Η πανδημία μείωσε το τσούγκρισμα

Την πασχαλινή περίοδο, τα πτηνοτροφεία είθισται να κάνουν Πασχαλιά, καθώς μεγάλο μέρος της παραγωγής προορίζεται για βαμμένα αβγά, αλλά η νόσος Covid-19 άφησε ξεκάθαρα αρνητικό αποτύπωμα στη γιορτινή ζήτηση. Αντίθετα, επηρέασε θετικά την αγορά αβγών μέσω αλυσίδων.

Στο 15%-20% αξιολογεί την αύξηση της ζήτησης από τα σούπερ μάρκετ στην πανδημία ο Σεραφείμ Κυριακίδης από τα πτηνοτροφεία Αφοί Κυριακίδη Α.Ε. στο Πόρτο Λάγος Ξάνθης, συνεργάτης της Αυγοδιατροφικής Α.Ε. «Οι πωλήσεις μας κατευθύνονται, όμως, κυρίως στην εστίαση και στα ξενοδοχεία που έχουν πληγεί, με αποτέλεσμα να κυμαινόμαστε περίπου στα ίδια με τις προηγούμενες χρονιές δεδομένα. Τα τελευταία χρόνια, η παραγωγή είναι στο 80%-90% της δυναμικότητάς μας», αναφέρει.

Ο ίδιος προσθέτει ότι πληρούν τις προδιαγραφές της εταιρείας στον τομέα της ποιότητας. Η μονάδα είναι πιστοποιημένη με το πιστοποιητικό HACCP για την παραγωγή, την ωοσκόπηση, την τυποποίηση και τη συσκευασία αβγών.

Με το βλέμμα στο Πάσχα

Οι πτηνοτρόφοι βρίσκονται στην τελική ευθεία για το Πάσχα, αλλά δεν γνωρίζουν πώς θα διαμορφωθεί η ζήτηση. Η εταιρεία περιλαμβάνει στους κωδικούς βαμμένα αβγά που προορίζονται για μάρκετ και ζαχαροπλαστεία και καταλαμβάνει σημαντικό μερίδιο της αγοράς. Ο Ξανθιώτης πτηνοτρόφος εξηγεί ότι προετοιμάζονται για το καλύτερο με βάση και τις υπογεγραμμένες συμβάσεις, πλην όμως πέρυσι προέκυψαν πολλές ακυρώσεις ιδίως από ζαχαροπλαστεία.

Η αυξημένη ζήτηση σε αβγά το επόμενο διάστημα χρειάζεται να συνοδεύεται από την παρατήρηση των αριθμών που αντιπροσωπεύουν τον τρόπο εκτροφής και των δύο γραμμάτων που δηλώνουν τη χώρα προέλευσης. «Ο καταναλωτής γνωρίζει πλέον τι τρώει μετά από πολύ αγώνα όλου του κλάδου. Το EL σημαίνει Ελλάδα. Το 0 είναι για βιολογικό αβγό, το 1 παραπέμπει σε κότα ελευθέρας βοσκής, το 2 είναι αβγό από κότα μεγαλωμένη σε κοτέτσι και το 3 αβγό κλωβοστοιχίας».

Απαντώντας σε ερώτηση για το αν υπάρχει ενδεχόμενο παραπλάνησης του καταναλωτή αναφορικά με τον τρόπο εκτροφής, ο κ. Κυριακίδης εξηγεί ότι στη διάθεση χύμα η κατάσταση είναι πιο ανεξέλεγκτη ως προς την εκτροφή και τις σχετικές ημερομηνίες. «Αυτή την περίοδο που κυκλοφορούν τα ‘‘χωριάτικα’’, ορισμένοι που διαθέτουν 50 ή 100 κότες ενδεχομένως βρίσκουν αβγά εμπορίου και τα παρουσιάζουν σαν δικά τους». Εστιάζοντας στο ζητούμενο των ελέγχων για τη διασφάλιση του καταναλωτή, ο κ. Κυριακίδης λέει ότι έχουν συχνούς ελέγχους από τις κτηνιατρικές υπηρεσίες, ενώ ο ΕΦΕΤ αναλαμβάνει την ιχνηλάτηση των προϊόντων, κατά το δυνατόν, λόγω της πανδημίας.

Αβγά superfood

Η εταιρεία διαθέτει ειδικά προϊόντα, όπως αβγά ορτυκιού, πάπιας κ.ά. «Έχουμε βιολογικά αβγά, ελευθέρας, αχυρώνα και αβγά εμπλουτισμένα σε σελήνιο και Ω3. Φροντίζουμε να διαφοροποιηθούμε και να προσφέρουμε στον καταναλωτή προϊόντα πλούσια σε συγκεκριμένα συστατικά». Η εταιρεία έχει περάσει στη μεταποίηση του αβγού, παράγοντας παστεριωμένο αβγό, μείγμα ομελέτας, υγρό ασπράδι για την αναπλήρωση της χαμένης ενέργειας λόγω σωματικής άσκησης. «Το μεταποιημένο αβγό έχει κύρια βιομηχανική χρήση, ειδικά από τα ζαχαροπλαστεία. Έχουμε ένα πρωτεϊνούχο ρόφημα σε διάφορες γεύσεις που βρίσκεται στα σούπερ μάρκετ σε μια προσπάθεια να εξελισσόμαστε», καταλήγει.