Μπαίνει στα My Market η «Μάρκα του Καταναλωτή»

Από τον Σεπτέμβριο στην αλυσίδα τα προϊόντα της πρωτοβουλίας που προχωρά με τη ΝΕΟΓΑΛ και για τη φέτα

Για ένα άκρως δημιουργικό και πυκνό από άποψη εξελίξεων φθινόπωρο ετοιμάζεται η πρωτοβουλία της «Μάρκας του Καταναλωτή», η οποία, μετά την επιτυχία που γνώρισαν αντίστοιχες προσπάθειες σε εννέα τουλάχιστον ξένες αγορές, αποκτά πλέον και στη χώρα μας μια αξιοσημείωτη δυναμική.

Το καινοτόμο εγχείρημα συστήθηκε στο ελληνικό κοινό τον Μάιο του 2020 με το παστεριωμένο γάλα και ακολούθησαν λίγους μήνες μετά το ελαιόλαδο (13.000 μπουκάλια των 750 ml έχουν διατεθεί από τις αρχές του έτους) και προς το τέλος του έτους το «Γιαούρτι του Καταναλωτή» (90.000 τεμάχια από τις αρχές του έτους).

Πλέον, η σκυτάλη περνάει στη φέτα για την οποία το σχετικό ερωτηματολόγιο, μέσω του οποίου το κοινό συμμετέχει στον καθορισμό τόσο των προδιαγραφών του προϊόντος όσο και της τιμής του παραγωγού, έχει αναρτηθεί στην ιστοσελίδα της οργάνωσης και ψηφίζεται αυτό το διάστημα.

Όπως δηλώνει στην «ΥΧ» ο συνιδρυτής και συντονιστής του εγχειρήματος, Λάμπης Κώτσου, πιθανότατα μέσα στον Οκτώβριο θα κάνει την εμφάνισή της στην αγορά η «Φέτα του Καταναλωτή» η οποία θα παράγεται με πρώτη ύλη από Μακεδόνες αιγοπροβατοτρόφους και από τη δραμινή γαλακτοβιομηχανία ΝΕΟΓΑΛ που, σημειωτέον, παράγει για λογαριασμό της πρωτοβουλίας και το γιαούρτι.

Μάλιστα, από τις απαντήσεις που έχουν καταχωριστεί μέχρι στιγμής, φαίνεται ότι το λανσάρισμα θα γίνει στην «κλασική» συσκευασία των 400 γραμμαρίων και, μάλιστα, σε μια ιδιαίτερα ανταγωνιστική τιμή λιανικής.

Αυτό, ωστόσο, όπως τονίζει ο κ. Κώτσου, δεν συνεπάγεται συμπίεση της τιμής παραγωγού. Όπως και στους υπόλοιπους κωδικούς που έχουν κυκλοφορήσει υπό την ομπρέλα της «Μάρκας του Καταναλωτή», βασική αρχή του πρότζεκτ είναι η διασφάλιση μιας δίκαιης αμοιβής που θα επιτρέψει στον αγρότη να είναι βιώσιμος και, ταυτόχρονα, να επενδύσει στον εκσυγχρονισμό και στην αναβάθμιση της εκμετάλλευσής του.

Στο πλαίσιο αυτό, για το αγελαδινό γάλα που κατευθύνεται σε εμφιάλωση και παραγωγή γιαουρτιού, η τιμή αγοράς του γάλακτος από τον κτηνοτρόφο είναι κατ’ ελάχιστο 47,5 και 48,5 λεπτά/κιλό, ενώ για το ελαιόλαδο διαμορφώνεται σε 3,24 ευρώ/κιλό για το συμβατικό και 4,24 ευρώ/κιλό για το βιολογικό. Σε όλες τις περιπτώσεις, οι μίνιμουμ αυτές τιμές είναι «κλειδωμένες» για μια τριετία, ενώ υπόκεινται σε ανοδική αναθεώρηση, εφόσον η αγορά σε τοπικό επίπεδο κινηθεί υψηλότερα.

Πάνω από 1 ευρώ το πρόβειο

Στο ίδιο μοτίβο, η τιμή για το πρόβειο γάλα που θα κατευθυνθεί στην παραγωγή φέτας φαίνεται να διαμορφώνεται, με τα μέχρι στιγμής δεδομένα, στα 1,02-1,03 ευρώ/κιλό. Ο κ. Κώτσου, βέβαια, διευκρινίζει ότι «η τιμή αυτή δεν είναι οριστική, καθώς η ψηφοφορία βρίσκεται σε εξέλιξη, δεν αποκλείεται να ανέβει κι άλλο. Σε κάθε περίπτωση, όμως, αν υπάρξει κάποια περαιτέρω αύξηση στο κόστος των ζωοτροφών, εμείς θα προστατεύσουμε τους συνεργαζόμενους παραγωγούς κάνοντας την ανάλογη αναπροσαρμογή στα τιμολόγια».

Πέραν αυτού, εξίσου σημαντικό για το κοινωνικό πρόσημο της πρωτοβουλίας είναι ότι από την τιμή πώλησης κάθε συσκευασίας 2 λεπτά θα διατίθενται για την καταπολέμηση του παιδικού καρκίνου και 1 λεπτό για τη χρηματοδότηση της μετάβασης των αγροτών στη βιολογική παραγωγή.

Επιπλέον, στη συμφωνία με τη ΝΕΟΓΑΛ υπάρχει δέσμευση και για τη διαχείριση του τυρογάλακτος για την παραγωγή είτε Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (π.χ. βιοαέριο) είτε πρωτεϊνών, γεγονός που διασφαλίζει και την περιβαλλοντική διάσταση του εγχειρήματος.

Διευρύνεται το δίκτυο διανομής

Τόσο η φέτα όσο και τα υπόλοιπα προϊόντα της «Μάρκας του Καταναλωτή» από τον Σεπτέμβριο θα διατίθενται στα ράφια και της My Market. Η εταιρεία της οικογένειας Παντελιάδη γίνεται έτσι η δεύτερη εγχώρια αλυσίδα που στηρίζει την πρωτοβουλία, μετά την ΑΒ Βασιλόπουλος, η οποία την είχε αγκαλιάσει από την πρώτη στιγμή.

«Η εικόνα που έχουμε είναι ότι, σε πρώτη φάση, η διάθεση θα ξεκινήσει από τον μεγάλο όγκο των κύριων καταστημάτων της My Market. Όμως, σταδιακά θα επεκταθεί στο σύνολο σχεδόν το δικτύου, καθώς πρόθεση του ομίλου είναι να ενισχύσει την προσπάθεια», εξηγεί ο κ. Κώτσου.

Ο ίδιος εκτιμά ότι η νέα συμφωνία θα δώσει τη δυνατότητα στη «Μάρκα του Καταναλωτή» να στηρίξει ακόμα περισσότερους παραγωγούς, ενώ παραδέχεται ότι συζητήσεις διεξάγονται και με άλλα σούπερ μάρκετ, όπως ο Σκλαβενίτης και η ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός.

«Νομίζω ότι οι αλυσίδες κατανοούν πλέον ότι όχι μόνο είναι στο χέρι τους, αλλά και προς το συμφέρον τους να στηρίξουν μια τόσο αξιέπαινη προσπάθεια, στον πυρήνα της οποίας βρίσκεται η επιθυμία των καταναλωτών να σταθούν στο πλευρό των παραγωγών και να συμβάλουν στη βιώσιμη ανάπτυξη μέσω του αγροδιατροφικού τομέα», επισημαίνει ο κ. Κώτσου. «Άλλωστε, όπως δείχνει και η εμπειρία από το εξωτερικό, οι αλυσίδες είναι αυτές που μπορούν πραγματικά να κάνουν τη διαφορά.

Για παράδειγμα, στη Γαλλία τα καταστήματα που φιλοξενούν τα προϊόντα της εκεί πρωτοβουλίας ξεπερνούν τα 15.000 και οι καταναλωτές που τα προτιμούν ανέρχονται σε 17,2 εκατ.», αναφέρει και συμπληρώνει: «Φέτος κατάφεραν όλα τα κέρδη που συγκεντρώθηκαν να επιστραφεί ως δωρεές, είτε στους παραγωγούς, είτε σε οικογένειες που το έχουν ανάγκη, είτε σε οποιοδήποτε κοινωνικό σκοπό κρίνουν σκόπιμο τα μέλη-καταναλωτές. Μιλάμε για ποσά της τάξης των 100.000 ευρώ μηνιαίως».

Ο συνομιλητής μας τονίζει πόσο έχει συμβάλει στην επιτυχία του μοντέλου το διεθνοποιημένο και κοινό branding, «με τη χρήση ίδιων σημάτων και χρωμάτων που ουσιαστικά ενώνουν όλους τους καταναλωτές κάτω από ένα σήμα, μια μάρκα, τη δική τους». «Για παράδειγμα, φέτος είχαμε Γάλλους τουρίστες που αναγνώρισαν το σήμα της πρωτοβουλίας σε κατάστημα στο Πόρτο Χέλι και αγόρασαν γιαούρτια και γάλα. Άλλοι πήραν το ελαιόλαδο μαζί τους στην επιστροφή και μας έστειλαν φωτογραφίες με φόντο τον Πύργο του Άιφελ. Υπήρξαν, επίσης, Ιταλοί τουρίστες που αγόρασαν ελληνικό ελαιόλαδο στην Κέρκυρα», σημειώνει.

Κρούσεις για εξαγωγές από Γαλλία και Ιταλία

Αποκαλύπτει, επίσης, ότι η ελληνική πρωτοβουλία έχει δεχθεί κρούσεις από τη γαλλική αλυσίδα E.Leclerc για συνεργασία σε γιαούρτι, φέτα και ελαιόλαδο, αλλά και από τα Carrefour Ιταλίας για το στραγγιστό γιαούρτι. «Είμαστε σε συζητήσεις με τις αντίστοιχες πρωτοβουλίες, ώστε να μελετήσουμε τον τρόπο διάθεσης και ανταλλαγής μοναδικών προϊόντων κάθε χώρας που δεν θα είναι ανταγωνιστικά ως προς τους τοπικούς παραγωγούς. Θα μπορούσαμε π.χ. στην Ελλάδα να εισάγουμε μοτσαρέλα ή παρμεζάνα από την ιταλική ‘‘Μάρκα του Καταναλωτή’’ και να εξάγουμε εκεί φέτα ή στραγγιστό γιαούρτι», υπογραμμίζει.

Συνεργασία με NEUROPUBLIC για έξυπνη γεωργία σε πατάτα και ντομάτα μέσω του έργου Ploutos

Στα σχέδια της «Μάρκας του Καταναλωτή» είναι να αποκτήσει παρουσία σε ακόμα περισσότερες κατηγορίες τροφίμων, με τα επόμενα βήματα να αφορούν στα ζυμαρικά, στα ντοματικά προϊόντα (σάλτσα, πελτές, αποφλοιωμένο ντοματάκι κ.ά.) και στην επιτραπέζια πατάτα. Για τα δύο τελευταία, μάλιστα, και στο πλαίσιο του προγράμματος Ploutos που εστιάζει στη βιώσιμη καινοτομία στην αγροδιατροφή, θα «τρέξει» συνεργασία με τη NEUROPUBLIC για την εγκατάσταση συστημάτων έξυπνης γεωργίας (smart farming) στους συμμετέχοντες παραγωγούς.

«Οι μελέτες για τα δύο αυτά προϊόντα ξεκινούν από τον Σεπτέμβριο και τους επόμενους μήνες θα γίνει και η εγκατάσταση των συστημάτων. Με αυτό το πιλοτικό πρόγραμμα που φιλοδοξούμε σταδιακά να επεκτείνουμε σε όσο το δυνατόν περισσότερους αγρότες θεωρούμε ότι θα βοηθήσουμε τους παραγωγούς να έχουν βέλτιστη παραγωγή, καθώς και σημαντική εξοικονόμηση κόστους και ενέργειας. Παράλληλα, τα τελικά προϊόντα θα αποκτήσουν ιχνηλασιμότητα. Με δύο λόγια, θα εφαρμόσουμε στην πράξη τη στρατηγική ‘‘From Fark to Fork’’ της ΕΕ. Επιπλέον, δεδομένου ότι στο πρόγραμμα συμμετέχουν άλλες 10 χώρες, θα μπορέσουμε να ανταλλάξουμε και να μοιραστούμε τεχνογνωσία», εξηγεί ο κ. Κώτσος.

Πρόσκληση από ΟΗΕ

Αξίζει να σημειωθεί ότι η επιτυχία της «Μάρκας του Καταναλωτή» τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό και, κυρίως, η φιλοσοφία της προσέλκυσαν το ενδιαφέρον του ΟΗΕ, ο οποίος, όπως αναφέρει ο κ. Κώτσου, προσκάλεσε τους εμπνευστές της στη Νέα Υόρκη το δεύτερο 15ημερο του Σεπτεμβρίου, προκειμένου να παρουσιάσουν αναλυτικά την πρωτοβουλία.

Στο πλαίσιο αυτό, μάλιστα, έχουν ήδη ξεκινήσει τα γυρίσματα δύο ντοκιμαντέρ που, μεταξύ άλλων, περιλαμβάνουν και επισκέψεις στις εκμεταλλεύσεις συνεργαζόμενων παραγωγών, οι οποίοι περιγράφουν στην κάμερα την εμπειρία τους από τη συμμετοχή στο πρότζεκτ.

Τα γυρίσματα θα συμπεριλάβουν και πλάνα από την ειδική προωθητική εκδήλωση που έχει προγραμματιστεί για τις αρχές Σεπτεμβρίου σε κατάστημα της ΑΒ Βασιλόπουλος στην Αθήνα με προσκεκλημένη, μάλιστα, τη διοίκηση της αλυσίδας, η οποία θα τιμηθεί για την έμπρακτη στήριξη που έχει παράσχει στην πρωτοβουλία από τα πρώτα της βήματα.