Αυτό το άρθρο είναι 32 μηνών

Ψηφιακές οι ετικέτες για τα ελληνικά κρασιά

Από την 1η Νοεμβρίου στον αέρα η πλατφόρμα U-Label του ΣΕΟ
05/11/2021
5' διάβασμα
psifiakes-oi-etiketes-gia-ta-ellinika-krasia-245925

Στο πλαίσιο της νέας Κοινής Γεωργικής Πολιτικής η εφαρμογή της οποίας προβλέπεται από την 1η Ιανουαρίου 2023, γίνεται πλέον υποχρεωτική η αναγραφή των συστατικών του κρασιού στις ετικέτες, η αναφορά του καταλόγου των συστατικών, αλλά και η διατροφική δήλωση.

Αξίζει να θυμίσουμε εδώ ότι ο βασικός κανονισμός 1169/2011 απάλλασσε έως τώρα τα αλκοολούχα με αλκοολικό βαθμό πάνω από 1,2% (άρα και το κρασί) από την υποχρεωτική ένδειξη του καταλόγου των συστατικών και της διατροφικής δήλωσης. Η διαφοροποίηση αυτή, όμως, προχωρά τώρα προς κατάργηση.

Η ευρωπαϊκή οργάνωση CEEV, ενεργή συμμετοχή στην οποία έχει ως ιδρυτικό μέλος και ο Σύνδεσμος Ελληνικού Οίνου (ΣΕΟ), κατάφερε μετά από στοχευμένες κινήσεις δύο τουλάχιστον ετών να προχωρήσει ένα βήμα πιο πέρα: Εξασφάλισε τη συγκατάθεση του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, του Συμβουλίου και της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, έτσι ώστε η αναγραφή των συστατικών να γίνεται και ηλεκτρονικά, μέσω της ειδικής πλατφόρμας U-Label.

Εφόσον μια οινοποιητική επιχείρηση επιλέξει την ψηφιακή αναγραφή των συστατικών, θα πρέπει στην κανονική ετικέτα να παραμείνει η θερμιδική αξία και η αναγραφή των αλλεργιογόνων. Τα υπόλοιπα, όμως, συστατικά θα μπορούν να αναφέρονται μόνο στην ψηφιακή ετικέτα μέσω ενός QR Code.

Mεγαλύτερη ευελιξία

«Με τον τρόπο αυτόν αποφεύγεται η δημιουργία τεράστιων ετικετών, που είναι μακριές σαν σεντόνια, οι οποίες θα πρέπει να μεταφράζονται στις διαφορετικές γλώσσες της ΕΕ και να αλλάζουν κάθε φορά που αλλάζει ένα συστατικό, με το αντίστοιχο κόστος που αυτό προκαλεί», τονίζουν στην «ΥΧ» πηγές του ΣΕΟ. Η πλατφόρμα αναμένεται να ξεκινήσει τη λειτουργία της από 1ης Νοεμβρίου.

«Αποτελεί ένα καινοτόμο, πολυγλωσσικό εργαλείο που δίνει τη δυνατότητα στα οινοποιεία να προσεγγίζουν καταναλωτές σε ολόκληρη την ΕΕ και στους καταναλωτές να έχουν πρόσβαση στα συστατικά παραγωγής των αγαπημένων τους κρασιών, στις πρακτικές βιωσιμότητας που τα οινοποιεία ακολουθούν, αλλά και σε πληροφορίες σχετικές με τη λελογισμένη κατανάλωση κρασιού», επισημαίνουν οι ίδιες πηγές.

Ουσιαστικά, ο οινικός κλάδος της χώρας αυτοδεσμεύεται, δύο χρόνια πριν γίνει υποχρεωτική η αναγραφή των συστατικών ενός κρασιού, ότι θα προχωρήσει στην αλλαγή των ετικετών. Ταυτόχρονα, ο κλάδος εκσυγχρονίζεται μια και η ηλεκτρονική διαδικασία αυτή είναι, όπως σημειώνεται, «καινοτόμος, πιο φιλική προς το περιβάλλον και άρα προσαρμοσμένη στους βασικούς στόχους της ΕΕ που είναι η πράσινη ανάπτυξη και η ψηφιακή προσαρμογή». Η ψηφιακή ετικέτα (e-label) είναι μια ειδική ιστοσελίδα, που περιλαμβάνει δομημένες πληροφορίες για ένα κρασί για μια συγκεκριμένη αγορά. Η ηλεκτρονική ετικέτα θα είναι προσβάσιμη στους καταναλωτές μέσω ενός μοναδικού QR Code, που θα εκτυπώνεται στην πίσω ετικέτα του προϊόντος.

Με τη σάρωση του κωδικού QR με ένα smartphone, οι καταναλωτές θα οδηγούνται απευθείας στην ηλεκτρονική ετικέτα του προϊόντος που έχουν σαρώσει και θα διαβάζουν τις πληροφορίες στην κατάλληλη γλώσσα που θα ορίζεται μέσω γεω-εντοπισμού (geo-localisation).

Τι πληροφορίες θα περιέχει η U-Label

Οι ηλεκτρονικές ετικέτες θα περιέχουν ένα σύνολο υποχρεωτικών ενδείξεων που επιβάλλονται από τη νομοθεσία της ΕΕ και ορισμένες προαιρετικές ενδείξεις που η εταιρεία θα αποφασίσει εάν θα προσθέσει ή όχι.

Οι υποχρεωτικές ενδείξεις περιλαμβάνουν τα βασικά χαρακτηριστικά των κρασιών, όπως ονομασία, εικόνα της φιάλης, κατηγορία προϊόντος και χώρα προέλευσης, κατάλογο των συστατικών, διατροφική δήλωση ανά 100ml, εικονογράφημα, που προτρέπει κατά της κατανάλωσης αλκοόλ από τις εγκύους και ένα γενικό μήνυμα για την υπεύθυνη κατανάλωση αλκοόλ.

Εκτός από τις υποχρεωτικές ενδείξεις, οι εταιρείες ενδέχεται να αποφασίσουν να παράσχουν επιπλέον πληροφορίες, όπως πρόσθετα χαρακτηριστικά του προϊόντος (που όμως υποχρεωτικά θα διέπονται από το ευρωπαϊκό δίκαιο), διατροφική δήλωση ανά μερίδα, άλλα εικονογράμματα ή προειδοποιητικά μηνύματα για την υγεία, πιστοποιητικά βιωσιμότητας που ίσως διαθέτουν και βασικές πληροφορίες για την εταιρεία, όπως όνομα, λογότυπο και ιστοσελίδα. Όλες οι ελληνικές οινοπαραγωγικές εταιρείες θα μπορούν να καταχωρίζουν τις ετικέτες τους στην U-Label.

Οι εταιρείες-μέλη του Συνδέσμου Ελληνικού Οίνου, μια και είναι μέλος της CEEV, θα έχουν αξιοσημείωτη έκπτωση στην ετήσια συνδρομή τους στην πλατφόρμα U-Label.