. Η επάρκεια μπορεί να εξασφαλιστεί μόνο με την ορθολογική χρήση λιπασμάτων και πιο συγκεκριμένα λιπασμάτων που αποτελούν αποτέλεσμα έρευνας και ανάπτυξης.

Τα προϊόντα με τα οποία στηρίζουμε την ελληνική αγορά είναι αποτέλεσμα ερευνών ετών από τα ερευνητικά κέντρα της ICL στο Ισραήλ και στην Ολλανδία και όχι απλά προϊόντα ανάμειξης. Έχουμε ήδη δέκα τεχνολογίες πατενταρισμένες που βασίζονται στην έννοια της επένδυσης επί αποδώσει και δίνουν λύσεις στον επαγγελματία καλλιεργητή.

Τα τελευταία χρόνια γίνεται πολύς λόγος για την υπολίπανση των εδαφών στη χώρα μας. Πρόκειται όντως για κάτι τέτοιο ή μήπως αυτό που βλέπουμε είναι η… αντιστροφή της τάσης υπερλίπανσης των προηγούμενων χρόνων;

Φρόνιμο είναι οι παραγωγοί και τελικοί χρήστες να λιπαίνουν με βάση τις αρχές τις ορθολογικής λίπανσης. Δηλαδή, να εφαρμόζουν το κατάλληλο λίπασμα, στην κατάλληλη ποσότητα, την κατάλληλη χρονική στιγμή με τον κατάλληλο τρόπο.

Να προβαίνουν σε αναλύσεις εδάφους, νερού και φυλλοδιαγνωστικές, ώστε να παρέχουν στο φυτό τα θρεπτικά στοιχεία που πραγματικά έχει ανάγκη και με προϊόντα και τρόπο που μπορούν να απορροφηθούν από αυτό. Να αναζητούν προϊόντα θρέψης που πραγματικά δίνουν λύσεις στις ανάγκες της καλλιέργειάς τους. Όταν ένα λίπασμα έχει τεχνολογία, σημαίνει συνήθως ότι η εφαρμογή του συνίσταται σε λιγότερη δοσολογία ή εφαρμογές με καλύτερα αποτελέσματα. Περισσότερη σημασία θα έπρεπε να δίνεται στα θρεπτικά στοιχεία που έχουν ανάγκη τα φυτά και κατά πόσο αυτά είναι αφομοιώσιμα από το φυτό. Τέλος, ας μην ξεχνάμε ότι το φυτό είναι ένας ζωντανός οργανισμός και χρειάζεται συνεχώς τροφή, όπως ο άνθρωπος και το ζώο. Η αποχή λίπανσης εγκυμονεί προβλήματα που δεν αναπληρώνονται γρήγορα ούτε εύκολα, αλλά εξασθενούν το φυτό.

 Έχει ανοίξει μια μεγάλη κουβέντα για το κόστος των εισροών, μεταξύ αυτών και των λιπασμάτων, και τον βαθμό που οι Έλληνες αγρότες μπορούν να ανταποκριθούν σε αυτό, σε μια περίοδο που το εισόδημά τους συμπιέζεται. Τελικά, το λίπασμα είναι ακριβό στην Ελλάδα και, αν ναι, με ποιους τρόπους μπορεί να γίνει πιο προσιτό στον παραγωγό;

 Η βελτίωση του εισοδήματος του παραγωγού θα έπρεπε να είναι η αφετηρία όλων των ενεργειών όλων των εμπλεκομένων. Για τον σκοπό αυτόν σίγουρα θα πρέπει να γίνουν αλλαγές σε πολιτικό, φορολογικό, εμπορικό, εξαγωγικό και προωθητικό επίπεδο, καθώς και να ενισχυθεί η συνεργασία της πολιτικής ηγεσίας με τα πανεπιστήμια, τους παραγωγούς και εμπόρους λιπασμάτων και τους καλλιεργητές. Δεν θα πρέπει να ξεχνάμε ότι, κατά κοινή ομολογία, το λίπασμα παραδοσιακά αποτελεί το μικρότερο μερίδιο στο συνολικό κόστος των καλλιεργειών. Πιο συγκεκριμένα, δεν ξεπερνάει ως κόστος το 5%-7%, αποτελώντας με μεγάλη διαφορά τη λιγότερο κοστοβόρα εισροή.

Η δέσμευσή μας ως Medilco, όμως, είναι η στήριξη του παραγωγού, η συμβολή μας στη βελτίωση του εισοδήματός του σήμερα και όχι όταν και αν γίνουν αυτές οι φορολογικοοικονομικές αλλαγές που θα θέλαμε. Εστιάζουμε, λοιπόν, στην αύξηση του εισοδήματος του παραγωγού και προτείνουμε λύσεις θρέψης που θα δώσουν σήμερα πρωιμότητα στην καλλιέργεια, προστιθέμενη αξία στο προϊόν και παράλληλα θα αυξήσουν την ποσότητα, θα βελτιώσουν την ποιότητα και τη διατηρησιμότητα του τελικού προϊόντος.

Δεν ξεχνάμε ότι απευθυνόμαστε σε επαγγελματίες καλλιεργητές που συντηρούν οικογένειες και όχι σε ερασιτέχνες. Είναι υποχρέωσή μας να δημιουργούμε αξία στο τελικό προϊόν για αυτούς, έτσι ώστε να όχι μόνο να συντηρούν τις οικογένειές τους αξιοπρεπώς, αλλά και οι επόμενες γενιές να θέλουν να ασχοληθούν με τη γεωργία.

Ποιο είναι, κατά τη γνώμη σας, το μοντέλο ανάπτυξης που «ταιριάζει» στην ελληνική γεωργία και με ποιον τρόπο μπορεί ο κλάδος των λιπασμάτων να συμβάλει σε αυτό;  

Είναι οι συνθήκες εκείνες που μας οδηγούν να βρίσκουμε λύσεις και να επιβιώνουμε. Είναι γεγονός ότι είμαστε ένας ευλογημένος τόπος. Δεν αναγκαστήκαμε να βρούμε τρόπους για να καλλιεργήσουμε στην έρημο, όπως οι Ισραηλινοί, αλλά ούτε σε ακατάλληλα εδάφη, όπως οι Ολλανδοί, που εφηύραν τα υδροπονικά θερμοκήπια. Είμαστε μια αγροτική χώρα στο σταυροδρόμι τριών ηπείρων και θα μπορούσαμε γεωγραφικά, παραγωγικά και εμπορικά να είμαστε σε πολύ πιο πλεονεκτική θέση από αυτήν που βρισκόμαστε σήμερα.

Το μοντέλο ανάπτυξης, παρ’ όλα αυτά, το ορίζει ο καθένας με βάση τους στόχους του. Από το να αντιγράψεις ένα μοντέλο τρίτου είναι προτιμότερο να αναπτύξεις το δικό σου. Το γεγονός ότι ένα μοντέλο δούλεψε για μια χώρα, μια οικονομία δεν σημαίνει απαραίτητα ότι θα δουλέψει και στην Ελλάδα.

Ο κάθε ένας από τη θέση του θα πρέπει να ξέρει τα δυνατά του σημεία, να έχει το «γνώθι σ’ αυτόν» επιχειρηματικά, να ξέρει πού βρίσκεται σήμερα και πού θέλει να πάει. Κανένας άλλος δεν το ξέρει αυτό καλυτέρα από τον ίδιο. Όπως ο καλλιεργητής ξέρει καλύτερα το χωράφι του, ο γεωπόνος του γεωπονικού καταστήματος ενός νομού τον νομό του, εμείς ξέρουμε το λίπασμα από την εξόρυξη της πρώτης ύλης. Στηρίζουμε και αναπτυσσόμαστε μαζί με τους συνεργάτες μας όταν ο δίαυλος της επικοινωνίας, της πληροφόρησης και της ανταλλαγής απόψεων είναι ανοιχτός. Και αυτό δεν γίνεται από την καρέκλα του γραφείου μας. Είμαστε συνεχώς παρόντες, έξω στην ελληνική και διεθνή αγορά. Μόνο έτσι θα μπορέσουμε να βρούμε τις βέλτιστες λύσεις και προϊόντα για τη στήριξη των σημερινών καλλιεργητών, αλλά και των επόμενων γενεών.

«Οι τρεις παράγοντες που θα καθορίσουν τη βιωσιμότητα των επιχειρήσεων θρέψης»

Σε παγκόσμιο επίπεδο, παρατηρούμε το τελευταίο διάστημα μια αύξηση της συγκέντρωσης στον χώρο των αγροτικών εφοδίων. Τι κινδύνους ή, ενδεχομένως, ευκαιρίες δημιουργεί αυτό;

Η τάση για συγκέντρωση βλέπουμε ότι έχει αρχίσει να γίνεται πιο αισθητή σε όλους τους κλάδους (όχι μόνο της γεωργίας) και σε πολλά επίπεδα, από τις βιομηχανίες και τους εμπόρους μέχρι τους καλλιεργητές. Σε παγκόσμιο επίπεδο, ήδη έχει ξεκινήσει να είναι εμφανής η τάση και στο κομμάτι των λιπασμάτων, ανεξαρτήτως αν στην Ελλάδα δεν έχει επικοινωνηθεί αρκετά. Η ICL την τελευταία δεκαετία εξαγόρασε όχι μόνο εταιρείες άμεσα συσχετιζόμενες με το λίπασμα, όπως η ολλανδική Scotts, η ισπανική Fuentes, η βελγική NU3 κ.ά., αλλά και εταιρείες που, εκ πρώτης όψεως, μπορεί να φαίνονταν «ξένες» ως προς το λίπασμα, όπως η αγγλική Amega Sciences. Καμία κίνηση όμως δεν ήταν τυχαία, όλες ήταν αποτέλεσμα μιας απώτερης στρατηγικής για επένδυση στη στοχευμένη θρέψη, να «οπλιστούμε» για το μέλλον με τεχνολογίες και R&D που εξαγοράστηκαν μαζί με αυτές τις εταιρείες τα οποία θα είναι ικανά να αναπτύσσουν «specialties», προϊόντα που δίνουν και θα δίνουν λύσεις στις προκλήσεις των αγορών. Προϊόντα τα οποία το δίκτυο της Medilco ήδη προμηθεύεται, εμπιστεύεται και αναπτύσσει.

Όπως διαφαίνεται, η βιωσιμότητα των εταιρειών στο μέλλον, προκειμένου να μπορέσουν να ανταποκριθούν στις προκλήσεις, θα εξαρτηθεί από τρεις βασικούς παράγοντες:

1) Από το κατά πόσο μια εταιρεία είναι παραγωγός (και όταν λέμε παραγωγός δεν εννοούμε σύνθετων προϊόντων, όπως το κρυσταλλικό 20-20-20 ή το κοκκώδες 12-12-17), αλλά αν είναι παραγωγός πρώτων υλών, όπως ο φωσφόρος, το κάλιο, το μαγνήσιο.

2) Το κατά πόσο ανεπτυγμένο και έμπειρο τμήμα Έρευνας και Ανάπτυξης έχει.

3) Την εξασφάλιση της ενέργειας. Αξίζει να αναφέρω ότι η ICL έχει ήδη εξασφαλίσει τη συνεχή και μακροχρόνια προμήθεια φυσικού αερίου για όλα τα εργοστάσιά της στο Ισραήλ με την ελληνική Energean.

 

H Medilco στην Agrotica 2020

Βιογραφικό

Η Ήλια Γάγγου είναι διευθύνουσα σύμβουλος της Medilco Hellas AE και μέλος του διοικητικού συμβουλίου του Συνδέσμου Παραγωγής και Εμπορίας Λιπασμάτων (ΣΠΕΛ) από το 2016. Έχει εργαστεί στην ICL Europe στη Reims, στη Γαλλία, στο τμήμα Marketing. Το 2007 ξεκίνησε στη Medilco Hellas αρχικά ως υπεύθυνη Δημοσίων Σχέσεων & Marketing, στη συνέχεια ως οικονομική διευθύντρια (CFO) και αντιπρόεδρος της εταιρείας και από το 2012 ανέλαβε καθήκοντα διευθύνουσας συμβούλου.

Είναι απόφοιτος του Οικονομικού Τμήματος του Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών με ειδίκευση στη Χρηματοοικονομική Επιχειρήσεων και κατέχει Μεταπτυχιακό τίτλο σπουδών MSc από το Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών στο Μάρκετινγκ & Επικοινωνία με Νέες Τεχνολογίες.

 

Φωτογραφίες: Δημήτρης Γιαννουλάκης