Μαίρη Χατζάκου: «Η MEBΓΑΛ θα συνεχίσει να µεγαλώνει µαζί µε τους παραγωγούς της»

Σίγουρη ότι, ανεξάρτητα από τις όποιες εξελίξεις γύρω από τη ΔΕΛΤΑ, η ΜΕΒΓΑΛ έχει «βρει πλέον τον δρόµο της», εµφανίζεται η αντιπρόεδρος της µακεδονικής γαλακτοβιοµηχανίας, Μαίρη Χατζάκου.
Στη συνέντευξη που παραχώρησε στην «Ύπαιθρο Χώρα», η εκπρόσωπος της τέταρτης γενιάς των ιδρυτών της επιχείρησης προαναγέλλει το λανσάρισµα νέων προϊόντων και τονίζει ότι η ανάπτυξη της ΜΕΒΓΑΛ θα συνοδευτεί από αύξηση των εισκοµιζόµενων ποσοτήτων γάλακτος.

 

 

 

Τι ήταν αυτό που σας οδήγησε στο πρόσφατο επαναλανσάρισµα του στραγγιστού γιαουρτιού και στην επένδυση των 5,3 εκατ. ευρώ;
Στη ΜΕΒΓΑΛ διαθέτουµε εµπειρία µισού αιώνα στην παραγωγή γιαουρτιών διάφορων τύπων, που ανταποκρίνονται σε όσο το δυνατόν περισσότερες διατροφικές και γευστικές προτιµήσεις. Από το 1986, η εταιρεία µας παράγει γιαούρτια ευρωπαϊκού τύπου, συµπεριλαµβανοµένου του στραγγιστού.

Η πρόσφατη αλλαγή της ελληνικής νοµοθεσίας ορίζει ότι, για να φέρει ένα γιαούρτι τον χαρακτηρισµό «Στραγγιστό», θα πρέπει να έχει παραχθεί µε τη µέθοδο φυγόκεντρου διαχωρισµού (separator) ή διαχωρισµού µε µεµβράνες.

Αυτό µας έδωσε το έναυσµα να προχωρήσουµε σε επένδυση στο τµήµα γιαούρτης, η οποία όµως δεν αφορά µόνο το συγκεκριµένο προϊόν, αλλά διευρύνει τις παραγωγικές µας δυνατότητες και βελτιώνει τις συνθήκες παραγωγής.
Συγκεκριµένα, η επένδυση περιλαµβάνει:

  1. Εγκατάσταση νέας γραµµής παραγωγής µε separator γιαούρτης,
  2. αγορά µηχανής συσκευασίας γιαούρτης ultra clean (υψηλής υγιεινής),
  3. νέο χώρο συσκευασίας γιαούρτης, µε προδιαγραφές clean area ISO 8 (κλιµατισµός και φίλτρανση του αέρα).

Έτσι, έχουµε πλέον τη δυνατότητα να εµπλουτίσουµε ακόµη περισσότερο την προϊόντική µας γκάµα και να παράγουµε το κλασικό στραγγιστό γιαούρτι, πάντα µε τις υψηλές προδιαγραφές της ΜΕΒΓΑΛ.
Η συγκεκριµένη κατηγορία έχει φανατικούς καταναλωτές στην Ελλάδα (µερίδιο 53%), αλλά και στο εξωτερικό, όπου το Greek Yogurt είναι ισχυρή τάση τα τελευταία χρόνια, και διαφαίνεται ότι παρουσιάζει πολλές ακόµη δυνατότητες ανάπτυξης.

Ποια θα είναι τα επόµενα βήµατα στο σκέλος των επενδύσεων και των νέων προϊόντων και πώς επηρεάζουν τη ζώνη γάλακτος; Η συµβολαιακή κτηνοτροφία εξακολουθεί να υπάρχει στα πλάνα σας;
Σχεδιάζουµε ένα νέο τριετές επενδυτικό πλάνο, ύψους 5 εκατ. ευρώ, το οποίο θα αφορά κυρίως την προµήθεια µηχανολογικού εξοπλισµού του εργοστασίου και την αναβάθµιση των συστηµάτων µηχανοργάνωσης. Στο εµπορικό κοµµάτι επιδιώκεται η ανάπτυξη πωλήσεων, η οποία θα επιτευχθεί µε νέα προϊόντα που θα εµπλουτίσουν την γκάµα µας και µε παράλληλη υποστήριξη των υπαρχόντων, ιδιαίτερα αυτών που κυκλοφόρησαν πρόσφατα.
Ήδη η πορεία του συνολικού τζίρου µας είναι ανοδική και σαφώς αυτό σηµαίνει ότι αντίστοιχα θα κυµανθούν και οι ανάγκες µας στην προµήθεια της πρώτης ύλης. Καθηµερινά επεξεργαζόµαστε 180-200 τόνους αγελαδινού γάλακτος, ενώ η ετήσια εισκόµιση σε αιγοπρόβειο πέρυσι έφτασε τα 13 εκατ. κιλά και για το 2018 θα αγγίξει τα 11,5 εκατ. κιλά. Σε ό,τι αφορά τη συµβολαιακή κτηνοτροφία, είναι ένα θέµα που εξετάζουµε.

Μετά τις µετοχικές ανακατατάξεις και την αναδιάρθρωση δανεισµού, η ΜΕΒΓΑΛ µοιάζει να έχει ανακτήσει τον βηµατισµό της. Νιώθετε ότι η ισορροπία αυτή µπορεί να διαταραχθεί από ενδεχόµενη πώληση της Vivartia, όπως φηµολογείται έντονα το τελευταίο διάστηµα;
Η εταιρεία µας έχει βρει τον δρόµο της και αυτό αποδεικνύεται από το γεγονός ότι οι τράπεζες µας εµπιστεύτηκαν και ενέκριναν την αναδιάρθρωση του τραπεζικού µας δανεισµού, έπειτα από το πενταετές business plan που τους κατατέθηκε και την αύξηση µετοχικού κεφαλαίου από την οικογένεια Χατζάκου και την εταιρεία ΔΕΛΤΑ. Η συµµετοχή της τελευταίας στη µετοχική σύνθεση της ΜΕΒΓΑΛ είναι άλλη µια απόδειξη της δυναµικής που έχει η ΜΕΒΓΑΛ. Μέχρι στιγµής δεν έχει τεθεί κανένα ζήτηµα πώλησης της Vivartia. Οι σχέσεις µας µε τη ΔΕΛΤΑ είναι άριστες και κοινός µας στόχος είναι να έχουµε µία ανοδική πορεία.

Πώς διαµορφώνονται τα οικονοµικά µεγέθη της εταιρείας;
Ο κύκλος εργασιών για το 2017 διαµορφώθηκε στα 107,7 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων τα 33,4 εκατ. ευρώ προήλθαν από πωλήσεις στο εξωτερικό. Προβλέπουµε ότι για το 2018 τα οικονοµικά µας µεγέθη θα αυξηθούν περαιτέρω. Βάσει στοιχείων τετραµήνου, για το 2018 η εταιρεία µας καταγράφει ανάπτυξη (σε αξία) της τάξης του 11,3% σε έναν άκρως ανταγωνιστικό κλάδο.

Θεωρείτε πως η πρόσφατη συµφωνία µε τα Σκόπια επηρεάζει προϊόντα και επιχειρήσεις που χρησιµοποιούν το όνοµα Mακεδονία ή παράγωγά του στα σήµατά τους;
Είναι πολύ νωρίς να γίνουν τέτοιες προβλέψεις, όµως θα είναι καλό η πολιτεία να σταθµίσει όλους τους παράγοντες και να προστατεύσει τις ελληνικές εταιρείες, όπως είναι και η ΜΕΒΓΑΛ, που δηλώνουν στην µπράντα και στα προϊόντα τους τη µακεδονική καταγωγή τους.

«Ο πόλεµος τιµών σκοτώνει τη φέτα, απαραίτητη µια εθνική στρατηγική»

Η ελληνική αιγοπροβατοτροφία διέρχεται σοβαρή κρίση, µε τις περισσότερες επιχειρήσεις να έχουν προχωρήσει σε µειώσεις τιµών παραγωγού, επικαλούµενες τον ανταγωνισµό για την τοποθέτηση της φέτας στο εξωτερικό. Mήπως, τελικά, αυτό είναι µια «εύκολη» δικαιολογία;
Το εθνικό προϊόν µας, η φέτα, πλήττεται στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Πράγµατι, η µάχη για την τοποθέτησή της στο εξωτερικό έχει συµπιέσει τις τιµές προς τα κάτω, κάτι που έχει σοβαρές συνέπειες και στους κτηνοτρόφους πρόβειου γάλακτος και στις εταιρείες που παράγουν φέτα. Θεωρώ ότι είναι απαραίτητη µία ενιαία εθνική πολιτική για τη φέτα, ώστε να προστατευτεί το προϊόν.

Πώς βλέπετε να κινείται η εγχώρια αγορά γαλακτοκοµικών; Σε ποιον βαθµό έχει αλλάξει το τοπίο η περίφηµη εργαλειοθήκη του ΟΟΣΑ;
Για τη φέτα ήδη αναφερθήκαµε. Αντίθετα, η κατηγορία γιαούρτης έχει καλές προοπτικές. Γενικά, οι προοπτικές για τον κλάδο και την ελληνική κτηνοτροφία θα είναι καλύτερες, ειδικά έπειτα από την αναγραφή της προέλευσης γάλακτος στη συσκευασία, πράγµα που θα τονώσει τη ζήτηση του ελληνικού γάλακτος. Οι συστάσεις του ΟΟΣΑ και ιδίως η επιµήκυνση της διάρκειας ζωής του γάλακτος, παρά την αρχική πρόβλεψη, δεν πιστεύω ότι έφεραν ουσιαστικές αλλαγές.

Συνέντευξη στον Γιάννη Τσατσάκη