Κώστας Παπάζογλου και Αγγελική Δράκου – Στις αγορές της Γαλλίας και του Βελγίου τα ιδιαίτερα βότανα της Θράκης

Οι απεριόριστες χρήσεις των βοτάνων που κερδίζουν το ενδιαφέρον των καταναλωτών

Η κατανάλωσή τους δεν αποτελεί μόνο μία γευστική εμπειρία, αλλά και μία αισθητηριακή ολοκλήρωση, κατά την οποία η γεύση, οι μυρωδιές, οι υφές και τα χρώματα είναι ισορροπημένα και αρμονικά συνδυασμένα με τέτοιον τρόπο ώστε τα βότανα, ακόμα και εκείνα τα ιδιαίτερα και άγνωστα στο καταναλωτικό κοινό, όπως η αψιθιά, να μετατρέπονται σε οικείες και γνώριμες γεύσεις.

Έτσι περιγράφουν τα προϊόντα τους ο Κώστας Παπάζογλου και η Αγγελική Δράκου, ή αλλιώς «Grizo & Prasino», από την Κομοτηνή, οι οποίοι από το 2012 ξεκίνησαν να καλλιεργούν βότανα χωρίς πρότερη αγροτική εμπειρία.

Ο πειραματισμός τους μετατράπηκε το 2017 σε μία επιχειρηματική συστηματική προσπάθεια και σήμερα μετρά περισσότερα από 15 είδη καλλιεργήσιμων βοτάνων, αποξηραμένα προϊόντα τόσο μονοποικιλιακά, όσο και μείγματα, αλλά και κρύα ροφήματα.

«Καλλιεργούμε βότανα όπως αλθαία, αψιθιά, βαλεριάνα, καλέντουλα, λεβάντα, λουίζα, μέντα, μελισσόχορτο, μάραθο, χαμομήλι, τσουκνίδα, ρίγανη και αρκετά άλλα, από τα οποία δημιουργούμε αποξηραμένα προϊόντα και κρύα ροφήματα», αναφέρει στην «ΥΧ» ο Κώστας, ο οποίος προέρχεται από τον τομέα της γεωπονίας.

Μαζί με την Αγγελική, η οποία προέρχεται από τον νομικό τομέα, έχουν πλέον αφοσιωθεί στην ανάπτυξη και στην εξέλιξη της προσπάθειάς τους, η οποία χαρακτηρίζεται από αυξητικές τάσεις χρόνο με τον χρόνο. «Το δικό μου επιστημονικό υπόβαθρο στη γεωπονία και στη διαχείριση του περιβάλλοντος βρίσκει εφαρμογή σε όλα τα στάδια της καθετοποιημένης παραγωγικής γραμμής.

Η Αγγελική, από την άλλη πλευρά, έχοντας το υπόβαθρο του δικηγόρου, συνδύασε πολλές ώρες κατάρτισης και εκπαίδευσης με το φυσικό της ταλέντο και κατάφερε να διαμορφώνει και να λειτουργεί αποτελεσματικά την ψηφιακή μας εικόνα και την παρουσία μας στα δίκτυα κοινωνικής δικτύωσης, να σχεδιάζει νέα προϊόντα και να παρουσιάζει τη φιλοσοφία και τον τρόπο δουλειάς μας», εξηγεί ο Κώστας.

Κρύα ροφήματα

Η γκάμα των προϊόντων της «Grizo & Prasino» δεν σταματά στα αποξηραμένα βότανα, καθώς τα ίδια αυτά βότανα έχουν μετατραπεί και σε κρύα ροφήματα. Όπως αναφέρει ο Κώστας, «η πρώτη χρονιά κυκλοφορίας των κρύων ροφημάτων ήταν το 2019, όταν και βγήκαν τρεις κωδικοί χωρίς ζάχαρη, που υπήρχαν ήδη ως αποξηραμένα προϊόντα. Τη δεύτερη χρονιά διπλασιάσαμε τους κωδικούς, βγάζοντας τα ίδια προϊόντα αλλά με γλυκαντική ουσία για να καλύψουμε ένα μεγαλύτερο κοινό.

Σήμερα, διαθέτουμε οκτώ κωδικούς κρύων ροφημάτων». Η χρήση των βοτάνων, από ό,τι φαίνεται, για τον Κώστα και την Αγγελική, είναι απεριόριστη, αφού έχουν δημιουργήσει, εκτός από τα παραπάνω προϊόντα, και μια κατηγορία herbal spa προϊόντων για το μπάνιο.

Η ανάμειξη της γεύσης

Με πολλή προσπάθεια, εκπαίδευση, κατάρτιση και δοκιμές, ο Κώστας και η Αγγελική ξεκίνησαν την εμπορική τους δραστηριότητα «με μια σειρά αποξηραμένων μονοποικιλιακών βοτάνων. Ένα πρώτο επίπεδο εξέλιξης ήταν να αρχίσουμε να συνδυάζουμε τα βότανα, έτσι ώστε να φτάσουμε σε ένα τελικό προϊόν με τις ιδιότητες, τις γεύσεις και τα αρώματα διαφορετικών βοτάνων.

Για εμάς, κριτήριο του συνδυασμού τους, εκτός από το να ενισχυθούν οι ιδιότητές τους, είναι να δημιουργούμε προϊόντα που διαθέτουν χρώματα, υφές, γεύσεις, μυρωδιές. Ένα δεύτερο επίπεδο είναι να ενσωματώσουμε πρώτες ύλες που δεν μπορούσαμε να τις παράξουμε εμείς, όπως τα εσπεριδοειδή, για τα οποία συνεργαζόμαστε με συγκεκριμένο βιοκαλλιεργητή.

Τα πρώτα, δηλαδή, μείγματα που βγήκαν και είχαν κάτι περισσότερο από αποξηραμένα βότανα, ήταν τρεις κωδικοί μειγμάτων, οι οποίοι είχαν πορτοκάλι, γκρέιπφρουτ και μανταρίνι. Στη συνέχεια, πειραματιστήκαμε και με άλλες πρώτες ύλες, με πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα το παντζάρι, το οποίο καλλιεργούμε εμείς», εξηγεί η Αγγελική.

Προώθηση προϊόντων

Καταστήματα τροφίμων, φαρμακεία και κέντρα αισθητικής σχεδόν σε όλη την Ελλάδα είναι οι συνεργαζόμενες επιχειρήσεις του Κώστα και της Αγγελικής. Πιο συγκεκριμένα, «τα προϊόντα μας είναι διαθέσιμα στους καταναλωτές μέσω του e-shop που έχουμε δημιουργήσει, αλλά και μέσω καταστημάτων τροφίμων. Από εκεί και πέρα, υπάρχουν προϊόντα που απευθύνονται μόνο σε επαγγελματίες, όπως φαρμακεία και επαγγελματίες τροφίμων. Επίσης, έχουμε συνεργασία με κέντρα αισθητικής, όπου σε αυτή την περίπτωση δώσαμε βάση στη καλλυντική δράση των βοτάνων», αναφέρει η Αγγελική.

Τα προϊόντα τους, όμως, ταξιδεύουν και εκτός συνόρων, με τη Γαλλία και το Βέλγιο να αποτελούν μόνιμες συνεργασίες για την επιχείρηση, ενώ στα σχέδιά τους υπάρχουν συζητήσεις και για άλλες χώρες.

Αγροοικολογία

Η λέξη κλειδί σχετικά με τη διαχείριση των διαθέσιμων φυσικών πόρων (το έδαφος και το νερό) για τον Κώστα και την Αγγελική είναι η έννοια της αγροοικολογίας, η φιλοσοφία και οι πρακτικές που αυτή περιλαμβάνει.

«Η προσέγγισή μας βασίζεται στο γεγονός ότι τα μικρά, σύνθετα και πολύπλοκα συστήματα παραγωγής τροφής που ενσωματώνουν την τοπική παραδοσιακή γεωργική γνώση και πρακτική, την ελαχιστοποίηση των επεμβάσεων και των εισροών, εντέλει αποδεικνύονται πιο παραγωγικά και πιο σταθερά σε σύγκριση με τα απλοποιημένα συμβατικά, συμβάλλοντας στη διατήρηση και στην αύξηση της βιοποικιλότητας.

Στη δική μας εκδοχή, μπορούμε ενδεικτικά να αναφέρουμε τη συγκαλλιέργεια, την εναλλαγή καλλιεργειών, την εδαφοκάλυψη με χρήση άχυρου, την κομποστοποίση και επαναχρησιμοποίηση των φυτικών υπολειμμάτων, την ελαχιστοποιημένη χρήση μηχανημάτων και άλλα πολλά».

Ολοκληρωμένη εμπειρία για τον καταναλωτή

Για να φτάσει η ολοκληρωμένη ποιότητα των βοτάνων της «Grizo & Prasino» στον καταναλωτή, οι ίδιοι αναλαμβάνουν και την εκπαίδευση του προσωπικού σε επιχειρήσεις που προσφέρουν τα βότανά τους στους καταναλωτές.

Όπως εξηγεί η Αγγελική, «κυρίως σε ό,τι αφορά χώρους εστίασης, καφέ, ξενοδοχεία που επιλέγουν να προσφέρουν στους πελάτες κάτι περισσότερο από ένα ζεστό βοτανικό ρόφημα, έχουμε επιλέξει να είμαστε διαρκώς δίπλα τους, εκπαιδεύοντας τους υπευθύνους και το προσωπικό, με τρόπο ώστε το τελικό στάδιο της πορείας των προϊόντων μας, τη στιγμή της παρασκευής και του σερβιρίσματος, να αποτελούν για τον καταναλωτή μια ολοκληρωμένη εμπειρία, που διεγείρει όλες τις αισθήσεις.

Για να το πετύχουμε αυτό, έχουμε εμπλουτίσει την γκάμα των προϊόντων που απευθύνεται στον εν λόγω κλάδο με σκεύη καλαίσθητα, λειτουργικά και κυρίως κατάλληλα για την ορθή παρασκευή και το σερβίρισμα ενός ζεστού βοτανικού ροφήματος».