Κάλμα η εξαγωγή στο σκληρό σιτάρι, ψωνίζουν με 36 λεπτά οι μύλοι

Με 30 λεπτά φεύγουν ποιοτικά σιτάρια από τις αποθήκες των παραγωγών

Κινητικότητα εντός των συνόρων, αλλά ησυχία στο μέτωπο των εξαγωγών, χαρακτηρίζουν αυτό το διάστημα την αγορά του σκληρού σιταριού, καθώς πλησιάζουμε στο τέλος του έτους, που συμπίπτει χρονικά με την ολοκλήρωση του πρώτου μισού της τρέχουσας εμπορικής σεζόν.

Στην ελληνική αγορά και ιδίως στη Θεσσαλία, παρατηρείται τις τελευταίες εβδομάδες μια αυξημένη ροή σιταριών φετινής εσοδείας από τις αποθήκες των παραγωγών προς στα σιλό των εμπόρων σε τιμές που κυμαίνονται από 28 έως 30 λεπτά/κιλό. Ανάμεσά τους υπάρχει κι αρκετό ποιοτικό προϊόν για το οποίο υπάρχει ενδιαφέρον από τους μύλους, που αυτό το διάστημα πληρώνουν έως και 36 λεπτά/κιλό για παράδοση στις εγκαταστάσεις τους.

Έως 335 ευρώ το FOB

Οι πιο υποβαθμισμένες ποσότητες θα πάρουν τυπικά τον δρόμο της εξαγωγής, χωρίς ωστόσο ιδιαίτερη βιασύνη, καθώς οι ντόπιοι πωλητές ποντάρουν σε κάτι καλύτερο από τα 330-335 ευρώ/τόνο FOB που προσφέρουν σήμερα οι Ιταλοί, για αυτό και οι νέες δουλειές που κλείνονται σε αυτά τα επίπεδα τιμών είναι λιγοστές.

Στο μεγαλύτερο μέρος του, το εγχώριο εμπόριο συντάσσεται με το αισιόδοξο και διόλου παράλογο σενάριο που θέλει το «δεύτερο ημίχρονο» της εμπορικής περιόδου, δίχως πλέον τον «βραχνά» των φθηνών τουρκικών εξαγωγών, να συνοδεύεται από μια ανάκαμψη των τιμών. Το ίδιο σενάριο και με δεδομένο ότι οι διαθέσιμες ποσότητες από άλλες προελεύσεις, όπως π.χ. το Μεξικό, σιγά σιγά εξαντλούνται, θέλει επίσης τον Καναδά –που αναγκάστηκε το προηγούμενο διάστημα να ρίξει τις τιμές του αρκετά κάτω από τα 500 δολάρια/τόνο– να παίζει ουσιαστικά χωρίς αντίπαλο το πρώτο εξάμηνο του 2024 στο «γήπεδο» των εξαγωγών και να γίνεται ξανά ο ρυθμιστής της παγκόσμιας αγοράς.

Σημειωτέον εδώ ότι οι τελευταίες εκτιμήσεις της εκεί Στατιστικής Υπηρεσίας τοποθετούν τη φετινή παραγωγή του Καναδά στους 4,045 εκατ. τόνους, ποσότητα που υπολείπεται 30,1% της περσινής και 22,8% του μέσου όρου της τελευταίας πενταετίας, αν και στους εμπορικούς κύκλους δεν είναι λίγοι αυτοί που θεωρούν ότι το νούμερο αυτό είναι υποτιμημένο και ότι πραγματικές ποσότητες είναι πιο κοντά στους 4,5 εκατ. τόνους.

Σε κάθε περίπτωση, το αν και το πότε το σενάριο που προαναφέραμε θα επιβεβαιωθεί, έχει να κάνει κυρίως με τους ρυθμούς ανάλωσης του τουρκικού σιταριού που έχουν σωρεύσει στις αποθήκες τους οι ιταλικοί μύλοι. Εάν, για παράδειγμα, οι ποσότητες που έχουν προμηθευτεί επαρκούν για να καλυφθούν οι ανάγκες του πρώτου διμήνου, δεν αποκλείεται το πολυαναμενόμενο ανοδικό γύρισμα της αγοράς να καθυστερήσει ή και να μετριασθεί, λαμβάνοντας πάντα υπόψη ότι από την άνοιξη και μετά η αγορά αρχίζει να κινείται στον αστερισμό της επόμενης σοδειάς (2024). Σε αντίθετη περίπτωση, η ζήτηση αναμένεται να λειτουργήσει υποστηρικτικά, προσφέροντας καλύτερες ευκαιρίες πώλησης.

Σύμφωνα με τα πιο πρόσφατα στοιχεία της Κομισιόν, μέχρι τις 4 Δεκεμβρίου είχαν εισαχθεί στην ΕΕ 606.548 τόνοι σκληρού σιταριού από την Τουρκία (έναντι μόλις… 12 τόνων πέρυσι), οι οποίοι αντιστοιχούν σε μερίδιο 44,2%, ενώ ο δεύτερος μεγαλύτερος προμηθευτής ήταν η Ρωσία, με 319.365 τόνους και μερίδιο 23,3% (έναντι 18.446 τόνων και 3,3% αντίστοιχα πέρυσι), και τρίτος το Καζακστάν με 187.622 τόνους και μερίδιο 13,7% (έναντι 7.496 τόνων και 1,5% πέρυσι). Ο Καναδάς βρίσκεται στην τέταρτη μόλις θέση, με 176.637 τόνους και μερίδιο 12,9%, όταν το αντίστοιχο διάστημα πέρυσι είχε εξάγει στην ΕΕ 307.502 τόνους, οι οποίοι αντιστοιχούσαν στο 60,4% του συνόλου.

Λίγο χαμηλότερα η Αλγερία

Αυτή την εβδομάδα είχαμε την επιστροφή της Αλγερίας στην αγορά, με διεθνή διαγωνισμό μέσω του οποίου έκλεισε ένα συνολικό τονάζ 450-500.000 τόνων σε τιμές που, σύμφωνα με πηγές από το εμπόριο, κυμάνθηκαν από 435 έως 465 δολάρια/τόνο CIF (404-432 ευρώ/τόνο, με την τρέχουσα ισοτιμία), ανάλογα με το μέγεθος του πλοίου, με την παράδοση να γίνεται σε τέσσερις δόσεις, στο διάστημα 1 Ιανουαρίου έως 29 Φεβρουαρίου.

Τα φορτία αναμένεται να εκτελεσθούν με σιτάρια από το Μεξικό, τον Καναδά, την Αυστραλία και τις ΗΠΑ. Οι τιμές είναι χαμηλότερες από εκείνες του προηγούμενου διαγωνισμού, που είχε πραγματοποιηθεί στα τέλη Αυγούστου, όταν η αγορά είχε αρχίσει να βιώνει τους πρώτους κλυδωνισμούς από την αναπάντεχη εμφάνιση της Τουρκίας στο εμπορικό προσκήνιο.

Αμετάβλητες οι ιταλικές αγορές

Ενδεικτικά, η Φότζια, στην πρώτη συνεδρίαση μετά τη θερινή διακοπή (30 Αυγούστου 2023), είχε καταγράψει απώλειες 60 ευρώ/τόνο, με τις τιμές να ξεκινούν από τα 345-350 ευρώ/τόνο για την τρίτη ποιοτική κατηγορία και να φθάνουν μέχρι τα 395-400 ευρώ για την πρώτη. Σήμερα, οι τιμές στην κυριότερη αγορά του ιταλικού Νότου βρίσκονται 15 ευρώ/τόνο κάτω, έχοντας ωστόσο παραμείνει στα επίπεδα αυτά για πέντε εβδομάδες, ακολουθώντας το μοτίβο της σταθερότητας που παρατηρούμε και στα υπόλοιπα βασικά εμπορικά κέντρα της γειτονικής χώρας, εν μέσω υποτονικής ζήτησης από τους τοπικούς μύλους.

Στη νέα λίστα της Τετάρτης 6 Δεκεμβρίου, η τιμή (αποθήκης επί αυτοκινήτου) για την πρώτη κατηγορία (ελάχιστο ειδικό βάρος 78 kg/hl, υαλώδη 70%, πρωτεΐνη 12%) παρέμεινε στα 380-385 ευρώ/τόνο, για τη δεύτερη (ειδικό βάρος 76 kg/hl, υαλώδη 50%, πρωτεΐνη 11%) στα 365-370 ευρώ/τόνο και για την τρίτη ποιοτική κατηγορία (ειδικό βάρος 74 kg/hl, υαλώδη 30%, πρωτεΐνη 10,5%) στα 330-335 ευρώ/τόνο.

 

Το άρθρο δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα «Υπαιθρος Χώρα»
που κυκλοφόρησε την Παρασκευή 8 Δεκεμβρίου 2023