Κρατικά μανάβικα στήνει η Ρουμανία για να αντιμετωπίσει τα σούπερ μάρκετ

-Διαφήμιση-

Τον προηγούμενο Ιανουάριο, το υπουργείο Γεωργίας της Ρουμανίας συνέστησε μια κρατική εταιρεία με την επωνυμία Agribusiness House «Unirea», με στόχο να δημιουργήσει ένα εθνικό δίκτυο με περισσότερα από 60 καταστήματα λιανικής πώλησης φρούτων και λαχανικών. Η σκοπιμότητα αυτής της κίνησης είναι να αυξήσει την κατανάλωση των τοπικών προϊόντων και να διευκολύνει τη διανομή τους σε όλη τη χώρα, ενάντια στον ανταγωνισμό από τις ξένες αλυσίδες.

Τα πρώτα από τα 60 σημεία πώλησης ξεκινούν τη λειτουργία τους στις μεγάλες πόλεις της Ρουμανίας, σύμφωνα με τον πρόεδρο της εταιρείας, αλλά οι αντιπρόσωποι ακόμη αναζητούν παραγωγούς και στήνουν τα απαιτούμενα κέντρα συλλογής. Ο ίδιος ανέφερε ότι η κρατική εταιρεία θα δουλέψει αποκλειστικά με μικρούς παραγωγούς, οι οποίοι αποτελούν την πλειονότητα των αγροτών της χώρας, περισσότερο από δύο εκατομμύρια. Θα λειτουργήσει με περιθώρια κέρδους μέχρι 30% για κάθε προϊόν και, όπως είπε ο επικεφαλής της, θα καταβάλει στους αγρότες τις μέσες τιμές της περιοχής για τα προϊόντα τους. Το όλο εγχείρημα χρηματοδοτείται με 19,7 εκατ. ευρώ από δημόσιους πόρους.

Κριτική για παρέμβαση στον ανταγωνισμό

Η απόφαση αυτή της ρουμανικής κυβέρνησης ξεσήκωσε και αντιδράσεις από φορείς του αγροτικού χώρου. Ο αντιπρόεδρος της εθνικής ένωσης αγροτών Pro Agro, Emil Dumitru, χαρακτήρισε την πρωτοβουλία «καταστροφή», «βήμα προς τα πίσω», ακόμη και «επιστροφή στον κομμουνισμό». «Ποιος είναι ο στόχος; Να δημιουργήσουν δουλειές στον δημόσιο τομέα; Το μόνο που κάνει (σ.σ.: η εταιρεία) είναι να παρεμβαίνει στον φυσικό ανταγωνισμό της αγοράς». Και συμπλήρωσε: «Αντί γι’ αυτό, ας αφήσουν εμάς να στηρίξουμε τις αγροτικές οργανώσεις, ώστε να έχουν μεγαλύτερη διαπραγματευτική ισχύ με τους μεγάλους παίκτες της αγοράς και να λαμβάνουν την καλύτερη τιμή για τους παραγωγούς τους». Ο ίδιος υποστήριξε πως η Ρουμανία πάσχει από ελλιπή οργάνωση των παραγωγών, με αποτέλεσμα να αναγκάζονται να πωλούν τα περισσότερα από τα προϊόντα τους στις τοπικές αγορές ή ακόμη και στο χωράφι.

Ενώ οι Ρουμάνοι αγρότες πετυχαίνουν πλέον καλές αποδόσεις, ασκείται έντονη κριτική στο θέμα της εμπορίας των προϊόντων. Οι επικριτές υποστηρίζουν ότι ο αγροτικός τομέας «έχει κολλήσει στον 19ο αιώνα» και ότι δεν μπορεί να παραδώσει ποιοτικά προϊόντα και να δημιουργήσει προστιθέμενη αξία. Αξίζει να σημειωθεί πως η Ρουμανία πέρσι είχε τις χαμηλότερες τιμές στα προϊόντα διατροφής μεταξύ των 28 χωρών-μελών της ΕΕ, κατά 34,6% χαμηλότερα από τον μέσο όρο, με βάση τη Eurostat.