Νίκος Αυγερινός: Με αέρα Παρνασσού καλλιεργεί καρύδια με πιστοποιητικά ποιότητας

Κάτω από τη σκιά του Παρνασσού, στην Αμφίκλεια Φθιώτιδας, μία οικογένεια, αφουγκραζόμενη την ανάγκη της αγοράς για την προμήθεια ελληνικών ξηρών καρπών, αποφάσισε το 2017 να επενδύσει στις καρυδιές, αφήνοντας πίσω τις ετήσιες καλλιέργειες που υπήρχαν μέχρι τότε στην εκμετάλλευση. Ο λόγος για την οικογένεια Αυγερινού, η οποία έχει δημιουργήσει μία συνολική εμπειρία για τους ταξιδιώτες της περιοχής, μέσω του ανοιχτού αγροκτήματος, αλλά και της διαμονής κοντά στην αγροτική εκμετάλλευση.

Όπως εξηγεί στην «ΥΧ» ο Νίκος Αυγερινός, «βλέποντας πίσω στο 2017 ότι η ελληνική ζήτηση καρυδιών εξαρτάται από τις εισαγωγές, σκεφτήκαμε ότι υπήρχε περιθώριο να αναπτυχθεί μία καλλιέργεια με ένα προϊόν το οποίο δεν είναι κορεσμένο. Στο συγκεκριμένο χωράφι υπήρχαν ετήσιες καλλιέργειες, οπότε όταν αποφασίσαμε να βάλουμε τις καρυδιές το αφήσαμε περίπου δυο χρόνια χωρίς να γίνει κάποια εντατική καλλιέργεια για να υπάρξει μία διαδικασία αναζωογόνησης και να μπορέσει να έρθει σε μία καλή κατάσταση για να δεχτεί τα δέντρα.

Πήραμε δείγμα από το χώμα για να δούμε αν υπάρχει έλλειψη σε θρεπτικά συστατικά, βελτιώνοντας τα χαρακτηριστικά του εδάφους για να μπορέσει να δεχτεί τα δέντρα. Διαλέξαμε, επίσης, τα δέντρα από ελληνικά φυτώρια με πιστοποιήσεις, μειώνοντας το ρίσκο αγοράς εισαγόμενων δέντρων αγνώστου προελεύσεως και κατάστασης».

Στόχος η ποιότητα μέσω των συμβουλών

Για να πετύχουν τον τελικό τους στόχο, που είναι η καλλιέργεια υγιών δέντρων, η οικογένεια ακολουθεί συγκεκριμένες πρακτικές, αλλά και συμβουλές γεωπόνων. «Αυτό που έχουμε καταφέρει να κάνουμε είναι να έχουμε συμβουλές για την εξειδικευμένη παρακολούθηση από γεωπόνους, οι οποίοι δραστηριοποιούνται στην περιοχή, ξέρουν το μικροκλίμα και τις απαιτήσεις και μπορούν να μας καθοδηγούν για το τι πρέπει να κάνουμε.

Φυσικά παίρνουμε κάθε χρόνο δείγμα από το χώμα για να δούμε τις κινήσεις που πρέπει να κάνουμε, αλλά και από τα φύλλα, για να βελτιώσουμε τα θρεπτικά συστατικά τα οποία χρειάζεται το δέντρο κατά την παραγωγική διαδικασία, ώστε να είναι στην επιθυμητή κατάσταση. Προσέχουμε πολύ πότε και πώς ποτίζουμε και την ποσότητα που θα χρησιμοποιήσουμε.

Διατηρούμε ένα ηλεκτρονικό ημερολόγιο από τότε που ξεκίνησε το κτήμα, όπου καταγράφουμε όλες μας τις εργασίες, τα σκευάσματα που χρησιμοποιούμε (σ.σ. είδος και ποσότητες) και οτιδήποτε παρατηρούμε κατά την καλλιεργητική χρονιά που μπορεί να έχει ενδιαφέρον. Έχω, επίσης, εκπαιδευτεί στην ορθή χρήση των φυτοφαρμάκων για να μη γίνεται άσκοπη και αλόγιστη χρήση.

Φυσικά, παρακολουθούμε την όποια βιβλιογραφία υπάρχει, τις όποιες νέες τάσεις για να δούμε αν αυτά μπορούν να μεταφερθούν και στη δική μας καλλιέργεια με βάση τις συνθήκες που επικρατούν. Η πιστοποίηση της καλής μας ποιότητας είναι βασική προτεραιότητα για εμάς. Από την αρχή είχαμε πει ότι θέλουμε να είναι αποτυπωμένο μέσα από αναλύσεις εργαστηρίων ποια είναι η ποιότητα του προϊόντος για να είναι ξεκάθαρο τι αγοράζει ο καταναλωτής», εξηγεί ο Νίκος.

Καθετοποίηση και διάθεση προϊόντων

Τα καρύδια της οικογένειας Αυγερινού διατίθενται στην αγορά σε τρεις διαφορετικές συσκευασίες, με το λογότυπο «Κτήμα Αυγερινού». Μπορεί να τα προμηθευτεί κάποιος είτε μέσω eshop, όπως του δικτύου ανοιχτών αγροκτημάτων Openfarm, αλλά και μέσω απευθείας παραγγελίας από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.

Όπως εξηγεί ο Νίκος, ο σχεδιασμός του brand και της εμπορικής διάθεσης του προϊόντος γίνεται σταδιακά, κάνοντας μικρά και σταθερά βήματα. «Στην όλη διαδικασία βοηθάει πολύ η γυναίκα μου, η οποία έχει πολυετή εμπειρία στον τομέα των πωλήσεων και προσδίδει μία πολύτιμη εξωτερική ματιά στο πώς θα προωθηθεί το προϊόν καλύτερα. Σκοπός μας είναι να ανοίξουμε σταδιακά τη συνεργασία μας και με άλλες εταιρείες στην Αθήνα, αλλά και σούπερ μάρκετ που έχουμε δειγματίσει τα προϊόντα μας».

Ο ίδιος επισημαίνει τις προκλήσεις που αντιμετωπίζει, όπως την κλιματική αλλαγή με τα ακραία καιρικά φαινόμενα, σαν αυτά των τελευταίων μηνών, και τη γενικότερη οικονομική κατάσταση, με την αύξηση του κόστους παραγωγής. Όλα μαζί επιφέρουν έναν αντίκτυπο στην καλλιέργεια. «Για να φτάσεις να επιτύχεις να έχεις ένα ποιοτικό προϊόν διαμέσου όλων αυτών των δυσκολιών, στην ποσότητα που το θέλεις, έχει έναν οικονομικό αντίκτυπο στο κοστολόγιο παραγωγής και στην τελική τιμή και όλο αυτό πρέπει να είναι στη συνείδηση του καταναλωτή, όταν επιλέγει ένα προϊόν».

Ανοιχτό αγρόκτημα και ξενώνας

Θέλοντας να προσφέρουν μία συνολική εμπειρία σε όποιον επισκεφτεί την αγροτική τους εκμετάλλευση, συμμετέχουν στο δίκτυο ανοιχτών αγροκτημάτων OpenFarm, μέσω του οποίου έχουν καταφέρει να προβάλουν το προϊόν τους και το κτήμα τους, αλλά και να προσαρμοστούν οι ίδιοι σε μία νοοτροπία εξωστρέφειας.

Εκτός, όμως, από το συγκεκριμένο δίκτυο, το κτήμα Αυγερινού είναι ανοιχτό στο κοινό, ώστε να το επισκεφτεί κάποιος, να γνωρίσει την καλλιέργεια και να ασχοληθεί με αυτήν. «Αυτό που μας ενδιαφέρει είναι να αναδείξουμε και την περιοχή μας. Όταν έρθει κάποιος στο κτήμα μας, να μείνει στην περιοχή και να την ανακαλύψει. Γι’ αυτό μετά την καραντίνα αποφασίσαμε να προσφέρουμε τη δυνατότητα φιλοξενίας στον ξενώνα μας, ώστε να μπορεί κάποιος να μείνει στο χωριό και να γνωρίσει και τη γύρω περιοχή. Θεωρούμε ότι μόνο οφέλη μπορεί να έχει αυτό τόσο για τον ταξιδιώτη όσο και για τον τόπο», επισημαίνει ο Νίκος.

Επόμενα βήματα

Στα μελλοντικα σχέδια του Νίκου είναι η περαιτέρω μεταποίηση του καρπού, με τη δημιουργία ενός καινούργιου κωδικού: το βούτυρο καρυδιού. Επίσης, στοχεύουν στην αύξηση του δικτύου πωλήσεων των προϊόντων τους με σταθερά βήματα.