Με νέα σιλό σιταριού αυξάνει την αυτονομία της η Eurimac

Στη δημιουργία νέων σιλό αποθήκευσης πρώτης ύλης (σιταριού) που θα αυξήσουν κατά πολύ τη δυναμικότητα και την αυτονομία της, δίνοντας παράλληλα τη δυνατότητα για έναν καλύτερο προγραμματισμό της παραγωγής, προχωράει η Eurimac. Όπως δηλώνει στην «ΥΧ» ο επικεφαλής της βορειοελλαδίτικης εταιρείας, Σταύρος Κωνσταντινίδης, τα νέα σιλό θα ανεγερθούν σε οικόπεδο 22 στρεμμάτων, που αγοράστηκε πρόσφατα πλησίον των υφιστάμενων εγκαταστάσεων της Eurimac στο Σταυροχώρι του Κιλκίς. Αποτελούν μέρος ενός ευρύτερου επενδυτικού «πακέτου», ύψους 11 εκατ. ευρώ, το οποίο περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, νέα γραμμή παραγωγής με καινούργιες συσκευαστικές μηχανές.

«Πρόκειται ουσιαστικά για τρία παράλληλα επενδυτικά προγράμματα. Ένα κομμάτι θα ξεκινήσει μέχρι το τέλος του τρέχοντος έτους και, σε κάθε περίπτωση, στο πρώτο εξάμηνο του 2021 θα βρίσκονται σε εξέλιξη όλα», σημειώνει ο κ. Κωνσταντινίδης, προσθέτοντας ότι, όπως και στις προηγούμενες επενδύσεις της εταιρείας, το κόστος θα καλυφθεί εξ ολοκλήρου από ίδια κεφάλαια. Με τα καινούργια σιλό, η Eurimac θα έχει τη δυνατότητα να αποθηκεύει πλέον μέχρι και 57.000 τόνους σιταριού, από 35.000 τόνους που είναι η δυναμικότητά της σήμερα.

Άνοδος 18,7% στις πωλήσεις στο εξάμηνο

Σύμφωνα με τον επιχειρηματία, στο πρώτο εξάμηνο του 2020, που συνέπεσε με το «πρώτο κύμα» της πανδημίας, οι πωλήσεις της εταιρείας έτρεξαν με ρυθμό 18,7%. «Όπως και οι υπόλοιπες επιχειρήσεις του κλάδου, στο δίμηνο Μαρτίου-Απριλίου είδαμε μια σημαντική αύξηση των πωλήσεων, καθώς η ενίσχυση της οικιακής κατανάλωσης κάλυψε τις απώλειες από το κομμάτι του food service, το οποίο δεν δούλεψε λόγω της καραντίνας», εξηγεί.

«Από τον Μάιο και μετά, όμως, οι ρυθμοί υποχώρησαν, καθώς οι καταναλωτές σταμάτησαν το “στοκάρισμα”, ενώ άρχισε να γίνεται εμφανής ο αντίκτυπος στον τομέα του HORECA, από τη μείωση του τουρισμού», συμπληρώνει. Το ευτύχημα για την εταιρεία είναι ότι, αν και έχει παρουσία στο κανάλι της εστίασης, το μερίδιο των πωλήσεων που κατευθύνεται εκεί είναι μικρό σε σύγκριση με τις υπόλοιπες δραστηριότητές της. Σύμφωνα με τις τελευταίες οικονομικές καταστάσεις, το 2019 έκλεισε για τη Εurimac με αύξηση 16,59% στον κύκλο εργασιών, ο οποίος ανήλθε σε 36,568 εκατ. ευρώ από 31,365 εκατ. ευρώ έναν χρόνο πριν. Παράλληλα, όπως σημειώνεται στην έκθεση του διοικητικού συμβουλίου, «οι κατ’ όγκον πωλήσεις ξεπέρασαν με μεγάλο ποσοστό τις πωλήσεις των άλλων ελληνικών του κλάδου», καθιστώντας τη Eurimac «τον μεγαλύτερο Έλληνα παραγωγό σε ζυμαρικά το 2019».

Οι προσφορές των επώνυμων πιέζουν την ιδιωτική ετικέτα

Στόχος της διοίκησης είναι οι πωλήσεις να σταθεροποιηθούν στα επίπεδα των 50.000-52.000 τόνων, σε ένα περιβάλλον που πάντως γίνεται ολοένα και πιο ανταγωνιστικό: Όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά στην έκθεση, οι μεγάλες προσφορές, στις οποίες προχωρούν τα επώνυμα brands το τελευταίο διάστημα, έχουν ανακόψει την αυξητική πορεία των ζυμαρικών ιδιωτικής ετικέτας, στα οποία δραστηριοποιείται κυρίως η Eurimac.

Η εταιρεία, πάντως, συνεχίζει να εμπλουτίζει και το χαρτοφυλάκια των επώνυμων προϊόντων της, στο οποίο ξεχωρίζει το σήμα MAKBEΛ, που επαναλανσαρίστηκε με επιτυχία το 2018. Στο πλαίσιο αυτό, στα τέλη του 2019 έκαναν το ντεμπούτο τους στην αγορά τα ζυμαρικά «ΜΑΚΒΕΛ Ολικής Άλεσης με Βρώμη» σε δύο κωδικούς (Σπαγγέτι Νο 6 και Πέννες), ενώ ο κ. Κωνσταντινίδης δηλώνει απόλυτα ικανοποιημένος από την εμπορική πορεία των «ΜΑΚΒΕΛ 5 Δημητριακά» (σ.σ. σκληρό σιτάρι, βρώμη, καλαμπόκι και όλυρα), που παρουσιάστηκαν το φθινόπωρο του 2018 και, όπως σημειώνει ο ίδιος, «ανταποκρίνονται στη νέα τάση και στο αυξημένο ενδιαφέρον των καταναλωτών για πιο υγιεινά τρόφιμα».

Ο ίδιος προαναγγέλλει και άλλα καινοτόμα προϊόντα στο άμεσο μέλλον, καθώς «υπάρχουν ιδέες στο τραπέζι και συνεχώς δοκιμάζουμε καινούργια πράγματα». Σημειωτέον ότι η εταιρεία είχε προκαλέσει αίσθηση και προ πενταετίας, όταν είχε παρουσιάσει τα περίφημα τετράγωνα μακαρόνια.

Ασφαλιστική δικλείδα οι εξαγωγές και η διασπορά του πελατολογίου

Με θετικούς ρυθμούς εξακολουθούν να κινούνται και οι εξαγωγές οι οποίες, σε επίπεδο όγκου, απορροφούν το 42% της παραγωγής (24.500 τόνοι σε σύνολο 58.000 τόνων). Η εξαγωγική δραστηριότητα εκτείνεται σε 45 συνολικά χώρες, ενώ σταδιακά η Eurimac «ξεκλειδώνει» και κάποιες νέες αγορές, όπως η Αυστραλία. Αυτή η διασπορά του πελατολογίου λειτουργεί προστατευτικά απέναντι σε πιστωτικούς κινδύνους και σε φαινόμενα μείωσης της ζήτησης, ως αποτέλεσμα μακροοικονομικών εξελίξεων ή «έκτακτων γεγονότων», όπως η σημερινή πανδημία. Πάντως, όπως σημειώνεται στην έκθεση της διοίκησης, το γεγονός ότι «τα προϊόντα της εταιρείας είναι καταναλωτικά αγαθά πρώτης ανάγκης και μακρόχρονης λήξης» καθιστούν πιο πιθανό το σενάριο τα μεγέθη της Eurimac να αυξηθούν ακόμα περισσότερο το 2020. Το περιθώριο καθαρού κέρδους αυξήθηκε την περασμένη χρονιά κατά 48,84%, κυρίως λόγω του εξελιγμένου, σύμφωνα με τη διοίκηση, δικτύου πωλήσεων, το οποίο αύξησε τον όγκο των πωλήσεων τόσο στο εσωτερικό, όσο και στο εξωτερικό. Το περιθώριο EBITDA, αντίστοιχα, αυξήθηκε κατά 12,37% στα 5,465 εκατ. ευρώ από 4,863 εκατ. ευρώ το 2018. Η εταιρεία παρουσίασε αυξημένα κατά 17,4% κέρδη προ φόρων, τα οποία διαμορφώθηκαν σε 3,873 εκατ. ευρώ έναντι 3,306 εκατ. ευρώ το 2018. Τέλος, το μεικτό κέρδος έφτασε στα 8,133 εκατ. ευρώ από 7,342 εκατ. ευρώ, παρουσιάζοντας αύξηση 10,77%.