Κυνηγοί προσφορών οι καταναλωτές

Αλλάζουν καταστήματα τρεις στους δέκα μέχρι να εντοπίσουν την καλύτερη τιμή

Περίπου ένας στους τρεις καταναλωτές αλλάζει σούπερ μάρκετ αναζητώντας τις καλύτερες προσφορές, σύμφωνα με στοιχεία της NielsenIQ, τα οποία παρουσιάστηκαν στο πλαίσιο του 13ου Συνεδρίου του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ).

Έρευνα του Οικονομικού Πανεπιστημίου, τα αποτελέσματα της οποίας παρουσίασε ο καθηγητής Γιώργος Δουκίδης, δείχνει ότι το 84% των καταναλωτών κυνηγά τις προσφορές και τις εκπτώσεις ακόμα και αν χρειαστεί να αλλάξει κατάστημα προμήθειας τροφίμων. Ο βασικός στόχος, βέβαια, είναι η εξοικονόμηση χρημάτων με κάθε τρόπο, δεδομένου ότι η αύξηση των τιμών έχει φέρει στα όριά τους τα νοικοκυριά, συμπιέζοντας την αγοραστική τους δύναμη.

Τετραπλασιάστηκε το ποσοστό στη 12ετία

Αξίζει να σημειωθεί ότι το ποσοστό των καταναλωτών που έμπαινε στον κόπο να αλλάξει σούπερ μάρκετ για να βρει προσφορές το 2005 ήταν 8% και το 2010 7%. Όμως, από το 2015 και μετά, οπότε το 16% των καταναλωτών αναζητούσε προσφορές, αυτή η πρακτική κερδίζει ολοένα και περισσότερο έδαφος. Το 2019 στο κυνήγι των προσφορών επιδίδεται το 17%, το 2020 το 22%, το 2021 το 24% και φτάνουμε στο 29% για το 2022.

Οι καταναλωτές διαλέγουν με βάση την τιμή και αυτό φαίνεται και από την αύξηση της ζήτησης των προϊόντων που έχουν ενταχθεί στο «καλάθι του νοικοκυριού». Όπως τόνισε ο Κώστας Αντιμησάρης, γενικός επιχειρησιακός διευθυντής του ομίλου METRO, στα προϊόντα που εντάχθηκαν στο «καλάθι του νοικοκυριού» καταγράφεται αύξηση τζίρου 60%-70% σε σύγκριση με την προηγούμενη περίοδο για τα ίδια προϊόντα.

Η έρευνα του οικονομικού πανεπιστημίου κατέγραψε και μια σειρά άλλων «στρατηγικών», που εφαρμόζουν οι καταναλωτές, προκειμένου να γλυτώσουν χρήματα ή να καταφέρουν να τα βγάλουν πέρα με την ακρίβεια. Το 83% αναβάλλει τις αγορές που αφορούν προσωπικά είδη, ρούχα, παπούτσια και ό,τι άλλο μπορεί και το 44% αποφεύγει να αγοράσει οτιδήποτε δεν είναι απαραίτητο, έτσι ώστε να έχει χρήματα σε περίπτωση ανάγκης.

Το 75% των καταναλωτών δεν δίνει σημασία σε τίποτε άλλο πέρα από την τιμή και απλά διαλέγει τα φθηνότερα προϊόντα, ενώ το 67% μειώνει τις αγορές ακόμα και για προϊόντα διατροφής. Το 63% έχει μειώσει με διάφορους τρόπους την κατανάλωση ρεύματος και το 27% έχει αφήσει τις παλαιές συνήθειες για φαγητό απ’ έξω και μαγειρεύει περισσότερο στο σπίτι. Υπάρχει, μάλιστα, και ένα ποσοστό 15%, το οποίο αποθηκεύει τρόφιμα, πιθανώς με βάση την τιμή.

Στο 16,1% η ιδιωτική ετικέτα

Τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας σε αυτές τις συνθήκες έχουν βέβαια την τιμητική τους και το μερίδιό τους διαμορφώνεται σε 16,1%, ενώ αν στην ανάλυση συμπεριληφθεί και η Lidl, το ποσοστό ανεβαίνει στο 23,6%, σύμφωνα με τα στοιχεία της NielsenIQ. Στο δεκάμηνο του 2022 η μείωση του όγκου πωλήσεων στα σούπερ μάρκετ είναι 1,3%.

Όπως φαίνεται όμως, ακόμα και έτσι πολλοί δεν καταφέρνουν να τα βγάλουν πέρα με το διαθέσιμο μηνιαίο εισόδημά τους ούτε για τα απολύτως απαραίτητα. «Η ελληνική οικογένεια ξοδεύει 25% πάνω από το εισόδημά της», υποστήριξε στο ίδιο συνέδριο ο κ. Δουκίδης. Είτε χρησιμοποιούν χρήματα που είχαν στην άκρη είτε φορτώνουν τις πιστωτικές είτε το διαθέσιμο εισόδημα για πολλά νοικοκυριά είναι σημαντικά μεγαλύτερο από αυτό που δηλώνεται στην εφορία.