Πώς μοιράστηκαν στις αλυσίδες σούπερ μάρκετ τα 900 εκατ. ευρώ έξτρα τζίρου της πανδημίας

Οι κερδισμένοι και οι χαμένοι της περσινής χρονιάς, βάσει των οικονομικών καταστάσεων που δημοσιεύτηκαν πρόσφατα

Το 2020 ήταν, δίχως αμφιβολία, η χρονιά των σούπερ μάρκετ, με τον κλάδο να επωφελείται τα μέγιστα από τις αλλαγές στην κατανάλωση και από τις πληγές που άνοιξαν στο υπόλοιπο λιανεμπόριο τα περιοριστικά μέτρα, για να σωρεύσει επιπλέον τζίρους και να αναδειχθεί σε έναν από τους -λίγους- κερδισμένους της πανδημίας.

Σύμφωνα με τη NielsenIQ, οι πωλήσεις των σούπερ μάρκετ (σ.σ. αφορούν αίθουσες άνω των 100 τ.μ. σε ηπειρωτική Ελλάδα και Κρήτη, συμπεριλαμβανομένων των discounters) έτρεξαν την περασμένη χρονιά με ρυθμό 9,7%, δηλαδή τον υψηλότερο της τελευταίας δεκαπενταετίας τουλάχιστον ενώ, κατά την IRI, η αύξηση έφτασε το 10,4%. Συνολικά, ο επιπλέον τζίρος που απέσπασαν οι αλυσίδες το 2020 ξεπέρασε τα 900 εκατ. ευρώ.

Αυτή είναι η «μεγάλη εικόνα» και οι οικονομικές καταστάσεις που δημοσίευσαν πρόσφατα οι έξι μεγαλύτερες επιχειρήσεις του κλάδου έρχονται να αποτυπώσουν τις επιδόσεις της καθεμιάς. Όπως προκύπτει από τους ισολογισμούς, κάποιες κατάφεραν να επιταχύνουν τον βηματισμό τους, αυξάνοντας τους τζίρους τους με υψηλότερους ρυθμούς από το σύνολο της αγοράς.

Στην κατηγορία αυτή ανήκει η Σκλαβενίτης, η οποία έκλεισε τη χρονιά με διψήφιους ρυθμούς ανάπτυξης, όπως και η Πέντε ΑΕ (Γαλαξίας) και η ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός. Στους κερδισμένους ανήκει και η ΜΕΤΡΟ ΑΕΒΕ, η οποία πέτυχε αύξηση πωλήσεων αντίστοιχη του 2019, παρά το γεγονός ότι το δίκτυο Cash & Carry που διαθέτει (σ.σ. απευθύνεται στο ΗΟRECA) επηρεάστηκε δυσμενώς από τα περιοριστικά μέτρα. Στον αντίποδα, η ΑΒ Βασιλόπουλος επέστρεψε μεν σε θετικό πρόσημο το 2020, εξακολουθεί ωστόσο να χάνει μερίδια, αφού η αύξηση του τζίρου της υπολείπεται αρκετά των μέσων όρων της αγοράς.

Άνοιξε τον διασκελισμό του ο Σκλαβενίτης

Ο μεγαλύτερος λιανέμπορος της χώρας είδε το 2020 τον κύκλο εργασιών του να αυξάνεται κατά 15%, στα 3,79 δισ. ευρώ, σε επίπεδο ομίλου και κατά 19,5%, στα 3,15 δισ. ευρώ, σε επίπεδο μητρικής, νούμερα που υποδηλώνουν ότι κατάφερε να ανοίξει κι άλλο την ψαλίδα από τους υπόλοιπους παίκτες του κλάδου.

Παράλληλα, κατέγραψε προ φόρων κέρδη 60,362 εκατ. ευρώ σε ενοποιημένο επίπεδο (έναντι ζημιών 6,846 εκατ. ευρώ έναν χρόνο πριν) και 53,459 εκατ. ευρώ σε εταιρικό (από ζημία 1,17 εκατ. ευρώ το 2019), αφήνοντας σιγά σιγά πίσω της τα «βάρη» που προέκυψαν από τη συμφωνία ενσωμάτωσης της Μαρινόπουλος. Η διοίκηση της αλυσίδας χαρακτηρίζει τα αποτελέσματα ικανοποιητικά, ενώ, για φέτος, η πρόβλεψη είναι ότι ο κύκλος εργασιών θα αυξηθεί περαιτέρω «λόγω της ανάπτυξης του δικτύου διανομής σε καταστήματα λιανικής ανά την Ελλάδα».

Έχασε έδαφος ο Βασιλόπουλος

Η ΑΒ Βασιλόπουλος, θυγατρική της Ahold Delhaize, επέστρεψε σε θετικούς ρυθμούς ανάπτυξης το 2020, κλείνοντας τη χρονιά με αύξηση 3,76% του κύκλου εργασιών σε επίπεδο ομίλου και 3,60% σε επίπεδο εταιρείας.

Τα 2,021 δισ. ευρώ τζίρου τοποθετούν τον όμιλο στη δεύτερη θέση της αγοράς, ωστόσο ο ρυθμός αύξησης των πωλήσεων υπολείπεται σαφώς των υπόλοιπων παικτών. Τα κέρδη προ φόρων ανήλθαν σε 38,7 εκατ. ευρώ για τον όμιλο και σε 37,5 εκατ. ευρώ για την εταιρεία, παρουσιάζοντας αύξηση 35,6% και 31,69% αντίστοιχα.

Για φέτος, στόχος της διοίκησης είναι να αναπτυχθεί περαιτέρω το δίκτυο των καταστημάτων και να βελτιωθεί η ανταγωνιστικότητα «με συγκεκριμένες επενδύσεις τόσο στις τιμές όσο και στην ποικιλία των εμπορευμάτων που διαθέτει». Διατυπώνεται, ωστόσο, ανησυχία για την «άνοδο των τιμών σε παγκόσμιο επίπεδο, με τις πληθωριστικές πιέσεις να είναι ήδη ορατές».

Διατηρεί το μομέντουμ η ΜΕΤΡΟ

Με αύξηση 6% του κύκλου εργασιών της, ο οποίος διαμορφώθηκε σε 1,335 δισ. ευρώ, έκλεισε την περσινή χρονιά η ΜΕΤΡΟ. Παράλληλα, τα προ τόκων και φόρων κέρδη σημείωσαν άνοδο 49,95%, στα 34,189 εκατ. ευρώ, ενώ τα καθαρά κέρδη αυξήθηκαν κατά 131%, στα 22,009 εκατ. ευρώ.

Εντός του 2020 τέθηκαν σε λειτουργία τρία νέα καταστήματα Μy Market, ενώ ανακαινίστηκαν άλλα οκτώ. Για τη φετινή χρονιά, βρίσκεται σε εξέλιξη επενδυτικό πρόγραμμα ύψους 35 εκατ. ευρώ, το οποίο περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, την επέκταση του δικτύου διανομής στη Θεσσαλονίκη, την ίδρυση τουλάχιστον έξι νέων καταστημάτων και τη δημιουργία ηλεκτρονικής πλατφόρμας για το χονδρεμπόριο.

Μείωσε χρόνους εξόφλησης ο Μασούτης

Στα 882,466 εκατ. ευρώ ανήλθε ο κύκλος εργασιών της Μασούτης το 2020, σημειώνοντας αύξηση 6,3% σε σύγκριση με το 2019. Τα EBITDA διαμορφώθηκαν σε 60,082 εκατ. ευρώ, έναντι 57,45 εκατ. ευρώ έναν χρόνο πριν, ενώ στη διάρκεια του έτους άνοιξαν επίσης επτά νέα καταστήματα.

Αξίζει να σημειωθεί ότι, σύμφωνα με τις οικονομικές καταστάσεις, η εταιρεία μείωσε το διάστημα εξόφλησης των προμηθευτών της, με τον σχετικό δείκτη κυκλοφοριακής ταχύτητας εμπορικών υποχρεώσεων να διαμορφώνεται στις 117 μέρες, από 127 το 2019. Η διοίκηση εκτιμά ότι και η φετινή χρήση θα κλείσει με άνοδο, παραδεχόμενη ότι «ο κλάδος των σούπερ μάρκετ ήταν από τους ωφελημένους της πανδημίας». Στον εμπορικό τομέα θα δοθεί έμφαση στην πολιτική τιμών «με στόχο την ενδυνάμωση της ανταγωνιστικότητας».

«Διψήφιοι» Γαλαξίας και Κρητικός

Διψήφιο ρυθμό ανάπτυξης εμφάνισε το 2020 η Πέντε ΑΕ, που τρέχει την αλυσίδα Γαλαξίας. Ο κύκλος εργασιών διαμορφώθηκε σε 511,538 εκατ. ευρώ, αυξημένος κατά 13,64% σε σχέση με το 2019, ενώ τα λειτουργικά κέρδη προ φόρων ανήλθαν σε 28,281 εκατ. ευρώ, σημειώνοντας εντυπωσιακή αύξηση άνω του 125%.

Στη διάρκεια της περσινής χρονιάς, έγιναν επενδύσεις 10,1 εκατ. ευρώ ενώ, όπως σημειώνεται στις οικονομικές καταστάσεις, εντός του 2021 λειτούργησε ήδη ένα νέο ιδιόκτητο κατάστημα στο Λαύριο κι ένα ακόμα μισθωμένο στο Μενίδι. Μέχρι το τέλος του έτους προβλέπεται να λειτουργήσουν δύο ακόμα ιδιόκτητα υποκαταστήματα στην Κόρινθο. Εξάλλου, στα 390,101 εκατ. ευρώ ανήλθε ο κύκλος εργασιών της Κρητικός το 2020, με τον όμιλο να καταγράφει ρυθμό ανάπτυξης 11,43%. Τα κέρδη μετά φόρων διαμορφώθηκαν σε 1,891 εκατ. ευρώ έναντι 1,805 εκατ. ευρώ έναν χρόνο πριν.

Κατά τη διοίκηση, η τρέχουσα χρήση «παρουσιάζει σταθεροποίηση με τάση ανόδου», ενώ συνεχίζονται οι επενδύσεις στη δημιουργία νέων καταστημάτων, κυρίως σε περιοχές όπου έχει μικρή ή και καθόλου παρουσία (π.χ. νησιά Αιγαίου), καθώς και στον εκσυγχρονισμό των ήδη υφιστάμενων. Ήδη μέσα στο πρώτο εξάμηνο προστέθηκαν στο δίκτυο δέκα νέα εταιρικά καταστήματα.

Πόσο αυξήθηκε ο τζίρος των 6 μεγαλύτερων αλυσίδων το 2020

Ελληνικές Υπεραγορές Σκλαβενίτης

15%

ΑΒ Βασιλόπουλος

3,76%

ΜΕΤΡΟ ΑΕΒΕ

6%

Δ. Μασούτης ΑΕ

6,3%

Πέντε ΑΕ

13,64%

ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός

11,43%

Σύνολο Αγοράς (NielsenIQ)

9,7%

Σύνολο Αγοράς
(ΙRI)

10,4%

 

 
Το άρθρο δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα «Υπαιθρος Χώρα»
που κυκλοφόρησε Παρασκευή 15 Οκτωβρίου 2021