Στο παρά πέντε το Πρόγραμμα Χαλαζικής Προστασίας

Τι λέει η ανάδοχος εταιρεία

Σε εξέλιξη είναι από τις 15 Απριλίου το Εθνικό Πρόγραμμα Χαλαζικής Προστασίας (ΕΠΧΠ) του ΕΛΓΑ, μετά την υπογραφή τετρατετών συμβάσεων ύψους 15 εκατ. ευρώ. Σκοπός του Προγράμματος είναι η καταστολή του χαλαζιού και η μείωση των επιπτώσεων στις αγροτικές καλλιέργειες, συμβάλλοντας στην προστασία των προϊόντων των παραγωγών, καθώς και στην οικονομική ανάπτυξη της υπαίθρου.

Για φέτος, το πρόγραμμα εφαρμόζεται σε δύο περιοχές της Βόρειας και Κεντρικής Ελλάδας, σε συνολική έκταση 5.197.000 στρεμμάτων. Η περιοχή Μακεδονίας σε τμήματα των νομών Ημαθίας, Πέλλας, Κιλκίς, Θεσσαλονίκης και Πιερίας καλύπτει έκταση 2.741.000 στρεμμάτων και η περιοχή Κεντρικής Ελλάδας (κυρίως Θεσσαλία) σε τμήματα των νομών Λάρισας, Τρικάλων, Καρδίτσας και Φθιώτιδας, έκταση 2.456.000 στρεμμάτων.

Η εφαρμογή του Προγράμματος στηρίζεται στη χρήση μετεωρολογικών ραντάρ και ειδικά εξοπλισμένων αεροπλάνων τα οποία χρησιμοποιούνται για την πραγματοποίηση των επιχειρήσεων καταστολής χαλαζιού. Σημαντικό ρόλο στην ενεργοποίηση του συστήματος κατέχει και η πρόγνωση καιρού με έμφαση στην ανάπτυξη και εξέλιξη των καταιγιδοφόρων νεφών.

Υπεύθυνοι

Η συνολική ευθύνη της οργάνωσης, του συντονισμού και της λειτουργίας του επιχειρησιακού μέρους του προγράμματος ανήκει στο Κέντρο Μετεωρολογικών Εφαρμογών (ΚΕΜΕ) του ΕΛΓΑ, ενώ η ανάδοχος εταιρεία «3Δ ΑΕ» έχει την ευθύνη του πτητικού τομέα, καθώς και την ευθύνη για την καλή λειτουργία και τη συντήρηση του παρεχόμενου από αυτήν εξοπλισμού.

Το πρόγραμμα λειτουργεί σε 24ωρη βάση, επτά ημέρες την εβδομάδα και η εφαρμογή του απαιτεί τη συμμετοχή μετεωρολογικού, ιπτάμενου και τεχνικού προσωπικού, καθώς και την εμπλοκή προσωπικού που θα υποστηρίζει το δίκτυο χαλαζομέτρων, το οποίο είναι εγκατεστημένο στην περιοχή Κεντρικής Μακεδονίας.

Σύμφωνα με την ανάδοχο εταιρεία, κατάφερε «να ενεργοποιήσει σε χρόνο ρεκόρ όλο το σύστημα που αποτελείται από μετεωρολογικά ραντάρ, ειδικά τροποποιημένα αεροσκάφη και εξειδικευμένο προσωπικό», καθώς κλήθηκε να αντιμετωπίσει μία σειρά δυσκολιών:

✱ Το κλείσιμο των συνόρων και τον αποκλεισμό αεροπλάνων της σε ξένες χώρες όπου πραγματοποιούνται εργασίες συντήρησης.

✱ Την αναστολή εκπαιδεύσεων από την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας.

✱ Την καθυστέρηση από την πλευρά της πολιτείας στην έγκριση της υπογραφής της σύμβασης, η οποία δόθηκε μόλις μία ημέρα πριν από την προκαθορισμένη ημερομηνία έναρξης του προγράμματος.

✱ Τη δυσκολία μετακίνησης του προσωπικού λόγω των μέτρων απαγόρευσης της κυκλοφορίας.