Η πανδημία φέρνει πιο κοντά αγρότες και καταναλωτές

Σύμφωνα με έρευνα της Cargill, η υγειονομική κρίση ανέδειξε τον κομβικό ρόλο των επαγγελματιών του πρωτογενούς τομέα

Ανάμεσα στα δεινά και στις πάσης φύσεως ανατροπές που προκάλεσε στις ζωές των ανθρώπων και στις οικονομίες του πλανήτη ο κορωνοϊός, φαντάζει δύσκολο να διακρίνει κανείς και, ακόμα περισσότερο, να εστιάσει σε κάποια θετικά στοιχεία, τα οποία θα μπορούσαν να χρησιμεύσουν ως μαγιά για τον επαναπροσδιορισμό των προτεραιοτήτων και του αξιακού μας συστήματος την «επόμενη μέρα», η οποία σίγουρα κάποια στιγμή θα έρθει.

Μια τέτοια απρόβλεπτη, αλλά σε κάθε περίπτωση καλοδεχούμενη «παράπλευρη συνέπεια» της πανδημίας φαίνεται ότι είναι η ενδυνάμωση της σχέσης μεταξύ αγροτών και καταναλωτών. Αυτό τουλάχιστον ισχυρίζεται ο γνωστός κολοσσός αγροτικών προϊόντων Cargill, επικαλούμενος έρευνα που πραγματοποίησε για λογαριασμό του η εταιρεία δημοσκοπήσεων ORC σε τέσσερις χώρες (ΗΠΑ, Βιετνάμ, Βραζιλία, Νορβηγία) και σε ένα αντιπροσωπευτικό δείγμα 2.500 ατόμων.

Σύμφωνα με την έρευνα, πάνω από το 50% των καταναλωτών δηλώνει ότι έχει θετικά συναισθήματα και εκτιμά τη δουλειά των αγροτών, με το 1/3 μάλιστα να παραδέχεται ότι η αντίληψη και η εικόνα που έχουν για το έργο τους έχει βελτιωθεί σε σχέση με εκείνη που είχαν πριν από την υγειονομική κρίση. Παράλληλα, το 84% δηλώνει πεπεισμένο ότι θα καταφέρει να ανταποκριθεί στις προκλήσεις και να καλύψει τις διατροφικές ανάγκες ενός διαρκώς αυξανόμενου παγκόσμιου πληθυσμού.

«Η μεγάλη εμπιστοσύνη και ο αυξημένος σεβασμός που προκύπτουν από τις απαντήσεις στα ερωτηματολόγιο υποδεικνύουν ότι η πανδημία μπορεί να λειτουργεί ως καταλύτης για την ενίσχυση της σχέσης μεταξύ αγροτών και καταναλωτών», σχολιάζει σχετικά η Cargill. To 71% των καταναλωτών εκφράζει την ανησυχία του για τις διαταραχές που προκάλεσε η Covid-19 στο παγκόσμιο σύστημα παραγωγής και διάθεσης τροφίμων, με το 66% να αναγνωρίζει, μάλιστα, την εντεινόμενη πίεση που έχουν να αντιμετωπίσουν από την αρχή της κρίσης ειδικά οι κτηνοτρόφοι, προκειμένου να παρέχουν ασφαλή και, ταυτόχρονα, προσιτή οικονομικά ζωική πρωτεΐνη στο καταναλωτικό κοινό.

Περισσότερη τεχνολογία

Από τις απαντήσεις προκύπτει επίσης ότι, πέρα από τον ρόλο τους στην κάλυψη των διατροφικών αναγκών, οι καταναλωτές βλέπουν, επίσης, τους αγρότες ως θεματοφύλακες των φυσικών πηγών (47%), ειδικούς στην ευζωία των ζώων (42%), τεχνολογικά προηγμένους (21%), αλλά και επιχειρηματίες που χαρακτηρίζονται από επαγγελματισμό (20%).

Αξιοσημείωτο είναι, επίσης, ότι σχεδόν ένας στους τρεις καταναλωτές (29%) δηλώνει ότι θα ήθελε να δει τους αγρότες να χρησιμοποιούν ολοένα και περισσότερο τεχνολογίες που βελτιώνουν την υγεία και τις συνθήκες ζωής των ζώων, με το 28% εκφράζει την επιθυμία για τη χρήση τεχνολογικών εργαλείων που βελτιώνουν ασφάλεια των τροφίμων εν γένει. Μάλιστα, τα ποσοστά για την αυξημένη χρήση τεχνολογίας στις εκμεταλλεύσεις εμφανίζονται υψηλότερα στο Βιετνάμ και στις ΗΠΑ.

Στην περίπτωση των ΗΠΑ, δε, από τους νεότερους σε ηλικία καταναλωτές (18-23 ετών, η λεγόμενη «Γενιά Ζ»), το 25% αναφέρει ότι προτιμά να αγοράζει τα τρόφιμά του από παραγωγούς που χρησιμοποιούν την τελευταία λέξη της τεχνολογίας.