Μόνο κρέατα από ορθές πρακτικές εκτροφής σε γερμανικές αλυσίδες

«Έξωση» όσων δεν πληρούν μίνιμουμ πρότυπα ευζωίας δρομολογούν μέχρι το 2030 κορυφαίοι όμιλοι

Σε σταδιακή κατάργηση της πώλησης όσων κρεάτων δεν πληρούν τα υψηλότερα εκ των προτύπων «καλών πρακτικών εκτροφής» προχωρούν αλυσίδες σούπερ μάρκετ της Γερμανίας, τη στιγμή που σε ευρωπαϊκό επίπεδο βρίσκεται στα σκαριά η δημιουργία ενός ενιαίου σήματος για τη σωστή μεταχείριση και την ευζωία των κτηνοτροφικών ζώων.

Την κίνηση, σύμφωνα με το IHSmarkit, ξεκίνησε η Aldi, τα καταστήματα της οποίας σε Βορρά και Νότο ανακοίνωσαν ότι μέχρι το 2025 θα σταματήσουν να πωλούν κρέας «επιπέδου 1» και μέχρι το 2030 κρέας «επιπέδου 2».

Πρόκειται για τα δύο χαμηλότερα εκ των συνολικά τεσσάρων επιπέδων που προβλέπει το σύστημα σήμανσης Haltungsform, το οποίο εισήγαγε σε εθελοντική βάση η Γερμανία τον Νοέμβριο του 2019. Ξεκινώντας από το «επίπεδο 1», ουσιαστικά αυτό της πλήρως εντατικής κτηνοτροφίας, το σύστημα διαβαθμίζεται μέχρι το «επίπεδο 4» που αντιστοιχεί σε καλύτερες συνθήκες διαβίωσης πρακτικές, όπως αυτή της ελευθέρας βοσκής. Στην ίδια κατηγορία κατατάσσεται, επίσης, και το βιολογικό κρέας.

«Όσο δύσκολο κι αν είναι, πιστεύουμε ότι κάνουμε το σωστό», δήλωσε, μεταξύ άλλων, ο Eric Dοbele, υπεύθυνος αγορών της Aldi Νότου. H σταδιακή αυτή μετάβαση αφορά όλες τις κατηγορίες νωπού κρέατος, όπως μοσχαρίσιο, χοιρινό, κοτόπουλο και γαλοπούλα, αφήνοντας εκτός μόνο διεθνείς σπεσιαλιτέ και κατεψυγμένα προϊόντα.

Ήδη, για την ALDI, το 15% των πωλήσεων κρέατος το 2021 προέρχεται από τα δύο ανώτερα επίπεδα (3 και 4) του συστήματος Haltungsform. Όπως εξήγησε ο Dobele, η πλήρης και άμεση κατάργηση των δύο κατώτερων επιπέδων δεν θα ήταν εφικτή λόγω της περιπλοκότητας της διεθνούς αγοράς που, όπως είπε, δεν μπορεί να αλλάξει εν μία νυκτί, ενώ και το 90% της γερμανικής κτηνοτροφίας ακολουθεί σήμερα πιο συμβατικές πρακτικές. Κατά τον ίδιο, για την επιτυχία του όλου εγχειρήματος κρίνεται σκόπιμη η συνεργασία πολιτικής, εμπορίου και βιομηχανίας.

Πολλοί οι μιμητές

Η πρωτοβουλία της Aldi φαίνεται ότι βρήκε αρκετούς μιμητές, αφού, σύμφωνα με το περιοδικό Wirtschafts Woche, ανάλογη πρόθεση εκδήλωσαν και οι αλυσίδες Edeka, Rewe, Penny και Schwarz, ενώ και η Lidl ανακοίνωσε ότι θα κινηθεί προς αυτή την κατεύθυνση.

Μάλιστα, οι Rewe και Penny ανακοίνωσαν ότι μέχρι το 2030 όλα τα νωπά κρέατα που θα διαθέτουν με τη δική τους ετικέτα (private label) θα είναι αποκλειστικά επιπέδου 3 και 4.