Δυναμικός οινικός τουρισμός από Βιβλία Χώρα, Τέχνη Οίνου και Παυλίδη
Ευλογημένος ο οίνος για τους παραγωγούς και όσους τον απολαμβάνουν, ειδικά όταν ακολουθούν τους «Δρόμους του Κρασιού της Β. Ελλάδας». Μία από τις οκτώ διαδρομές που έχουν χαραχτεί, αφορά στα κρασιά του Διονύσου και περιλαμβάνει τρία Κτήματα: Βιβλία Χώρα στο Κοκκινοχώρι Καβάλας, Τέχνη Οίνου στο Μικροχώρι και Κτήμα Παυλίδη στα Κοκκινόγεια Δράμας αντίστοιχα. Η Ανατολική Μακεδονία, ως παραδοσιακός αμπελότοπος, δίνει την ευκαιρία στους επισκέπτες να ξεναγηθούν στον οίνο, τη γαστρονομία, την ιστορία και τον μύθο.
Η υπεύθυνη των ξεναγήσεων στο Κτήμα Βιβλία Χώρα, Χρυσάνθη Οικονομίδου, αξιολογεί θετικά τη συμμετοχή τους στους «Δρόμους του Κρασιού»: «Γίνεται πολύ καλή προβολή των Κτημάτων που ανήκουν στην κάθε διαδρομή. Οι επισκέπτες μπορούν να αναζητήσουν τα οινοποιεία που συμμετέχουν και να προγραμματίσουν επισκέψεις».
Το οινοποιείο του Κτήματος βρίσκεται στο κέντρο του αμπελώνα, τον οποίο ο επισκέπτης διασχίζει για να μπει στο κτήριο. «Γίνεται περιήγηση στο οινοποιείο, ενημερώνουμε για τους τρόπους οινοποίησης, τις καλλιεργούμενες ποικιλίες, τα κριτήρια της βιολογικής καλλιέργειας, καθότι έχουμε μόνο βιολογική, και στο τέλος γίνεται γευστική δοκιμή των κρασιών μας. Τους εντυπωσιάζει το επιβλητικό κτήριο του οινοποιείου, δείχνουν ενδιαφέρον για την οινοποίηση, ειδικά την παλαίωση και συνήθως αποχωρούν εντυπωσιασμένοι».
Κρασί, πολιτισμός, αρχαία
Η ίδια επισημαίνει ότι οι επισκέπτες τριπλασιάστηκαν τα τελευταία τρία χρόνια, ειδικά κατά το καλοκαίρι, και η αναλογία Έλληνες προς ξένους είναι 60-40. Έρχονται από την Αμερική, τον Καναδά, όπως επίσης τη Γερμανία, το Βέλγιο, την Αυστρία, τη Ρουμανία, τη Βουλγαρία και την Τουρκία. Εκτός από το κρασί, οι επισκέπτες δείχνουν μεγάλο ενδιαφέρον και για τον πολιτισμό. «Υπάρχει αυξημένο αρχαιολογικό ενδιαφέρον στη συγκεκριμένη διαδρομή, με την Αμφιπόλη, τους Φιλίππους και το αρχαίο θέατρο. Επίσης, υπάρχουν σπήλαια και εξαιρετικές παραλίες που τις επισκέπτονται και, βέβαια, το φαγητό». Η ίδια διακρίνει τους επισκέπτες σε οινόφιλους, γνώστες του κρασιού και επαγγελματίες του είδους.
Για άμεσα και έμμεσα οφέλη από τη συμμετοχή στη Διαδρομή των Κρασιών του Διονύσου κάνει λόγο ο διευθυντής αμπελώνων στο Κτήμα Παυλίδη, Γιάννης Χρόνης. «Άμεσα έχουμε αύξηση της επισκεψιμότητας και έμμεσα όλο και περισσότεροι γνωρίζουν το οινοποιείο και τις ετικέτες μας, με αποτέλεσμα την αύξηση των πωλήσεων, ειδικά στο εξωτερικό, που είναι βασικός στόχος των επιχειρήσεων που επιδιώκουν την εξωστρέφεια».
Τονίζει ότι μεγαλύτερη ανταπόκριση έχουν από ξένους επισκέπτες, που επιθυμούν να γνωρίσουν τους αμπελώνες και τη διαδικασία οινοποίησης. Σε ποσοστό 70% είναι Ευρωπαίοι, το 20% προέρχεται από την Αμερική και τον Καναδά και 10% είναι Κινέζοι, με αυξητική τάση από Ασιάτες που αγαπούν τα ερυθρά κρασιά. Οι ξένοι δίνουν έμφαση στους αμπελώνες, καθώς επιθυμούν να βλέπουν από πού προέρχεται το κρασί. «Η διαφορά των Κτημάτων με τα οινοποιεία είναι ότι διαθέτουν ιδιόκτητους αμπελώνες, για αυτό ο έλεγχος στην καθετοποιημένη παραγωγή είναι καλύτερος και ο δείκτης ποιότητας υψηλότερος».
Κελάρια
Ένας εκ των ιδιοκτητών του Κτήματος Τέχνη Οίνου, ο Γιάννης Καλαϊτζίδης, αναγνωρίζει τη συνδρομή των Δρόμων του Κρασιού στην επισκεψιμότητα, παραπέμποντας και στις «Ανοιχτές Πόρτες», μια αξιόλογη πρωτοβουλία του Ευρωπαϊκού Δικτύου Πόλεων του Κρασιού. Η ανταπόκριση επισκεπτών του εξωτερικού είναι σημαντική, κυρίως από τις βαλκανικές χώρες. Η αύξηση αφορά τόσο στους ξένους όσο και τους Έλληνες καθώς, σύμφωνα με τον κ. Καλαϊτζίδη, αποκτούν σταδιακά κουλτούρα οινικού τουρισμού.
«Οι οινόφιλοι επισκέπτες ενδιαφέρονται να δουν τις εγκαταστάσεις, τα κελάρια, την υπόγεια κάβα και βέβαια να δοκιμάσουν αλλά και να προμηθευτούν κρασιά». Οι περισσότεροι εντυπωσιάζονται από τα κελάρια που διαθέτει το Κτήμα, καθώς οι δύο ιδιοκτήτες –και μηχανικοί– Γιάννης Παπαδόπουλος και Γιάννης Καλαϊτζίδης δημιούργησαν με μεράκι τους αμπελώνες και το σύγχρονο οινοποιείο με τους δυο πύργους. «Πολλοί μεταφέρουν ότι τα δαιδαλώδη κελάρια μας είναι τα ομορφότερα που επισκέφτηκαν. Πρόκειται για ένα κτήριο με πολλούς χώρους, διαδρόμους, τούνελ. Εντυπωσιάζονται από την υπόγεια διαδρομή που ακολουθούν», καταλήγει