Μillennials και διαδίκτυο, οι νέες προκλήσεις για τις επιχειρήσεις φρουτολαχανικών

Έρευνα της Freshfel Europe αποκρυπτογραφεί τις νέες τάσεις της αγοράς

Μία επιπλέον μερίδα φρούτων ή λαχανικών την ημέρα από τους Ευρωπαίους καταναλωτές, ώστε να φτάσουν τα 400 γραμμάρια που συστήνει ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας, θα μπορούσε να αυξήσει στο τέλος του 2022 το μέγεθος της ευρωπαϊκής αγοράς οπωροκηπευτικών κατά 15 εκατ. τόνους, με ταυτόχρονα οφέλη για το περιβάλλον, το κλίμα και την υγεία των πολιτών.

Αυτό υποστηρίζει η Freshfel Europe, που εκπροσωπεί τις επιχειρήσεις του κλάδου σε ευρωπαϊκό επίπεδο και η οποία στο «Παρατηρητήριο Κατανάλωσης», που δημοσίευσε πρόσφατα, εντόπισε μια ανησυχητική μείωση της κατά κεφαλήν κατανάλωσης φρούτων και λαχανικών, στα 349,19 γραμμάρια ημερησίως, το 2019.

Προκειμένου η τάση αυτή να αντιστραφεί, η Freshfel προτείνει μια στρατηγική που, μεταξύ άλλων, θα στοχεύει σε λιγότερο ευαισθητοποιημένες κατηγορίες καταναλωτών όπως οι millennials, η πληθυσμιακή ομάδα δηλαδή όσων γεννήθηκαν μεταξύ 1982 και 2004. Παράλληλα, θα βοηθούσε και ο καθορισμός απλών και κατανοητών στόχων κατανάλωσης, όπως οι πέντε μερίδες ημερησίως κατ’ ελάχιστον ή η προτροπή τα φρούτα και τα λαχανικά να καταλαμβάνουν περίπου το μισό πιάτο κάθε γεύματος.

«Μη φοβάστε το online»

Σύμφωνα πάντως με τον πρόεδρο της Freshfel Europe, Stephan Weist, o κλάδος έχει πολλούς λόγους να αισιοδοξεί, λαμβάνοντας υπόψη τα πλεονεκτήματα που έχουν τα φρέσκα φρούτα και λαχανικά.

Οι έρευνες δείχνουν ότι η πανδημία έχει μεταβάλει σημαντικά τον τρόπο ζωής των Ευρωπαίων πολιτών, αυξάνοντας παράλληλα την ευαισθητοποίησή τους για το περιβάλλον και την κλιματική αλλαγή. Όπως αναφέρεται μάλιστα στο έγγραφο, η ταχύτατη ανάπτυξη των διαδικτυακών πωλήσεων ήταν μία από τις βασικές αλλαγές που προκάλεσε η πανδημία. Σύμφωνα με τη διευθύντρια Επιχειρηματικής Ανάπτυξης της Freshfel, Nelli Hajdu, «το κανάλι αυτό παραμένει κατακερματισμένο και με διαφορετικά ποσοστά διείσδυσης στην ΕΕ».

Η ίδια αναφέρεται, όμως, στην ανάπτυξη που δείχνει λόγω της άνεσης που προσφέρει, προσθέτοντας την προθυμία που δείχνουν πολλοί καταναλωτές να πληρώσουν για υπηρεσίες όπως η κατ’ οίκον παράδοση. Η Freshfel Europe τονίζει ότι τα νωπά οπωροκηπευτικά είναι σημαντικό να τοποθετηθούν σε αυτό το αναπτυσσόμενο τμήμα της αγοράς.

Value for money και υπεραξία

Παρά τις ανησυχίες για την ασταθή οικονομική κατάσταση, τις αλλαγές στην αγοραστική δύναμη και τον αυξανόμενο πληθωρισμό, ο κλάδος θα πρέπει να πείσει τους νέους καταναλωτές να αγοράζουν περισσότερα φρούτα και λαχανικά, ιδίως εκείνους που είναι έτοιμοι να πληρώσουν περισσότερα για υψηλότερη ποιότητα. «Η μετάβαση προς υψηλότερες τιμές και ανταποδοτικότητα λόγω υψηλής ποιότητας και αξίας θα μπορούσε να βοηθήσει τον κλάδο, ο οποίος λειτουργεί με στενά περιθώρια για να αντιμετωπίσει τις τελευταίες αυξήσεις σε ολόκληρη την αλυσίδα εφοδιασμού», σχολιάζει ο εκπρόσωπος της Freshfel Europe, Philippe Binard.

«Κάποια άμβλυνση της πίεσης θα μπορούσε να επιτευχθεί ενδεχομένως πανευρωπαϊκά, αν μεταβαίναμε προς την απαλλαγή από τον ΦΠΑ, αντιμετωπίζοντας τα φρούτα και τα λαχανικά ως δημόσια αγαθά, δεδομένης της συμβολής τους στην αντιμετώπιση των τρεχουσών κοινωνικών προκλήσεων για το περιβάλλον, το κλίμα και την υγεία», προσθέτει ο ίδιος, τονίζοντας ότι τους τελευταίους μήνες τα κόστη των επιχειρήσεων του κλάδου έχουν αυξηθεί, την ώρα που οι τελικές τιμές έμειναν σχεδόν αμετάβλητες.