Λιγότερο γιαούρτι, περισσότερη κομπόστα τράβηξε η βρετανική αγορά στην καραντίνα

Το «Μαγειρεύουμε Σπίτι» δημιουργεί ευκαιρίες για ελληνικό ρύζι, ελαιόλαδο, όσπρια, αλλά και αλεύρι

Aλεύρι, ρύζι, όσπρια, ζυμαρικά, ελαιόλαδο, αλλά και αλείμματα και τυριά (πέραν της φέτας) είναι μερικά από τα ελληνικά τρόφιμα που έχουν την ευκαιρία να αυξήσουν τις πωλήσεις τους στη Μεγάλη Βρετανία λόγω των νέων συνθηκών και ιδίως της ενίσχυσης της τάσης για παρασκευή γευμάτων στο σπίτι που έχει διαμορφώσει στην τοπική αγορά ο κορωνοϊός.

Όπως προκύπτει από ανάλυση του Γραφείου Οικονομικών και Εμπορικών Υποθέσεων (ΟΕΥ) της πρεσβείας μας στο Λονδίνο, που παρουσιάστηκε σε πρόσφατο διαδικτυακό σεμινάριο του ΕΒΕΑ, προοπτικές υπάρχουν και για τα ελληνικά κρασιά στα βρετανικά σούπερ μάρκετ, είτε μέσω των φυσικών τους καταστημάτων είτε μέσω των e-shops, δεδομένου ότι στο διάστημα 17/4- 17/5/2020 καταγράφηκε αύξηση 40% στις πωλήσεις οίνου στο λιανεμπόριο.

Η πανδημία, πάντως, φαίνεται ότι δεν βοήθησε το ελληνικό γιαούρτι, η αξία των εξαγωγών του οποίου μειώθηκε, σύμφωνα με την ανάλυση, κατά 32,6% στο δίμηνο Μαρτίου-Απριλίου 2020 σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα πέρυσι. Μείωση της τάξης του 14,2% κατέγραψε στο ίδιο διάστημα και η αξία των εξαγωγών διατηρημένων/παρασκευασμένων ελιών, ενώ μικρότερες στο 7,7% και στο 3,9% ήταν οι μειώσεις στη μαύρη κορινθιακή σταφίδα και στη φέτα, αντίστοιχα.

Αντίθετα, αυξημένη κατά 50,7% ήταν η αξία των εξαγωγών μεταποιημένων ροδάκινων και κατά 48,9% των παρασκευασμάτων φρούτων χωρίς αλκοόλη και ζάχαρη, ενώ ενισχυμένο ήταν και το ελαιόλαδο, με τις εξαγωγές να αυξάνονται κατά 21,7% για το έξτρα παρθένο και κατά 11,2% για το παρθένο.

Το 2019, πάντως, ήταν μια χρονιά κατά την οποία οι εξαγωγές του ελληνικού γιαουρτιού αυξήθηκαν κατά σχεδόν 53% σε ποσότητα και κατά 50,3% σε αξία, με τη μέση τιμή του να καταγράφεται στις 2,15 λίρες και το μερίδιο της χώρας μας στην κατηγορία να φτάνει το 20,8% (πίσω από τη Γαλλία).

Αυξητικό σερί για τη φέτα

Την ίδια χρονιά, οι εξαγωγές φέτας ενισχύθηκαν σε όγκο κατά 0,7%, ωστόσο, η αξία τους μειώθηκε 4,6%, με τη μέση τιμή της να βρίσκεται στις 4,27 λίρες και το μερίδιο αγοράς της Ελλάδας στο 91,8%. Όπως επισημαίνει, ωστόσο, η ανάλυση του γραφείου ΟΕΥ, πέραν του κυρίαρχου στη βρετανική αγορά τσένταρ, η φέτα παρουσίασε τη μεγαλύτερη ποσοστιαία αύξηση [+50% σε βάθος πενταετίας (2013-2018)].

Μόνο η Ινδία πουλάει φθηνότερα το σταφύλι

Ανεβασμένες κατά 10,7% σε ποσότητα και 9,1% σε αξία ήταν το 2019 και οι εξαγωγές επιτραπέζιου σταφυλιού όπου η χώρα μας καταλαμβάνει το 3,9% της βρετανικής αγοράς (10η θέση), με τη μέση τιμή ωστόσο (1,67 λίρες/κιλό) να είναι η χαμηλότερη έναντι του ανταγωνισμού πλην της Ινδίας.

Οι εξαγωγές επιτραπέζιων ελιών, ωστόσο, ήταν μειωμένες τόσο σε ποσότητα (-10,2%) όσο και σε αξία (-5,9%), με το προϊόν όμως να διατηρεί κατά πολύ υψηλότερη μέση τιμή έναντι των ανταγωνιστών (2,56 λίρες) και την Ελλάδα να κατέχει μερίδιο 27,9% στη βρετανική αγορά, δεύτερη μετά την Ισπανία (37,3%). Τέλος, μειωμένες ήταν και οι εξαγωγές έξτρα παρθένου, παρθένου και απλού ελαιολάδου, με το μερίδιο της Ελλάδας, μάλιστα, να υπολείπεται ακόμα και χωρών που δεν αποτελούν παραγωγούς του προϊόντος, όπως η Γερμανία.