Ψηφιακό «Mall» για τους γυναικείους συνεταιρισμούς

Στην οδό της εξωστρέφειας οδηγεί τη γυναικεία παραγωγική δυναμική η startup «Ιππολύτη»

Ψηφιακό «Mall» για τους γυναικείους συνεταιρισμούς

Στα ράφια των delicatessen της Σουηδίας, μιας χώρας 10 εκατ. κατοίκων που συστηματικά δίνει ψήφο εμπιστοσύνης στα παραδοσιακά προϊόντα αγροδιατροφής, αυτά που φέρουν τη σφραγίδα της αγνής πρώτης ύλης και –ει δυνατόν- της «φροντίδας της μαμάς» γίνονται sold out.

Στην Ελλάδα, 100 γυναικείοι συνεταιρισμοί και περίπου 50 κοινωνικές συνεταιριστικές επιχειρήσεις (ΚΟΙΝΣΕΠ) γυναικών παράγουν προϊόντα-«διαμάντια», που απαντούν ακριβώς στις διατροφικές απαιτήσεις των Σουηδών, αλλά μένουν σε εμπορική αφάνεια γιατί δεν βρίσκουν παράθυρο εξωστρέφειας για την εν λόγω αγορά.

Μπορούν τα προϊόντα των ελληνικών γυναικείων συνεταιρισμών και άλλων παραγωγικών δυνάμεων της χώρας, που φέρουν «μαμαδίσια» σφραγίδα, να γίνουν οι βασικοί προμηθευτές καταναλωτών σε αγορές όπως η Σουηδία, η Γερμανία, το Βέλγιο και η Μεγάλη Βρετανία;

«Αν μπορείς να το ονειρευτείς, μπορείς και να το κάνεις». Με αυτή τη φράση του Walt Disney απαντά στο ερώτημα η νεοφυής εταιρεία «Ιππολύτη», με καταγωγή την Καλαμάτα, που μέχρι το Πάσχα θα στεγάσει προϊόντα γυναικείων συνεταιρισμών και ελληνικών ΚΟΙΝΣΕΠ «γένους θηλυκού» από όλη την Ελλάδα, σε ένα ενιαίο ψηφιακό πολυκατάστημα, το mamasflavours.gr.

Με αυτόν τον τρόπο, παραδοσιακά προϊόντα της ελληνικής αγροδιατροφής, από πίτες, ζυμαρικά και γλυκά του κουταλιού μέχρι ελιές και μέλι, δια χειρός ελληνικών γυναικείων συνεταιρισμών, θα στρώνουν από την προσεχή Άνοιξη το τραπέζι στους καταναλωτές βασικών ευρωπαϊκών αγορών, μέσω της πρωτότυπης ψηφιακής πλατφόρμας.

Πρόκειται για ένα πρωτότυπο web portal, που έχει ως αντικείμενο την απευθείας πώληση παραδοσιακών προϊόντων Γυναικείων Συνεταιρισμών, ΚΟΙΝΣΕΠ γυναικών και μεμονωμένων παραγωγών από όλη την Ελλάδα. Στόχος της νεοφυούς εταιρείας είναι να ενώσει όλους τους Γυναικείους Συνεταιρισμούς -και όχι μόνο- κάτω από μία ψηφιακή στέγη, εξασφαλίζοντας την απευθείας πώληση των προϊόντων τους σε Ελλάδα και εξωτερικό.

Παραπάνω από ένα e-shop

Ψηφιακό «Mall» για τους  γυναικείους συνεταιρισμούςΤο πλάνο των δημιουργών της Ιππολύτης, όπως το μεταφέρει στην «ΥΧ» η εκπρόσωπος της ομάδας, Μαρία Μοναστηριώτη, είναι πολύ ευρύτερο, καθώς η πλατφόρμα mamasflavours.gr θα εξασφαλίζει στα μέλη της κάτι παραπάνω από ένα κλασικό e-shop, παρέχοντας υπηρεσίες σε θέματα μάρκετινγκ, εξωστρέφειας και εκπαίδευσης -τρία από τα βασικά προβλήματα που αντιμετωπίζουν σήμερα οι γυναικείοι συνεταιρισμοί της χώρας. «Θέλουμε να ταξιδέψουν οι ελληνικές χειροποίητες παραδοσιακές γεύσεις σε όλο τον κόσμο. Να ανασύρουν από τις μνήμες των ανθρώπων που θα τις γευθούν, εικόνες σπιτικής φροντίδας και αγάπης, όπως τότε», εξηγεί η κα Μοναστηριώτη, μιλώντας στην «YX».

Η ομάδα εργάζεται ήδη τρία χρόνια πάνω στο έργο, ώστε σήμερα, ένα μεγάλο ποσοστό του να είναι τεχνικά έτοιμο. Οι δημιουργοί της πλατφόρμας mamasflavours.gr συνεργάζονται στενά με το υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης, τη Γενική Γραμματεία Ισότητας και το Εθνικό Επιμελητηριακό Δίκτυο Ελληνίδων Γυναικών Επιχειρηματιών. Σύμφωνα με την κα Μοναστηριώτη, τα μηνύματα που εισπράττει η ομάδα από τους συνεταιρισμούς ανά την Ελλάδα είναι κάτι παραπάνω από ενθαρρυντικά, καθώς η λογική του mamasflavours.gr έρχεται να δώσει τουλάχιστον μια εν δυνάμει απάντηση στα σοβαρά προβλήματα βιωσιμότητας που αντιμετωπίζουν οι γυναικείοι συνεταιρισμοί -και η γυναικεία παραγωγική δραστηριότητα στον τομέα της αγροδιατροφής γενικότερα.

Η εικόνα με αριθμούς

Σήμερα, υπάρχουν ανά την Ελλάδα περί τους 100 γυναικείους συνεταιρισμούς (κυρίως σε Μακεδονία-Θράκη, Αιγαίο, Κρήτη και Θεσσαλία). Εξ αυτών, μόλις το 16% κάνει ηλεκτρονικές πωλήσεις, ενώ αντίστοιχα χαμηλό είναι το ποσοστό όσων πραγματοποιούν εξαγωγές (16,3%). Τα βασικά προβλήματα των γυναικείων συνεταιρισμών είναι η έλλειψη κεφαλαίων και οικονομικής στήριξης, η ανεπαρκής αξιοποίηση των νέων τεχνολογιών, το πολύ χαμηλό ποσοστό εξαγωγών, η δυσκολία στις απαραίτητες πιστοποιήσεις και η έλλειψη συνεργατικής κουλτούρας και δικτύωσης. Με ποσοστό 87,5% οι ίδιοι οι γυναικείοι συνεταιρισμοί αξιολογούν ως πρόβλημα την προβολή των προϊόντων τους, τον εκσυγχρονισμό των εργαστηρίων τους (72,9%), τις πιστοποίησης σε συστήματα ποιότητας (68,8%) και τη δικτύωσης με ομοειδείς Συνεταιρισμούς (39,6%).

Επαφές με ΟΕΥ

Η ομάδα έχει έρθει ήδη σε επαφή με τα γραφεία των ΟΕΥ στις αγορές-στόχους (Μεγάλη Βρετανία, Γερμανία, Βέλγιο, Σουηδία), καταγράφοντας τις ειδικές ανάγκες αυτών των αγορών. Μικρά παντοπωλεία, καταστήματα delicatessen, gourmet εστιατόρια, επιλεγμένα ξενοδοχεία, εξειδικευμένα καταναλωτικά κοινά, αλλά και η ελληνική ομογένεια είναι οι πρώτοι δυνητικοί πελάτες όπου θα απευθυνθεί η πλατφόρμα. Παράλληλα, έχει σε εξέλιξη κύκλο επαφών με τα Επιμελητήρια της χώρας, ώστε μέσω αυτών, να ενημερώσει σχετικά τους γυναικείους συνεταιρισμούς.

«Οι δράσεις μας έχουν πρωτίστως κοινωνικό χαρακτήρα και αποσκοπούν στην ανάπτυξη ενός αξιόπιστου δικτύου συνεργατών τόσο σε επίπεδο συνεταιρισμών, μικρών παραγωγών όσο και συνεργασιών σε επίπεδο προώθησης και προβολής στο εξωτερικό μέσα από κατάλληλα δίκτυα διανομής, ώστε να αναδειχθεί και να στηριχθεί η εξαιρετική δουλειά των γυναικών της υπαίθρου αλλά και οποιασδήποτε ομάδας Γυναικών δραστηριοποιείται στην αγροδιατροφή», τονίζει ο κύριος Λευτέρης Μπαμπάσης -μέλος της ομάδας- και προσθέτει: Έτσι, “παντρεύουμε” δύο διαφορετικές έννοιες, την υγιή επιχειρηματικότητα με την έννοια του κοινωνικού αποτυπώματος και του σεβασμού για το ίδιο το τοπικό προϊόν που παράγεται σε κάθε γωνιά της χώρας». Άλλωστε, μακροπρόθεσμος στόχος είναι η δημιουργία ενός Μεσογειακού και Ευρωπαϊκού Δικτύου Γυναικών με τη μορφή μιας ενιαίας Ευρωπαϊκής Ψηφιακής Πλατφόρμας. Να σημειωθεί ότι ήδη το εγχείρημα κατέκτησε την πρώτη θέση στον Πανελλήνιο Διαγωνισμό Νεανικής Επιχειρηματικότητας Aegean Startups του Πανεπιστημίου Αιγαίου τον Μάιο του 2015.

Στοιχεία επικοινωνίας

Μαρία Μοναστηριώτη – Υπεύθυνη Ομάδας ”Ιππολύτη – mamasflavours”,
693 2873019 & [email protected]