Νέα νόρμα οι αγορές τροφίμων μέσω διαδικτύου

Ανδρώθηκαν μέσα στην υγειονομική κρίση τα ηλεκτρονικά σούπερ μάρκετ

Οι αλλαγές που έφερε ο κορωνοϊός στις καταναλωτικές συνήθειες, όπως φαίνεται ήρθαν για να μείνουν. Το ποσοστό των ανθρώπων που ψωνίζουν τρόφιμα διαδικτυακά αυξάνεται διαρκώς και πλέον σχεδόν όλα τα μεγάλα σούπερ μάρκετ διαθέτουν όχι μόνο διαδικτυακά καταστήματα, όπου μάλιστα κάνουν και προσφορές, αλλά συχνά συνεργάζονται και με άλλες πλατφόρμες (π.χ. e-food, box), προκειμένου να εξυπηρετήσουν με τον καλύτερο τρόπο τους πελάτες τους.

Αξίζει, επίσης, να σημειωθεί ότι πολλοί καταναλωτές δεν διστάζουν να προμηθευτούν διαδικτυακά ακόμα και τα φρούτα και τα λαχανικά τους.

Ανάπτυξη 117% στο εννεάμηνο

Έρευνα για τις τάσεις στις on line αγορές τροφίμων της εταιρείας Convert group καταγράφει αύξηση 117% στις πωλήσεις των ηλεκτρονικών σούπερ μάρκετ στο εννεάμηνο του 2021 σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2020 και αύξηση 60% ειδικά στο τρίτο τρίμηνο, παρά το γεγονός ότι παραδοσιακά τους καλοκαιρινούς μήνες στην Ελλάδα σημειώνεται πτώση στις διαδικτυακές πωλήσεις, έστω και αν οι διαδικτυακοί πελάτες ξόδεψαν συγκριτικά μικρότερα ποσά, ψωνίζοντας λιγότερα προϊόντα σε σχέση με τον προηγούμενο χρόνο.

Εξάλλου, στο πρώτο εξάμηνο του 2021 ο τζίρος των ηλεκτρονικών σούπερ μάρκετ ξεπέρασε τα 140,6 εκατ. ευρώ, όταν για ολόκληρο το 2020 ήταν 163,8 εκατ. ευρώ.

Στα νωπά πάει 1 στα 3 ευρώ

Κατά το τρίτο τρίμηνο, οι δύο στους πέντε καταναλωτές ψώνισαν επισκεπτόμενοι οι ίδιοι τα διαδικτυακά καταστήματα των σούπερ μάρκετ, ενώ το μέσο διαδικτυακό «καλάθι» έφτασε τα 76,3 ευρώ από τα οποία τα 25,8 ευρώ αφορούν αγορές φρέσκων τροφίμων, τα 14,6 ευρώ συσκευασμένα τρόφιμα, τα 9 ευρώ προϊόντα καθαρισμού και χαρτικά, τα 8,6 ευρώ αναψυκτικά και νερά και τα υπόλοιπα 18,3 ευρώ σε άλλα προϊόντα.

Τα λαχανικά είναι τα πρώτα προϊόντα στις προτιμήσεις των on line αγοραστών και ακολουθούν με μικρή διαφορά τα φρούτα. Τα γλυκά σνακ έρχονται τρίτα στις προτιμήσεις όσων αγοράζουν κάνοντας κλικ και ακολουθούν οι φέτες τυριού, το γάλα υψηλής παστερίωσης, τα φρέσκα τυριά, το εμφιαλωμένο νερό, το χαρτί τουαλέτας, το αλεύρι, η γαλοπούλα, τα προϊόντα καθαρισμού, τα γιαούρτια, τα αβγά, τα χαρτικά, η κόκα-κόλα, ο καφές, οι ντομάτες κονσέρβα, τα αλμυρά σνακς, τα δημητριακά και το φρέσκο γάλα.

Οι περισσότερες αγορές, σε ποσοστό 59%, γίνονται μέσω ηλεκτρονικού υπολογιστή και το 41% από το κινητό ή το τάμπλετ μεταξύ 11.00-12.00 το πρωί της Δευτέρας, σύμφωνα πάντα με την έρευνα της Convert Group.

Μεγάλη η δεξαμενή πελατών

Πρέπει να επισημανθεί ότι ο τομέας των on line αγορών τροφίμων στο λιανεμπόριο ουσιαστικά είναι μια τάση που άρχισε να έχει σημαντικό αριθμό οπαδών με την εμφάνιση της πανδημίας. Χαρακτηριστικά, έρευνα του ΙΕΛΚΑ στις αρχές του 2021 είχε καταγράψει ότι ένας στους τέσσερις χρήστες του διαδικτύου ψώνιζε τρόφιμα από απόσταση, δηλαδή ποσοστό της τάξης του 25%, όταν, πριν από την πανδημία, τα ποσοστά αυτά ήταν μόλις 1%-2%. Το γεγονός, όμως, ότι τρεις στους τέσσερις χρήστες του διαδικτύου δεν έχουν επιλέξει –ακόμα– τις on line αγορές, δείχνει τη δυναμική της συγκεκριμένης αγοράς.

Χαρακτηριστικό των δυνατοτήτων επέκτασης είναι η ανακοίνωση του επικεφαλής της METΡΟ σε πρόσφατη συνέντευξή του ότι από την αρχή της επόμενης χρονιάς θα βγει στον «αέρα» το e-shop του cash & carry, που «τρέχει» τώρα πιλοτικά σε λίγους πελάτες.

Μάλιστα, ενώ οι καταναλωτές διά ζώσης είναι πιστοί στις αλυσίδες σούπερ μάρκετ που προτιμούν να κάνουν τα ψώνια τους, στις on line αγορές προτιμούν εκείνον που προσφέρει μεγαλύτερη ευκολία: Δωρεάν παράδοση προϊόντων, ποιότητα φρέσκων προϊόντων, ταχύτητα παράδοσης και, φυσικά, καλές τιμές, είναι οι παράμετροι που καθορίζουν την επιλογή του ηλεκτρονικού καταστήματος.